- Nazwa przedmiotu:
- Filozoficzna koncepcje poznania intuicyjnego
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Stelmach
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_FKPI
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 h udział w ćwiczeniach, 20h praca własna przygotowanie do zajeć, 25h czytanie wskazanej literatury
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2. p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga uczestnictwa w wykładach przygotowawczych. Jest realizowany według porządku historyczno-filozoficznego i zarazem według porządku skomplikowania i trudności zagadnień.
Przedmiot rozwija umiejętności myślenia i zakłada wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacji – kursy matematyki (w tym logiki) oraz języka polskiego ze szkoły średniej.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami poznania bezpośredniego, wskazanie na ograniczenia i możliwości takiej wiedzy oraz pokazanie jej roli w odniesieniu do wiedzy dyskursywnej. Wykład łączy walory historyczne z problemowymi, bowiem celem przedstawienia koncepcji wiedzy bezpośredniej niezbędne jest zapoznanie studentów z najważniejszymi poglądami wybranych myślicieli, lecz ostatecznie nicią przewodnią wykładu jest pojęcie intuicji, a jednym z celów jest jego krytyczne przedstawienie. Założeniem wykładu jest konieczność przeprowadzenia krytycznego opracowania poznania bezpośredniego. Wykład opiera się na pytaniach o możliwość i granice poznania bezpośredniego oraz na historycznych próbach opracowania teorii intuicji u wybranych myślicieli. Wykład składa się zatem z części historycznej i części krytycznej. Wykład łączy elementy epistemologii, metodologii i filozofii nauki, a także historii filozofii.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Wprowadzenie. Podstawowe rozróżnienia pojęciowe. Wskazanie nici przewodniej i postawienie pytania: „czy możliwa jest intuicja?”.
2. Problem intuicja – dyskurs w filozofii przed Platonem.
3. Problem intuicji u Platona.
4. Problem intuicji w filozofii Arystotelesa.
5. Problem intuicji w filozofii Plotyna i św. Augustyna.
6. Zagadnienie intuicji w filozofii średniowiecznej.
7. Problem intuicji w mistyce filozoficznej.
8. Intuicja w ujęciu Kartezjusza. Przejście do nowoczesnej filozofii.
9. Immanuel Kant i kwestia intuicji.
10. A) Romantyczne koncepcje intuicji. B) Koncepcja intuicji Bergsona.
11. Kwestia intuicji u Fregego, Wittgensteina, Russell’a.
12. A) Intuicjonizm w podstawach matematyki. B) Koncepcja intuicji Junga.
13. Fenomenologia, cz. I.
14. Fenomenologia, cz. II.
15. Podsumowanie rezultatów. Kolokwium.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne, lub praca zaliczeniowa (do wyboru przez studenta).
1. Kolokwium składa się z pytań opisowych, okazjonalnie także testowych. Prowadzący na tydzień przed zaliczeniem ogłasza listę zagadnień egzaminacyjnych, z których student zobowiązany jest się przygotować (nie dosłownie sformułowanych pytań!).
2. Praca pisemna obejmuje 4-5 strona A4 i obłożona jest minimalnymi wymaganiami formalnymi dla prac naukowych (np. bibliografia, przypisy, wyraźnie, za pomocą cudzysłowów zaznaczone cytaty, oddzielone od autorskiej części tekstu itd.). Praca zaliczeniowa jest oceniana w zależności od stopnia opanowania tematu przez studenta. Punktem odniesienia jest literatura przyporządkowana do każdego tematu oraz realizacja przez prowadzącego tematu podczas wykładu. Temat jest wybierany przez studenta z listy podanej przez prowadzącego i następnie konsultowany z prowadzącym. W wypadku tematów w których student może wykazać się własnym zdaniem oceniana jest nie tylko łączność z tekstami źródłowymi, ale także spójność i pomysłowość argumentacji.
3. Przedmiot kończy się zaliczeniem w postaci powyższych metod.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
W. Tatarkiewicz: Historia Filozofii, t. 1-3, (dowolne wydanie).
Platon: Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty 2003. (fragment)
Arystoteles: Metafizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 2009. (fragment)
Kartezjusz: Medytacje o pierwszej filozofii, t. I, tłum. M., K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 2010. (fragment)
L. Wittgenstein: Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 2004. (fragment)
Literatura uzupełniająca:
R. Heinzmann: Filozofia Średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.
E. Coreth, F. Ricken, P. Ehlen, G. Haeffner: Filozofia XX wieku, tłum. M. Kalinowski, Kęty 2004.
W przypadku realizacji tematów prac zaliczeniowych literatura jest rozszerzana i dobierana indywidualnie w zależności od specyfiki tematu wybranego przez studenta. Dopuszcza się także korzystanie ze specjalistycznych i popularnych stron internetowych, po wcześniejszej konsultacji "powagi" takiego źródła.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak dodatkowych uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01FIL
- Zna podstawowe zagadnienia racjonalności i zasady racjonalnej dyskusji.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań otwartych, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_02PRA
- Zna podstawowe zagadnienia logiki (w tym logiki prawniczej).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01FIL
- Umie postrzegać problemy społeczne i techniczne w całej ich złożoności i samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Dyskusja inicjowana przez prowadzącego. Praca zaliczeniowa, lub kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01ADM
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań otwartych, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07