Nazwa przedmiotu:
Społeczne oblicza przemian technologicznych
Koordynator przedmiotu:
dr Tomasz Dusiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_SOPT
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta wynosi 75h z czego: 30h - Udział w ćwiczeniach 5h konsultacje 20 - Przygotowanie do zajęć 20 - Czytanie wskazanej literatury Ogółem 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 p ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wymagań wstępnych, ponieważ należy do grupy przedmiotów obieralnych.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie, na wybranych przykładach, społecznych skutków rozwoju nowych technologii i roli innowacji technicznych we współczesnej kulturze. Odwołanie się do coraz częściej spotykanych w socjologii pojęć, kategorii i koncepcji, takich jak np. „społeczeństwo informacyjne”, „społeczeństwo sieciowe” czy „społeczeństwo medialne”, oddaje w pełni społeczne oblicza współczesnych przemian technologicznych.
Treści kształcenia:
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Kultura i cywilizacja a społeczeństwo informacyjne. Wpływ „cyberkutlury” na procesy tworzenia się społeczności wirtualnych i więzi społecznych. 3. Innowacja – odstępstwo od reguły czy kreacja ? Kultura hakerska jako transgresja. 4. Czy w dobie „społeczeństwa informacyjnego” grozi nam cyberwojna ? 5. Typy demokracji w warunkach „społeczeństwa informacyjnego”. 6. Prawa i wolności człowieka w świecie wirtualnej rzeczywistości. 7. Wpływ przemian technologicznych na styl życia współczesnego człowieka (edukacja, praca, czas wolny). 8. Wpływ przemian technologicznych na kulturę zabawy (gry komputerowe). 9. Znaczenie współczesnych widowisk medialnych. 10. Telefon komórkowy i inne gadżety ery elektroniczno-cyfrowej. 11. Fenomen portali społecznościowych. 12. Nowe technologie a nabywanie i kreowanie elektroniczno-cyfrowej osobowości czy cyber cielesności. 13. „Społeczeństwo informacyjne” jako społeczeństwo ryzyka – zagrożenia i perspektywy dla człowieka i kultury. 14. Praca zaliczeniowa. 15. Podsumowanie zajęć.
Metody oceny:
Zaliczenie w formie pisemnej w postaci oceny wypowiedzi pisemnej na przedstawione zagadnienia oraz postawy studenta na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Białobłocki T., Moroz J., Nowina Konopka M., Zacher L. W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 – wybrane zagadnienia 2. Godzic W., Żakowski M., (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 – wybrane zagadnienia 3. Haber L.H., Niezgoda M., (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 – wybrane zagadnienia Literatura uzupełniająca: 1. Jordan T., Hakerstwo, Wyd. PWN, Warszawa 2011. 2. Korab K., (red.), Wirtual. Czy nowy wspaniały świat?, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia. 3. Ling R., Dinner J., Komórka. Komunikacja mobilna, Wyd. PWN, Warszawa 2012. 4. Luterek M., e-government. Systemy informacji publicznej, Wyd. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia. 5. Tapscott D. Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia
Witryna www przedmiotu:
nie dotyczy
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student ma elementarną wiedzę o istocie „społeczeństwa informacyjnego”.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Charakterystyka W_02
Student ma wiedzę o wpływie rozwoju technologii na przemiany życia społecznego i wiążących się z nimi regulacjach prawnych.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W05, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3, II.T.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ich związku z przemianami technologicznymi.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U_02
Student umie wskazać istotę przemian społecznych pod wpływem najnowszych technologii, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_02
Student ma przekonanie o wadze i roli przemian technologicznych dla stylu życia współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK