- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy projektowania urbanistycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Anna Majewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK208
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 16 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
2. Praca własna studenta – 34 godziny, w tym:
a) zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godzin
b) przygotowanie do zajęć - 8 godzin
c) dokończenie (w domu) ćwiczeń projektowych - 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 16, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS - 50 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 16 godzin
b) zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godzin
c) przygotowanie do zajęć - 8 godzin
d) dokończenie (w domu) ćwiczeń projektowych - 16 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw rysunku technicznego.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy urbanisty w zakresie przygotowywania dokumentacji planistyczno - projektowej, zapoznanie i przećwiczenie wiedzy z zakresu warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zapoznanie studentów z podstawami kompozycji urbanistycznej i projektowania urbanistycznego, a następnie sprawdzenie tych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w czasie ćwiczeń projektowych.
- Treści kształcenia:
- W ramach ćwiczeń projektowych następuje zapoznanie studentów z różnymi formami zabudowy głównie mieszkaniowej i usługowej oraz urządzeniami infrastruktury, takimi jak ulica, arteria komunikacyjna, węzeł drogowy, plac, parking, skwer, park, bulwar nabrzeżny, określenie ich wymiarów, przeznaczeń, roli społecznej, wymogów technicznych. Program dydaktyczny obejmuje ćwiczenia projektowe niedużych zespołów urbanistycznych o przeważającej funkcji mieszkaniowej, usługowej lub rekreacyjnej, itp., z zastosowaniem elementów kompozycji urbanistycznej takich jak: podłoga, ściany, strop, linie prowadzące i zatrzymujące, światło, barwa Jednym z celów ćwiczeń projektowych jest nabywanie technik syntetycznego rysowania i umiejętności szybkiej prezentacji graficznej idei własnego projektu.
Rezultatem poznania podstawowych zasad kompozycji urbanistycznej powinien być między innymi rozwój wyobraźni przestrzennej, pamięci wizualnej, umiejętności obserwacji i odczuwania właściwej skali założeń architektonicznych i urbanistycznych. Tematyka ćwiczeń obejmuje: projekt kwartału zabudowy wielorodzinnej (4 godziny), jednorodzinnej (4 godziny), zagospodarowania wnętrza kwartału zabudowy, działki szkolnej, przedszkolnej itp. Określenie niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej, terenów zieleni itp. Studenci zdobywają wiedzę dotyczącą podstawowego „tworzywa urbanistycznego” (wielkość budynków, parkingów dojazdów itp.) i wzajemnych relacji pomiędzy nimi.
- Metody oceny:
- Studenci odbywają dwugodzinne ćwiczenia projektowe, na których wykonują zadanie projektowe, konsultowane przez nauczycieli akademickich. W wyjątkowych przypadkach bardzo pracochłonne projekty kończone są w domu. Następnie ćwiczenia projektowe są oceniane przez osoby prowadzące, a najlepsze pozytywne przykłady prezentowane są publicznie w formie wystawy. Nieoddanie pracy to ocena niedostateczna.
Zakres opracowania i technika wykonania ćwiczeń projektowych zależą od tematu: studenci wykonują szkice odręczne na arkuszach formatu A-4 lub A-3, rysunki powinny być uproszczone, syntetyczne, uwzględniające właściwe proporcje i oddające charakter i formę wybranego tematu.
Cykl zajęć projektowych kończy samodzielny projekt podsumowujący wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Adamczewska-Wejchert H.: Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985.
2. Chmielewski J.M. (red.): Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996.
3. Chmielewski J.M.: Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.
4. Chmielewski J.M., Mirecka M.: Modernizacja osiedli mieszkaniowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001
5. Czarnecki W.: Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 1965.
6. Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M.: Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, Warszawa 2000.
7. Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta, Arkady, Warszawa 1989.
8. W. Lynch K.: The Image of the City, The MIT Press, Massachusetts and London 1960.
9. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa.
10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku miejscowego planu zagospodarowania terenu.
12. Szmidt B.: Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.
13. Szolginia W.: Estetyka miasta, Arkady, Warszawa 1981.
14. Szolginia W.: Ład przestrzenny w zespole mieszkaniowym, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa 1987.
15. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
16. Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
17. Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot jest merytorycznie powiązany z wykładami z Podstaw architektury i urbanistyki.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK208_W1
- ma podstawową wiedze dotycząca warunków technicznych zagospodarowania działki i norm urbanistyczno - planistycznych
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
- Efekt GP.NIK208_W2
- zna zasady, elementy kompozycji urbanistycznej małych osiedli mieszkaniowych wielorodzinnych i jednorodzinnych, zna parametry kubaturowe zabudowy i wielkość działki. Potrafi zaprojektować obsługę komunikacyjną osiedla (parkingi, dojazdy) oraz przestrzenie rekreacyjne
Weryfikacja: ocena zadań projektowych i sprawdzian końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17_SR, K_W17_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02, T1A_W04
- Efekt GP.NIK208_W3
- zna zasady i akty prawne stosowane przy projektowaniu zespołów mieszkaniowych na terenach miejskich, umie rozróżnić harmonijny układ przestrzenny, stosując zasady ładu przestrzennego
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt GP.NIK208_W4
- umie zastosować i obliczyć intensywność zagospodarowania terenu i ocenić jego efektywność wykorzystania w zespole mieszkaniowym
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK208_U1
- umie pozyskiwać wiedze dotyczącą zagospodarowania zespołów mieszkaniowych
Weryfikacja: ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.NIK208_U2
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą projektu zespołu mieszkaniowego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt GP.NIK208_U3
- umie zastosować akty prawne do projektowania zespołu mieszkaniowego
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt GP.NIK208_U4
- zna i potrafi wykorzystać zasady i normy prawne stosowane przy projektowaniu kompleksów zabudowy mieszkaniowej i usługowej
Weryfikacja: ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U16
- Efekt GP.NIK208_U5
- potrafi zaprojektować mały zespół zabudowy mieszkaniowej jedno - wielorodzinnej z niezbędna infrastrukturą techniczną
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK208_K1
- poszerza swoją wiedze z zakresu urbanistyki
Weryfikacja: ocena postępów w pracy, rozmowa, obserwacja studenta podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GP.NIK208_K2
- zna zagrożenia środowiska mieszkaniowego i przyrodniczego
Weryfikacja: ocena oryginalności projektu, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt GP.NIK208_K3
- zna zagrożenia wynikające ze złej lokalizacji urbanistycznej
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07, T1A_K07
- Efekt GP.NIK208_K4
- wyczuwa kontekst społeczny w urbanistyce
Weryfikacja: ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K09_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07