Nazwa przedmiotu:
Decydowanie i ewaluacja w administracji publicznej
Koordynator przedmiotu:
dr Monika Stachowiak - Kudła
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_DEAP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach (rozwiązywanie problemów praktycznych, udział w dyskusji): 15 godzin. Przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury podstawowej i uzupełniającej: 45 godzin. Przygotowanie się do kolokwium: 15 godzin. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza na temat prawa administracyjnego i administracji publicznej na poziomie wynikającym z programu dwóch pierwszych lat studiów pierwszego stopnia w zakresie administracji.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Założenia i cele przedmiotu: Przedmiot opiera się na założeniu, że praca w instytucjach rządowych i samorządowych, instytucjach Unii Europejskiej, stowarzyszeniach i fundacjach oraz praca naukowa w dyscyplinie nauki o polityce i administracji wymaga znajomości podstawowych koncepcji teoretycznych w zakresie metod i technik decydowania oraz ewaluacji. Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do tematyki decydowania publicznego i ewaluacji. Sytuacja decyzyjna i proces decyzyjny. Rodzaje decyzji. Mechanizmy i techniki decydowania. Istota pojęcia polityka publiczna. Decydowanie i ewaluacja w cyklu polityk publicznych. Istota pojęcia ewaluacja. Ewaluacja a monitoring i kontrola. Typy i rodzaje ewaluacji. Funkcje ewaluacji. 2. Pomiar wartości publicznej. Istota wartości publicznej. Realizacja ewaluacji - zakres pomiaru wartości publicznej. Kryteria oceny programów. Wskaźniki ewaluacyjne. Formułowanie pytań ewaluacyjnych. Raportowanie. 3. Najpopularniejsze metody badawcze ewaluacji. Kryteria doboru metod i technik ewaluacji. Metody i techniki projektowania ewaluacji, pozyskiwania danych, analizy danych oraz formułowania ocen. Możliwości i przesłanki do wykorzystania badań fokusowych w ewaluacji. Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych. 4. Instrumenty refleksyjnego decydowania publicznego. Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej. Polityka publiczna oparta na dowodach. Kolokwium. 5. Zarządzanie zmianą i teoria zmiany w logice interwencji publicznej. Rozwiązywanie problemów w procesie polityki publicznej. Teoria zmiany na przykładzie polityki rodzinnej. Miejsce teorii zmiany w logice interwencji publicznej. Kolokwium poprawkowe.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1. aktywności – 5 punktów; 2. prawidłowego rozwiązania wskazanych problemów (ćwiczenia praktyczne w zakresie badań ewaluacyjnych wykonywane samodzielnie bądź w grupach) - 5 punktów; 3. kolokwium składającego się z pięciu zagadnień do wyjaśnienia - 15 pkt.. Przedmiot uważa się za zaliczony, gdy student otrzymał co najmniej 13 punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Ewaluacja funduszy strukturalnych - perspektywa regionalna, Kraków 2007. 2. Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym, red. A. Haber, M. Szałaj, Warszawa 2010. 3. Krupnik S., Działanie prorozwojowe?, Kraków 2008. 4. Pylak K., Podręcznik ewaluacji projektów infrastrukturalnych, Warszawa 2009. 5. Refleksyjnie o współczesnym zarządzaniu, pod red. B. Kożuch i Ł. Sułkowskiego, Kraków 2016. 6. Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, red. G. Rydlewski, Warszawa 2011. 7.Józefowski B., Evidence-based policy - nowa koncepcja dotykająca starych problemów, „Zarządzanie Publiczne” 2012, nr 1(19), s. 147-152. 8. Jaworska E., Nadolna B., Pomiar wartości publicznej - wybrane zagadnienia, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2013, nr 129, s. 179-202. 9. White H., Ocena oddziaływania oparta na teorii: zasady i praktyka, [w:] Ocena wpływu i prognozowanie efektów w badaniach ewaluacyjnych, pod. red. A. Haber, R. Trzcińskiego, Warszawa 2011, s. 65 – 79. 10. Zarządzanie zmianą w administracji publicznej. Materiały z konferencji Warszawa, 16–17 grudnia 2010 r., red. J. Czaputowicz, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Ocena wpływu prognozowania efektów w badaniach ewaluacyjnych, red. A. Haber, R. Trzciński, Warszawa 2012. 2. Efektywność polityki rynku pracy w Polsce, pod. red. Z. Wiśniewskiego, K. Zawadzkiego, Toruń 2011. 3.Young J., Mendizabal E., Helping Researchers Ecome Policy Entrepreneurs: How to Develop En gagement Strategies for Evidence-Based Policy-Making. Overseas Development Institute, Breffing Paper nr 53, London 2009. 4. Bozeman B., Public Values Theory: „Three Big Questions”, „International Journal of Public Policy” 2009, nr 4(5), s. 369-375. 5. van Dooren W., Bouckaert G., Halligan J. Performance Management in the Public Sector, Routledge, New York 2010, s. 54-73. 6. Howlett M., Designing Public Policies, London, New York 2011.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Metody dydaktyczne: - metody podające (wykład informacyjny, wyjaśnienie), - metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna), - metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe), - metody programowane. Przedmiot zawiera komponent badawczy, w szczególności w zakresie: - poznania metod badawczych stosowanych przy badaniach ewaluacyjnych, - kształtowania umiejętności budowy mierników i wskaźników, - poznania kryteriów oceny stosowanych w badaniach ewaluacyjnych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne wyjaśniające procesy decydowania publicznego oraz ewaluacji.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_02
Student zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań związanych z tworzeniem polityki publicznej opartej na dowodach.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi przeprowadzić badanie ewaluacyjne oraz sporządzić na podstawie uzyskanych wyników raport. Potrafi opracować metodykę dla różnych typów dokumentów. Prawidłowo interpretuje uzyskane dane.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Student potrafi zaproponować odpowiednie kroki w modelowaniu polityki publicznej opartej na dowodach.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07