Nazwa przedmiotu:
Filozoficzna koncepcje poznania intuicyjnego
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Stelmach
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_FKPI
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 h udział w ćwiczeniach, 20h praca własna przygotowanie do zajeć, 25h czytanie wskazanej literatury
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2. p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga uczestnictwa w wykładach przygotowawczych. Jest realizowany według porządku historyczno-filozoficznego i zarazem według porządku skomplikowania i trudności zagadnień. Przedmiot rozwija umiejętności myślenia i zakłada wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacji – kursy matematyki (w tym logiki) oraz języka polskiego ze szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami poznania bezpośredniego, wskazanie na ograniczenia i możliwości takiej wiedzy oraz pokazanie jej roli w odniesieniu do wiedzy dyskursywnej. Wykład łączy walory historyczne z problemowymi, bowiem celem przedstawienia koncepcji wiedzy bezpośredniej niezbędne jest zapoznanie studentów z najważniejszymi poglądami wybranych myślicieli, lecz ostatecznie nicią przewodnią wykładu jest pojęcie intuicji, a jednym z celów jest jego krytyczne przedstawienie. Założeniem wykładu jest konieczność przeprowadzenia krytycznego opracowania poznania bezpośredniego. Wykład opiera się na pytaniach o możliwość i granice poznania bezpośredniego oraz na historycznych próbach opracowania teorii intuicji u wybranych myślicieli. Wykład składa się zatem z części historycznej i części krytycznej. Wykład łączy elementy epistemologii, metodologii i filozofii nauki, a także historii filozofii.
Treści kształcenia:
Treści programowe: 1. Wprowadzenie. Podstawowe rozróżnienia pojęciowe. Wskazanie nici przewodniej i postawienie pytania: „czy możliwa jest intuicja?”. 2. Problem intuicja – dyskurs w filozofii przed Platonem. 3. Problem intuicji u Platona. 4. Problem intuicji w filozofii Arystotelesa. 5. Problem intuicji w filozofii Plotyna i św. Augustyna. 6. Zagadnienie intuicji w filozofii średniowiecznej. 7. Problem intuicji w mistyce filozoficznej. 8. Intuicja w ujęciu Kartezjusza. Przejście do nowoczesnej filozofii. 9. Immanuel Kant i kwestia intuicji. 10. A) Romantyczne koncepcje intuicji. B) Koncepcja intuicji Bergsona. 11. Kwestia intuicji u Fregego, Wittgensteina, Russell’a. 12. A) Intuicjonizm w podstawach matematyki. B) Koncepcja intuicji Junga. 13. Fenomenologia, cz. I. 14. Fenomenologia, cz. II. 15. Podsumowanie rezultatów. Kolokwium.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne, lub praca zaliczeniowa (do wyboru przez studenta). 1. Kolokwium składa się z pytań opisowych, okazjonalnie także testowych. Prowadzący na tydzień przed zaliczeniem ogłasza listę zagadnień egzaminacyjnych, z których student zobowiązany jest się przygotować (nie dosłownie sformułowanych pytań!). 2. Praca pisemna obejmuje 4-5 strona A4 i obłożona jest minimalnymi wymaganiami formalnymi dla prac naukowych (np. bibliografia, przypisy, wyraźnie, za pomocą cudzysłowów zaznaczone cytaty, oddzielone od autorskiej części tekstu itd.). Praca zaliczeniowa jest oceniana w zależności od stopnia opanowania tematu przez studenta. Punktem odniesienia jest literatura przyporządkowana do każdego tematu oraz realizacja przez prowadzącego tematu podczas wykładu. Temat jest wybierany przez studenta z listy podanej przez prowadzącego i następnie konsultowany z prowadzącym. W wypadku tematów w których student może wykazać się własnym zdaniem oceniana jest nie tylko łączność z tekstami źródłowymi, ale także spójność i pomysłowość argumentacji. 3. Przedmiot kończy się zaliczeniem w postaci powyższych metod.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: W. Tatarkiewicz: Historia Filozofii, t. 1-3, (dowolne wydanie). Platon: Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty 2003. (fragment) Arystoteles: Metafizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 2009. (fragment) Kartezjusz: Medytacje o pierwszej filozofii, t. I, tłum. M., K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 2010. (fragment) L. Wittgenstein: Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 2004. (fragment) Literatura uzupełniająca: R. Heinzmann: Filozofia Średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999. E. Coreth, F. Ricken, P. Ehlen, G. Haeffner: Filozofia XX wieku, tłum. M. Kalinowski, Kęty 2004. W przypadku realizacji tematów prac zaliczeniowych literatura jest rozszerzana i dobierana indywidualnie w zależności od specyfiki tematu wybranego przez studenta. Dopuszcza się także korzystanie ze specjalistycznych i popularnych stron internetowych, po wcześniejszej konsultacji "powagi" takiego źródła.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak dodatkowych uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01FIL
Zna podstawowe zagadnienia racjonalności i zasady racjonalnej dyskusji.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań otwartych, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_02PRA
Zna podstawowe zagadnienia logiki (w tym logiki prawniczej).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01FIL
Umie postrzegać problemy społeczne i techniczne w całej ich złożoności i samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Dyskusja inicjowana przez prowadzącego. Praca zaliczeniowa, lub kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01ADM
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań otwartych, lub praca zaliczeniowa.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07