Nazwa przedmiotu:
Transfer wiedzy i technologii
Koordynator przedmiotu:
dr inż Rojek Danuta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 2h konsultacje indywidualne + 3h konsultacje grupowe + 13h przygotowanie się do ćwiczeń + 10h opracowanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 20h ćwiczenia +2h konsultacje indywidualne + 3h konsultacje grupowe = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 2h konsultacje indywidualne + 3h konsultacje grupowe + 13h przygotowanie się do ćwiczeń + 10h opracowanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania oraz ochrony własności intelektualnej i zarządzania wiedzą
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu zarządzania transferem wiedzy i technologii oraz przełożenie jej na praktykę poprzez realizację ćwiczeń tematycznych i projektowej pracy zaliczeniowej.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do transferu wiedzy i technologii. Definicje głównych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą i technologią oraz ich transferu. 2. Znaczenie transferu technologii dla gospodarki. 3. Rodzaje transferu wiedzy i technologii. 4. Baza technologiczna przedsiębiorstwa. 5. Powody transferu technologii do przedsiębiorstwa. 6. Audyt stosowanej technologii jako podstawa dla określenia potrzeb zmian. 7. Źródła nowych technologii. 8. Współczesne kanały pozyskiwania technologii. 9. Ochrona własności intelektualnej w procesie transferu technologii. 10. Proces transferu wiedzy i technologii. Zakres transferu technologii. 11. Uczestnicy i mechanizmy transferu wiedzy i technologii. 12. Zarządzanie transferem wiedzy i technologii w organizacji. Strategia technologiczna, wdrażanie technologii. 13. Źródła finansowania transferu technologii. 14. Podmioty działające na rzecz transferu technologii w Polsce. 15. Bariery transferu technologii w Polsce. 16. Transfer technologii w skali międzynarodowej. 17. Doświadczenia w zakresie transferu technologii w USA. Klaster: Dolina Krzemowa. 18. Uwarunkowania rozwoju sektora wysokich technologii (na wybranych przykładach). 19-20. Prezentacja projektowych prac zaliczeniowych z zakresu transferu technologii (diagnoza, audyt stosowanej technologii, źródła nowej technologii, projekt transferu wybranej technologii).
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność i terminowość wykonania poszczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen) oraz zaliczeniowa praca projektowa i jej prezentacja. 2. Ocena sumatywna: oceniane są: zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych i terminowość ich wykonania. Ocena łączna jako średnia oceny z realizacji ćwiczeń oraz oceny projektowej pracy zaliczeniowej i jej prezentacji. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Mazurek, B. 2008. Modele transferu wiedzy i technologii. Łódź: SWSPIZ. 2. Szatkowski, K. 2016. Zarządzanie innowacjami i transferem technologii. Warszawa: PWN. 3. Tylżanowski, R. 2016. Transfer technologii w przedsiębiorstwach wysokiej techniki w Polsce. Warszawa: CeDeWu. 4. Żuber, R. 2008. Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Kotarba, W. 2010. Ochrona własności intelektualnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza PW. 2. Wiśniewska, J. i Janasz, K. 2015. Innowacje i procesy transferu technologii w strategicznym zarządzaniu organizacjami. Warszawa: Difin. 3. Żuber, R. i in. 2009. Technology Transfer. Selected concepts of solutions. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie: teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją w aspekcie transferu wiedzy i technologii
Weryfikacja: ćwiczenia, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W07
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania transferem wiedzy i technologii
Weryfikacja: ćwiczenia, ocena studiów przypadków, debata, rozwiązywanie problemów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U06
po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: ćwiczenia, analiza i ocena studiów przypadków, diagnozowanie stanu istniejącego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U15
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: ćwiczenia, analiza studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K02
po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: analiza studiów przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: analiza studiów przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: