Nazwa przedmiotu:
Prawo w nauce i w dydaktyce
Koordynator przedmiotu:
dr Monika Stachowiak - Kudła
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_PND
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach (ćwiczenia praktyczne w zakresie analizy aktów prawnych, formułowaniu pism, decyzji administracyjnych, uchwał, zarządzeń, postanowień, wystąpień pokontrolnych organów wykonujących zadania z zakresu oświaty i szkolnictwa wyzszego, rozwiązywanie kazusów): 30 godzin. Przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury podstawowej i uzupełniającej: 30 godzin. Przygotowanie się do kolokwium: 15 godzin. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza na temat prawa administracyjnego i administracji publicznej.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przedmiot opiera się na założeniu, że praca w instytucjach rządowych i samorządowych wykonujących zadania z zakresu oświaty i szkolnictwa wyższego, w agencjach wykonawczych związanych z nauką, w administracji szkół i przedszkoli, a także praca naukowa w dyscyplinie nauki o polityce i administracji wymaga znajomości podstawowych koncepcji teoretycznych w zakresie prawa oświatowego oraz prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia 1 Prawo oświatowe oraz prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jako prawo publiczne. Ćwiczenia 2 Tworzenie prawa oświatowego oraz prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Źródła prawa powszechnie obowiązującego, prawo miejscowe, prawo wewnętrzne, publikacja i promulgacja źródeł prawa. Ćwiczenia 3 Uregulowania konstytucyjne w zakresie prawa i obowiązku nauki. Wolność badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników. Wolność nauczania. Prawo szkół wyższych do autonomii. Zasada proporcjonalności według teorii Roberta Alexy'ego. Teorie naukowe dotyczące kolizji zasad prawa. Ćwiczenia 4 System oświaty. Rodzaje szkół, placówek oświatowo-wychowawczych oraz kształcenia ustawicznego. Zakładanie i prowadzenie szkół. Organizacja szkoły lub placówki oświatowej. Ćwiczenia 5 Organy w systemie oświaty i ich kompetencje. Ćwiczenia 6 System szkolnictwa wyższego i nauki. Rodzaje szkół wyższych. Tworzenie i likwidacja uczelni. Ćwiczenia 7 Organy w systemie szkolnictwa wyższego i ich kompetencje. Ćwiczenia 8 Związki między podmiotami prawa oświatowego oraz prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (kierownictwo, nadzór, kontrola, współdziałanie). Ćwiczenia 9 Akty administracyjne wydawane na podstawie prawa oświatowego oraz prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Źródła powstania, proces i trwałość (ostateczność i prawomocność). Pozostałe formy stosowania prawa oświatowego oraz prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Ćwiczenia 10 Szkoły i uczelnie jako jednostki sektora finansów publicznych. Ćwiczenia 11 Akredytacja i ewaluacja w szkolnictwie wyższym. Ćwiczenia 12 Tytuły zawodowe. Stopnie naukowe. Rada Doskonałości Naukowej. Ćwiczenia 13 Narodowe Centrum Nauki i inne agencje wykonawcze związane z nauką. Ćwiczenia 14 Polska Akademia Nauk Kolokwium Ćwiczenia 15 Przegląd syntezujący najważniejsze zagadnienia i problemy. Kolokwium poprawkowe. Wystawienie ocen
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1. aktywności – 13 punktów; 2. prawidłowego rozwiązania wskazanych problemów (ćwiczenia praktyczne w zakresie analizy aktów prawnych, formułowaniu pism, decyzji administracyjnych, uchwał, zarządzeń, postanowień, wystąpień pokontrolnych organów wykonujących zadania z zakresu oświaty i szkolnictwa wyzszego, rozwiązywanie kazusów). Ćwiczenia są wykonywane samodzielnie bądź w grupach - 13 punktów; 3. kolokwium składającego się z pięciu zagadnień do wyjaśnienia - 30 punktów. Przedmiot uważa się za zaliczony, gdy student otrzymał co najmniej 30 punktów. Nieobecności nadprogramowe wymagają zrobienia małego badania uzgodnionego z wykładowcą oraz zaprezentowania wyników tego badania w formie postera.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura obowiązkowa: 1. Antonowicz D., Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005. 2. Bała P., Konstytucyjne prawo do nauki a polski system oświaty, Warszawa 2009. 3. Izdebski H., M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019. 4. Kwiek M., From System Expansion to System Contraction. Access to Higher Education in Poland, „European Educational Research Journal” 2013, 3 (4), Pages 759-776. 5. Law, rights, discourse. The Legal Philosophy of Robert Alexy, G. Pavlakos (ed.) (Hart Publishing 2007). 6. Maj-Waśniowska Katarzyna, System oświaty w Polsce i jego finansowe uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2017. 7. Maroń G., Formuła ważenia zasad prawa jako mechanizm usuwania ich kolizji na przykładzie koncepcji Roberta Alexego, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza. Prawo" 2009, 7, s. 86-106. 8. Pilch M., Ustawa o systemie oświaty, Komentarz, Warszawa 2016. 9. Stachowiak-Kudła M., Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012. 10. Stachowiak-Kudła M., Wolność nauki i nauczania oraz autonomia uczelni a jakość naukowa uniwersytetów, „Przegląd Sejmowy” 2016, nr 6(137), s. 115-140. 11. Stachowiak-Kudła M., Kudła J., Financial regulations and the diversification of funding sources in Higher education institutions: Selected European experiences, „Studies in Higher Education” 2017, Vol. 42, No. 9, pp. 1718-1735. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz-Żukowska S., Żukowski Ł., Wolność badań naukowych i nauczania, [w:] Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym, red. M. Jabłoński, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2014, s. 709–740. 2. Klatt M., Meister Moritz, Proportionality—a benefit to human rights? Remarks on the I•CON controversy, International Journal of Constitutional Law, Volume 10, Issue 3, 1 July 2012, Pages 687–708. 3. Sobczak J., Wolność badań naukowych - standardy europejskie i rzeczywistość polska, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2007, nr 2, s. 53–74. 4. Stachowiak-Kudła M., Evaluation as an instrument of higher education quality assurance, [in:] Reflections about Contemporary Management, edited by Barbara Kożuch, Łukasz Sułkowski, Frankfurt am Main 2017, Peter Lang GmbH, pp. 159-168. 5. Tremblay L. B., An egalitarian defense of proportionality-based balancing, International Journal of Constitutional Law (2014), Vol. 12, Issue 4, p. 864-890.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Metody dydaktyczne: - metody podające (wykład informacyjny, wyjaśnienie), - metody problemowe (metoda przypadków), - metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe), - metody programowane (z użyciem komputera).

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe nauk o administracji, w tym kierunki zmian w administracji publicznej w zakresie prawa oświatowego oraz prawa szkolnictwa wyższego i nauki.
Weryfikacja: w formie oceny aktywności studenta.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
Charakterystyka W_02
Student zna i rozumie ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania działań związanych z podejmowaniem aktów administracyjnych na forum oświatowych zakładów administracyjnych.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów prawnych w zakresie prawa oświatowego oraz prawa szkolnictwa wyższego i nauki.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U06, K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UW, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, I.P7S_UK
Charakterystyka U_02
Student umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować pozyskane dane dotyczące zagadnień z zakresu prawa oświatowego oraz prawa szkolnictwa wyższego i nauki
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U05, K_U06, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student jest gotów do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie i ukierunkowywania innych w tym zakresie.
Weryfikacja: w formie oceny aktywności studenta.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR, I.P7S_KO, I.P7S_KK