Nazwa przedmiotu:
Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej
Koordynator przedmiotu:
dr Dorota Borowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_EAPP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz. W tym: 30 godz. - Ćwiczenia, 20 godz. obserwacje własne, 25 godz. napisanie krótkich esejów.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do podejmowania decyzji z uwzględnieniem estetycznych skutków mających znaczenie psychologiczne, ekonomiczne, społeczne i polityczne. Wykłady/ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów występujących w przestrzeni publicznej i ich regulacji za pomocą prawa i działań estetycznych.
Treści kształcenia:
W trakcie wykładu/ćwiczenia mogą być omawiane takie zagadnienia jak: - Znaczenie pojęcia estetyki i innych, z nim związanych, na przykład kultura, sztuka kulturotwórcza i nie kulturotwórcza, sztuka użytkowa, design, projektowanie przestrzeni, sztuka w przestrzeni publicznej - Wyjaśnienie niektórych zmian dokonujących się w estetyce z powodu wielu czynników w tym min ideologicznych mających znaczenie polityczne, ale także wynikających ze zmieniających się możliwości materiałowych - Zapisy Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku oraz innych aktów prawnych (jak np. Konstytucja RP) a także konwencji międzynarodowych. - Tendencje wynikające ze zwrócenia uwagi na konieczność dopasowywania przestrzeni publicznej do potrzeb osób o zróżnicowanych możliwościach, kształtowanie się idei projektowania uniwersalnego (demokratycznego) - Ochrona zabytków jako element estetyki miast i wsi - Relacje pomiędzy estetyką kształtowana przez człowieka a przyrodą i jej ochroną. Zagadnienia ochrony i prezentacji krajobrazu kulturowego. Pojęcie konserwacji zapobiegawczej środowiska. - Znaczenie estetyki ekonomiczne i turystyczne. Rozpoznawalność miejsc, siła skojarzeń jako realny element przestrzeni publicznej - Współczesna wrażliwość estetyczna i stosunek do tradycji. Zjawisko estetyzacji przestrzeni publicznej. - Iluminacja jako nie tylko oświetlanie zabytków sztucznym światłem – „rzeźbienie światłem”, ale również jako atrakcja estetyczna, wydarzenie artystyczne - Sztuka w przestrzeni publicznej, np. pomniki, architektura, rzeźby, instalacje oraz performance, happening itp - w miarę możliwości wycieczka i spotkanie z architektami lub projektantami wnętrz i in.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest napisanie 12-14 krótkich wypowiedzi po każdym wykładzie/ ćwiczeniu. Każda wypowiedź jest punktowana wg wskazanych kryteriów. Zdobyte punkty są podstawą wystawienia oceny. Kryteria i punktacja: 1-2 pkt - co najmniej trzy zdania trafnie wybrane z wykładu, nawiązujące do poruszanego tematu. 3-4 pkt - co najmniej trzy zdania zawierające osobistą reakcję - emocje, myśli, pytania, które pojawiły się w zetknięciu z treścią wykładu. 5-6 - co najmniej trzy zdania twórczej wypowiedzi zawierające refleksję z własnym przykładem, argumentacją lub z propozycją zmiany Ocena wynikająca z punktacji: 13-25 pkt - ocena 3 26-39 pkt - ocena 3.5 40-52 pkt - ocena 4 53-64 pkt - ocena 4.5 65-78 pkt - ocena 5
Egzamin:
nie
Literatura:
1. "Dzieje sześciu pojęć" Władysław Tatarkiewicz, PWN, Warszawa 2005 2. "Estetyka i poszukiwanie znaczeń w przestrzeniach architektonicznych" Magdalena Borowska, Semper, Warszawa 2013 3. "Granice poznania doświadczenia estetycznego" Piotr Schollenberger, Semper, Warszawa 2014 4. "Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta" Montgomery Charles, Wysoki Zamek, 2015
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Student zna zapisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku oraz innych aktów prawnych (jak np. Konstytucja RP) a także konwencji międzynarodowych.
Weryfikacja: Wypowiedzi studentów podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W_2
Student rozumie znaczenie pojęcia estetyki i innych, z nim związanych, na przykład kultura, sztuka kulturotwórcza i nie kulturotwórcza, sztuka użytkowa, design, projektowanie przestrzeni, sztuka w przestrzeni publicznej.
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi określić czynniki polityczne i administracyjne wpływające na estetykę przestrzeni
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student rozumie relacje pomiędzy estetyką kształtowaną przez człowieka a przyrodą i jej ochroną
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05