- Nazwa przedmiotu:
- Strategie przedsiębiorstw
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EMPS7
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Praca własna:20h- przegląd literatury, 15h- przygotowanie do zaliczenia
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0.96
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia. Przedmioty tyczące nauki o przedsiębiorstwie
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nauczenie studentów istoty strategii przedsiębiorstw, ich przydatności w prowadzeniu biznesu, rodzajów i sposobu budowy oraz wdrażania strategii.
Celem przedmiotu jest także umieszczenie strategii w całości podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie w zależności od warunków zewnętrznych i wewnętrznych przedsiębiorstwa. Pozwoli to studentowi opanować zakres analiz przy sporządzaniu strategii, metody wdrażania i kontroli strategii, a także ustalanie kryteriów oceny wdrożenia strategii.
- Treści kształcenia:
- 1. Definicja, istota, rodzaje i struktura strategii ; inżynieria projektowania i wybór strategii przedsiębiorstwa
2. Strategie rozwoju i wzrostu wartości przedsiębiorstwa
3. Strategie marketingowe; strategie konkurowania
4. Franchising – strategia rozwoju małych firm w Polsce;
5. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
6. Wybór kryteriów i kontrola realizacji strategii
7. Metody analizy wyników kontroli; akcje naprawcze
8. Przygotowanie przedsiębiorstwa do zmian ; internet jako narzędzie przygotowania, wdrażania i zmian strategii
- Metody oceny:
- test zaliczeniowy:
- stacjonarne – 8 pytań zamkniętych i 2 pytania otwarte
W obydwu przypadkach kryteria oceny są tak skonstruowane, że nie pozwalają na pozytywną ocenę studentowi, który nie odpowie na pytanie (pytania ) otwarte
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Zalecana literatura
1. L.Berliński, I.Penc-Pietrzak Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa; Difin Warszawa 2004
2. M.Muszynski Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa, Wyd,Placet, Warszawa 2006
3. M.Gorynia Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw PWE Warszawa 2007
4. G.Johnson, K.Scholes, R.Whittington Podstawy strategii” PWE Warszawa 20105.
Literatura uzupełniająca:
1. J.Penc Strategie zarządzania Wyd. Place Warszawa 1995
2. Red. A.szablewski Strategie wzrostu wartości firmy Poltext Warszawa 2000
3. A.Tokaj-Krzewska- Franchising – stratgia rozwoju małych firm w Polsce Difin Warszawa 1999
4. R.Koch Strategia – jak opracować i wprowadzić w życie najskuteczniejszą strategię Wyd.Profesjonalnej Szkoły Biznesu Kraków 1998
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W01
- Zna podstawowe kategorie dotyczące przedsiębiorstwa, a zwłaszcza roli strategii
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W01
- Efekt K_W03
- Ma wiedze o sposobie budowy strategii i relacjach między jej elementami, o celach strategii i zmianach
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO3
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03, S1P_W05
- Efekt K_W11
- Ma wiedze z zakresu przedsiębiorczości, zasad funkcjonowania i rozwoju firmy, budowy strategii oraz zna techniki służące realizacji tych zadań
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W11
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do skonstruowania strategii przedsiębiorstwa i prawidłowo dobrać instrumenty rozwoju
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U03
- Analizuje przyczyny i przebieg podstawowych zjawisk i procesów gospodarczych wpływających na rozwój przedsiębiorstwa i zmianę jego strategii
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U07
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i pogłębiania wiedzy na bieżąco, co warunkuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01
- Efekt K_K03
- Potrafi określić podstawowe działania zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych celów, realizowanych indywidualnie lub grupowo
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO3
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K02, S1P_K03, S1P_K07