Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie kryzysowe w organizacjach
Koordynator przedmiotu:
płk prof. dr hab Grzegorz Soboloweski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe/specjalizacja
Kod przedmiotu:
A13_ZKO
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 30 Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, 15 czytanie wskazanej literatury, 15 przygotowanie do sprawdzianu, 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h Punkty ECTS za przedmiot (moduł): 3
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (34 godz.), w tym praca na ćwiczeniach 30 godz., konsultacje 4 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Udział w ćwiczeniach 30 Praca własna studenta: przygotowanie do sprawdzianu 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 45 h Punkty ECTS za przedmiot (moduł) 1,8
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania bezpieczeństwa narodowego. Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Teoria bezpieczeństwa, Prawo administracyjne, Nauka o administracji
Limit liczby studentów:
grupa specjalizacyjna
Cel przedmiotu:
Cel: Przyswojenie pojęć i poznanie procesów związanych z powstawaniem i rozwojem sytuacji kryzysowych. Poznanie struktur organizacyjnych i istoty zarządzania kryzysowego w państwie. Zapoznanie się z etapami zarządzania kryzysowego oraz z lokalnymi i regionalnymi organami zarządzania kryzysowego i ich funkcjonowaniem. Student po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć zidentyfikować przyczyny powstawania sytuacji kryzysowych, znać powstawanie procedur zachowań w sytuacjach kryzysowych oraz posiadać wiedzę umożliwiającą planowanie i kierowania akcjami w sytuacjach kryzysowych na lokalnych szczeblach administracji publicznej. Ćwiczenia dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów.
Treści kształcenia:
1. Kryzys i sytuacja kryzysowa. Prawne aspekty zarządzania kryzysowego. 2 2. Zakres, zadania i podstawowe kategorie zarządzania kryzysowego. 2 3. Zarządzanie kryzysowe w ujęciu sekwencji procesów zarządzania. 2 4. Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska. 2 5. Struktury zarządzania kryzysowego. Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji publicznych w sytuacjach kryzysowych. 2 6. Standardowe Procedury Operacyjne. Planowania. 2 7. Zarządzania kryzysowe w ujęciu systemowym. 2 8. Zarządzanie kryzysowe w jednostkach samorządu terytorialnego. 2 9. Organizacja i zadania centrów reagowania w gminach oraz centrum zarządzania kryzysowego w powiecie i w województwie. 2 10. Siły i środki gminnego zespołu reagowania w czasie klęski żywiołowej. 2 11. Planowanie i kierowanie akcją przez gminny zespół reagowania w sytuacji kryzysowej. 2 12. Elementy topografii i terenoznawstwa. Charakterystyka systemów UTM. 2 13. Komunikacja z mediami w zarządzaniu kryzysowym. 2 14. Udział obywateli. Świadomość społeczna. 2 15. Zaliczenie 2
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na ćwiczeniach, rozwiązanie zadanego problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń, przygotowanie w zespole projektu zaliczeniowego oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu. Ćwiczenia kończą się przygotowaniem projektu zaliczeniowego oraz testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę prezentowaną w trakcie zajęć oraz w zalecanej literatury. Całość efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji sprawdzane są poprzez rozwiązanie zadanego problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń, przygotowanie w zespole projektu zaliczeniowego oraz test podsumowujący. Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu. 3.5 Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu.. 4.0 Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu. 4.5 Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu. 5.0 W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
Egzamin:
nie
Literatura:
K. Sienkiewicz-Małyjurek, F. R. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Warszawa 2010. R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyk.. Warszawa 2012. E. Nowak, Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych. Warszawa 2007. Nowe wyzwania i wykorzystanie współczesnej nauki w zarzadzaniu kryzysowym. red. E. Sobczak, Warszawa 2010 Bezpieczeństwo wewnętrzne w działaniach terenowej administracji publicznej. red. A. Chajbowicz, T. Kocowski, Wrocław 2009. M. Smaga, Administracja publiczna w czasie klęski żywiołowej. Kraków 2004. J. Ziarko, J. Walas-Trębacz, Podstawy zarządzania kryzysowego. Część 1. Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Kraków 2010. L. Owczarek, M. Paszcza, Zarządzanie kryzysowe w samorządzie; planowanie, organizacja, procedury. Warszawa 2011 Źródła prawa: Ustawa o samorządzie powiatowym. Ustawa o samorządzie gminnym. Ustawa o samorządzie wojewódzkim Ustawa o zarządzaniu kryzysowym. Ustawa o stanie klęski żywiołowej. Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa o ochronie przeciwpożarowej. Ustawa – Prawo wodne.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur i instytucji zarządzania kryzysowego, zna i rozumie podstawowe prawne pojęcia, terminologię i zasady z zakresu zarządzania kryzysowego, ma wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych moralnych i etycznych leżących u podstaw funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07
Efekt W_02
Ma podstawową wiedzę o relacjach i prawnych zasadach oraz procedurach zarządzania kryzysowego w skali lokalnej , krajowej, europejskiej i międzynarodowej ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa w zakresie zarządzania kryzysowego (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07
Efekt W_03
Zna podstawy prawne zarządzania kryzysowego (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07
Efekt W_04
Zna metody i narzędzia w tym techniki pozyskiwania danych i informacji niezbędnych do prawidłowego zarządzania kryzysowego, rozumie i potrafi opisać struktury i instytucje społeczne zarządzania kryzysowego oraz procesy między nimi zachodzące (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W_05
Zna i rozumie podstawowe problemy techniki pojawiające się w ramach funkcjonowania administracji publicznej kluczowe w zakresie zarządzania kryzysowego (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W_06
Ma wiedzę w zakresie funkcjonowania państwa, społeczności lokalnych i regionalnych oraz zagrożeń w nich powstających (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07
Efekt W_07
Zna najnowsze osiągnięcia naukowe odnoszące się do teorii bezpieczeństwa narodowego (B).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane z zakresu prawa w celu analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z zarządzaniem kryzysowym (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_02
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz co najważniejsze - prawne, dotyczące zarządzania kryzysowego z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie bezpieczeństwa narodowego; analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i potrafi zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozwiązania (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_03
Umie postrzegać problemy prawne, społeczne i techniczne w całej złożoności (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Umie myśleć krytycznie, umie formułować strategię działań i ją wdrażać (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_05
Opisuje i interpretuje zjawiska społeczne, w szczególności kryzysowe, w ich kontekście geograficznym i społecznym (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_06
Umie postrzegać złożoność problemów bezpieczeństwa dot. sytuacji kryzysowych, ich przyczyny i skutki społeczne, prawne i techniczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społecznych i technicznych (B).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Umie stosować reguły prawne, zasady i procedury pracy zespołowej w zespołach zarządzania kryzysowego na szczeblu gminy, powiatu i województwa (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04
Efekt K_02
Posiada umiejętności zastosowania procedur rozwiązywania sytuacji konfliktowych w praktyce, z wykorzystaniem nabytej wiedzy społecznej, prawnej i technicznej (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04
Efekt K_03
Potrafi określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie lub innych zadań w zakresie wymagań prawnych dot. zarządzania kryzysowego; świadomie analizuje zjawiska społeczne w obszarze zarządzania kryzysowego (P).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_04
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zarządzaniem kryzysowym; potrafi odpowiednio określić priorytety zarządzania kryzysowego (Z).
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadanych problemów w zespole i prezentacja wyników w trakcie ćwiczeń Projekt zaliczeniowy Test podsumowujący.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07