Nazwa przedmiotu:
Prawo parlamentarne z legislacją
Koordynator przedmiotu:
dr Katarzyna Chrostowska-Malak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
23
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach -10, Udział w ćwiczeniach - 10, Praca własna: przygotowanie do zajęć -20, czytanie wskazanej literatury - 30, napisanie referatu / eseju - 30, Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 100 h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,4.p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot rozwija umiejętności takie jak zdolność do logicznego i systematycznego myślenia i działania, wyciągania wniosków. Przedmiot nie wymaga wstępnego przygotowania (bazuje jednak na wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego). Studenci powinni tez wykazywać zainteresowanie i orientację w bieżącej problematyce gospodarczej, społecznej i politycznej relacjonowanej w prasie, radio i TV.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Cel: Ogólnym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy o podstawach ustroju, organizacji i funkcjonowania polskiego parlamentu. W związku z powyższym, ważną częścią przedmiotu będzie omówienie form realizacji podstawowych funkcji parlamentu oraz procedury, której celem i ostatecznym efektem jest dokonywanie regulacji określonej sfery stosunków politycznych, społecznych i gospodarczych w formie ustawy. Ponadto, realizacja poszczególnych tematów z zakresu przedmiotu wymagać będzie uwzględnienia wpływu członkostwa Polski w Unii Europejskiej na funkcjonowanie polskiego parlamentu. Wykłady: dotyczą przedstawienia i omówienia najważniejszych problemów teoretycznych i kwestii pojęciowych Ćwiczenia: Koncentrują się na ukształtowaniu umiejętności samodzielnego posługiwania się źródłami prawa parlamentarnego, ich analizie i interpretacji. Rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz posłużą samodzielnemu przygotowaniu aktu normatywnego. Będą też okazją do dyskusji wokół zagadnień problematycznych (np. dotyczących relacji z innymi organami państwowymi).
Treści kształcenia:
I. Pojęcie i źródła prawa parlamentarnego. Legislacja. Rozwój parlamentaryzmu w Polsce i w Europie na przestrzeni lat. Sejm i Senat. Zgromadzenie Narodowe. Pozycja ustrojowa parlamentu w parlamentarno-gabinetowym systemie rządów. Parlament jako naczelny organ przedstawicielski. 2. Podstawy prawne, kadencja i system permanencji. Zasada tzw. dyskontynuacji prac parlamentu. Funkcja ustawodawcza jako podstawowa funkcją parlamentu. Inne funkcje parlamentu (kontrolna i kreacyjna). 3. Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu. Organy Sejmu i organy Senatu. Komisje śledcze. Status Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. 4. Podstawy prawa wyborczego. Status prawny posła i senatora. Mandat parlamentarny. Zasada incompatibilitas. Immunitet oraz nietykalność parlamentarzysty. Prawa i obowiązki parlamentarzystów, ograniczenie praw. Etyka parlamentarzystów. Odpowiedzialność parlamentarzystów (karna, cywilna, regulaminowa, partyjna). 5. Legislacja. Tryb ustawodawczy. - podstawy prawne procedury ustawodawczej (trybu ustawodawczego) - procedury ustawodawcze (podstawowe i szczególne) - prawo inicjatywy ustawodawczej (podmioty) - wymogi jakie musi spełnić projekt ustawy - postępowanie ustawodawcze w Sejmie i w Senacie - udział Prezydenta w postępowaniu ustawodawczym (znaczenie podpisu ustawy przez Prezydenta oraz weta prezydenckiego) - ogłoszenie ustawy i jego skutki (oficjalne publikatory prawa, podmioty wydające oficjalne publikatory prawa, pojęcie obwieszczenia, vacatio legis, data ogłoszenia, data wejścia w życie). Kontrola ustaw sprawowana przez Trybunał Konstytucyjny. Podstawy techniki prawodawczej.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie pisemnej (test), a ćwiczenia zaliczane są na podstawie przygotowanie przez studenta pracy zaliczeniowej tj. referatu oraz wykonania poleconych zadań. Ostateczna ocena ,tzw. zintegrowana to; ocena z kolokwium (50%), ocena z ćwiczeń (40%) oraz aktywność i obecność na zajęciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bałaban A., Pozycja ustrojowa i funkcje Sejmu RP, Wyd. 3, Warszawa 2011. 2. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Wydanie 8, C.H.Beck,Warszawa 2017. 3. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Wolters Kluwer SA,Warszawa 2018. 4. Zielinski M., S. Wronkowska, Komentarz do zasad techniki prawodawczej, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Malinowski A., Systematyka wewnętrzna ustawy, Warszawa 2007. 2. Malinowski A., Redagowanie tekstu prawnego. Wybrane zagadnienia logiczno-językowe, Warszawa 2008. 3. Królikowski M (red.), Odrowąż-Sypniewski W. (red.), Organizacja i funkcje Sejmu, Warszawa 2011. 4. P.Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 1. Wierczynski G., Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych, Warszawa 2010. 2. Winczorek P., Konstytucyjny system organów państwowych, Liber, Warszawa 2012 3. Zientarski P.B., Organizacja wewnętrzna Senatu, Warszawa 2011 4. Zalasinski T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01 W_02 W_03 W 04
Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejsca w systemie nauki i relacjach do innych nauk. Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach. Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobie działania.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testu wyboru, testu z uzasadnieniem lub pytania problemowe, praca zaliczeniowa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W07, K_W01, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.H.P6S_WG.1.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01 U_02 U_03 U_04 U_05
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, prawne, polityczne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, moralnymi, zawodowymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi lub opisowymi oraz praca zaliczeniowa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01 K_02 K_03
Rozumie potrzebę uczenia się. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole.
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi lub opisowymi oraz praca zaliczeniowa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KR, I.P6S_KK