Nazwa przedmiotu:
Ewaluacja polityk publicznych
Koordynator przedmiotu:
dr Monika Stachowiak - Kudła
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_EPP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach (rozwiązywanie problemów praktycznych, udział w dyskusji): 30 godzin. Przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury podstawowej i uzupełniającej: 30 godzin. Przygotowanie się do kolokwium: 15 godzin. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza na temat prawa administracyjnego i administracji publicznej na poziomie wynikającym z programu dwóch pierwszych lat studiów pierwszego stopnia w zakresie administracji.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Cele i założenia przedmiotu: Przedmiot opiera się na założeniu, że praca w instytucjach rządowych i samorządowych, instytucjach Unii Europejskiej, stowarzyszeniach i fundacjach oraz praca naukowa w dyscyplinie nauki o polityce i administracji wymaga znajomości podstawowych koncepcji teoretycznych w zakresie metod i technik ewaluacji. Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
Spotkanie 1: Wprowadzenie do tematyki ewaluacji. Istota pojęcia polityka publiczna. Istota pojęcia ewaluacja. Ewaluacja w cyklu polityk publicznych. Ewaluacja a monitoring i kontrola. Typy i rodzaje ewaluacji. Funkcje ewaluacji. Spotkanie 2 i 3: Planowanie i realizacja ewaluacji. Planowanie i projektowanie badania ewaluacyjnego. Zasady prawidłowego formułowania celu. Kryteria oceny programów. Wskaźniki ewaluacyjne. Formułowanie pytań ewaluacyjnych. Raportowanie. Wykorzystanie wyników badań ewaluacyjnych. Spotkanie 4 i 5: Najpopularniejsze metody badawcze ewaluacji. Kryteria doboru metod i technik ewaluacji. Metody i techniki projektowania ewaluacji, pozyskiwania danych, analizy danych oraz formułowania ocen. Możliwości i przesłanki do wykorzystania badań fokusowych w ewaluacji. Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych. Spotkanie 6: Zarządzanie wiedzą w organizacjach publicznych. Geneza zarządzania wiedzą. Zarządzanie wiedzą - pojęcie i istota. Koncepcje zarządzania wiedzą. Cele i poziomy zarządzania wiedzą. Spotkanie 7: Polityka publiczna oparta na dowodach. Geneza. Pojęcie i istota. Przykłady. Bariery wdrażania. Spotkanie 8: Pomiar wartości publicznej. Istota wartości publicznej. Zakres pomiaru wartości publicznej. Spotkanie 9: Zarządzanie zmianą w organizacjach publicznych. Specyfika zarządzania zmianą w administracji publicznej. Zmiany struktur organizacyjnych. Spotkanie 10: Teoria zmiany w logice interwencji publicznej. Rozwiązywanie problemów w procesie polityki publicznej. Teoria zmiany na przykładzie polityki rodzinnej. Miejsce teorii zmiany w logice interwencji publicznej. Spotkanie 11: Teoria programu w logice interwencji publicznej. Teoria programu – założenia teoretyczne. Teoria programu a teoria zmiany. Teoria programu w praktyce. Spotkanie 12: Analizy behawioralne w interwencjach publicznych. Spotkanie 13: Konkurencyjność, przedsiębiorczość i rozliczalność - ich uwarunkowania i skutki w tworzeniu polityk publicznych. Kolokwium. Spotkanie 14: Ocena funkcjonowania ustawy. Kolokwium. Spotkanie 15: Przegląd syntezujący najważniejsze zagadnienia i problemy. Kolokwium poprawkowe. Wystawienie ocen.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1. aktywności – 13 punktów; 2. prawidłowego rozwiązania wskazanych problemów (ćwiczenia praktyczne w zakresie badań ewaluacyjnych wykonywane samodzielnie bądź w grupach) - 13 punktów; 3. kolokwium składającego się z pięciu zagadnień do wyjaśnienia - 30 pkt. Przedmiot uważa się za zaliczony, gdy student otrzymał co najmniej 30 punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bugdol M., Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Warszawa 2011. 2. Dunn W. N. Public policy analysis, London and New York 2015. 3. Ewaluacja funduszy strukturalnych - perspektywa regionalna, Kraków 2007. 4. Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym, red. A. Haber, M. Szałaj, Warszawa 2010. 5. Hausner J., Zarządzanie publiczne, Warszawa 2008. 6. Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej, red. B. Ledzion, K. Olejniczak, J. Rok, warszawa 2014. 7. Jaworska E., Nadolna B., Pomiar wartości publicznej - wybrane zagadnienia, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2013, nr 129, s. 179-202. 8. Józefowski B., Evidence-based policy - nowa koncepcja dotykająca starych problemów, „Zarządzanie Publiczne” 2012, nr 1(19), s. 147-152. 9. Krupnik S., Działanie prorozwojowe?, Kraków 2008. 10. Olejniczak K., Śliwowski P., Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych, [w:] Wiedza w działaniu, pod red. A. Haber, K. Olejniczaka, Warszawa 2014, s. 13-45. 11. Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, red. K. Olejniczak, Warszawa 2012. 12. Osborne D., T. Gaebler, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną, Poznań 2006. 13. Pylak K., Podręcznik ewaluacji projektów infrastrukturalnych, Warszawa 2009. 14. Refleksyjnie o współczesnym zarządzaniu, pod red. B. Kożuch i Ł. Sułkowskiego, Kraków 2016. 15. Zarządzanie zmianą w administracji publicznej. Materiały z konferencji Warszawa, 16–17 grudnia 2010 r., red. J. Czaputowicz, Warszawa 2012. 16. Zarządzanie zmianą w organizacjach publicznych, red. R. Batko, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Bozeman B., Public Values Theory: „Three Big Questions”, „International Journal of Public Policy” 2009, nr 4(5), s. 369-375. 2. Efektywność polityki rynku pracy w Polsce, pod. red. Z. Wiśniewskiego, K. Zawadzkiego, Toruń 2011. 3. Flieger M., Analiza porównawcza zastosowania i skuteczności metod zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz w gminach, [w:] Problemy i wyzwania w zarządzaniu organizacjami publicznymi, red. Adamik A., Matejun M., Zakrzewska-Bielawska A., Łódź 2010, s. 258-275. 4. Howlett M., Designing Public Policies, London, New York 2011. 5. Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, Zintegrowane podejście, Warszawa 2006. 6. Kraśnicka T., Przedsiębiorczość sektora publicznego i jej uwarunkowania, [w:] Zarządzanie publiczne – elementy teorii i praktyki, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Katowice 2009, s. 54-90. 7. Morawski M., Zarządzanie wiedzą, Organizacja-System-Pracownik, Wrocław 2006. 8. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa 2000. 9. Ocena wpływu prognozowania efektów w badaniach ewaluacyjnych, red. A. Haber, R. Trzciński, Warszawa 2012. 10. Olejniczak K., Śliwowski P., Towards Behaviorally Informed Public Interventions, „Management and Business Administration” 2015, nr 23 (2), s. 61-91. 11. Prost G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków 2002. 12. Starzenie się społeczeństwa a polityka fiskalna i migracyjna, pod. red. A. Ficher, Warszawa 2017. 13. Strąk T., Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Warszawa 2012. 14. Young J., Mendizabal E., Helping Researchers Ecome Policy Entrepreneurs: How to Develop En gagement Strategies for Evidence-Based Policy-Making. Overseas Development Institute, Breffing Paper nr 53, London 2009. 15. White H., Ocena oddziaływania oparta na teorii: zasady i praktyka, [w:] Ocena wpływu i prognozowanie efektów w badaniach ewaluacyjnych, pod. red. A. Haber, R. Trzcińskiego, Warszawa 2011, s. 65 – 79. 16. van Dooren W., Bouckaert G., Halligan J. Performance Management in the Public Sector, Routledge, New York 2010, s. 54-73.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Metody dydaktyczne: - metody podające (wykład informacyjny, wyjaśnienie), - metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna), - metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia praktyczne), Przedmiot zawiera komponent badawczy, w szczególności w zakresie: - poznania metod badawczych stosowanych przy badaniach ewaluacyjnych, - kształtowania umiejętności budowy mierników i wskaźników, - poznania kryteriów oceny stosowanych w badaniach ewaluacyjnych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student posługuje się podstawowymi kategoriami z zakresu ewaluacji polityk publicznych.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_02
Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne wyjaśniające procesy tworzenia polityk publicznych oraz metody i techniki ewaluacji.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi przeprowadzić badanie ewaluacyjne oraz sporządzić na podstawie uzyskanych wyników raport. Potrafi opracować metodykę dla różnych typów dokumentów. Prawidłowo interpretuje uzyskane dane.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U05, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_02
Student potrafi zaproponować odpowiednie kroki w modelowaniu polityki publicznej opartej na dowodach.
Weryfikacja: w formie prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_03
Student potrafi ocenić przydatność technologii informatycznych i możliwości ich wykorzystania w monitoringu, ewaluacji i analizie polityk publicznych.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.
Weryfikacja: w formie oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Student jest świadom znaczenia zastosowania zasad bezpiecznego przetwarzania informacji w badaniach ewaluacyjnych w zakresie polityk publicznych
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04