- Nazwa przedmiotu:
- Chemia środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Małgorzata Wojtkowska, dr Elżbieta Krajewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- Blok IV
- Kod przedmiotu:
- 1110-BG000-ISP-3308
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 30
Zajęcia laboratoryjne 15
Ćwiczenia 0
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15
Zapoznanie się z literaturą 5
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja
Przygotowanie raportów 5
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie
Przygotowanie do kolokwiów 10
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- chemia ogólna
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Dostarczenie niezbędnego zasobu wiedzy z zakresu chemii środowiska (litosfery, hydrosfery i atmosfery), obejmującej:
- skład chemiczny ww komponentów środowiska;
- skażenia antropogeniczne środowiska;
- sposoby opisu jakości poszczególnych elementów środowiska;
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne wykładów
Czynniki kształtujące skład chemiczny naturalnych elementów środowiska. Naturalne substancje mineralne, organiczne i gazowe wód powierzchniowych i podziemnych – pochodzenie, stężenia, przemiany (równowagi), mobilność. Procesy kształtujące jakość wód powierzchniowych. Proces eutrofizacji.Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych - prawo Hessa, nasycenie. Gazy reagujące z wodą – CO2. Równowaga węglanowa. Ścieki bytowe i przemysłowe, skład ścieków i czynniki kształtujące ten skład. Skład chemiczny czystego powietrza atmosferycznego. Skażenia antropogeniczne emitowane do powietrza. Skład litosfery i gleby. Krzemiany, glinokrzemiany, substancje ilaste gleb, procesy wietrzenia skał. Substancje organiczne gleb, kompleks sorpcyjny. Antropogeniczne substancje niebezpieczne – składniki odpadów. Zanieczyszczenia wód – metale, ropopochodne węglowodory, WWA, pestycydy, PCB, dioksyny, surfaktanty. Jakość wód dla różnych gałęzi gospodarki.
Treści merytoryczne
Laboratoriów
Pobór próbek wód, ścieków, osadów dennych i ściekowych. Badania chemiczne wód – pH, przewodność elektrolityczna, zasadowość, twardość (Ca i Mg), żelazo, mangan. CO2 wolny i agresywny, azot amonowy, azot azotynowy, azot azotanowy, chlorki, siarczany, tlen rozpuszczony, chlor, indeks nadmanganianowy. Badania chemiczne ścieków – zawiesiny ogólne, substancje rozpuszczone, ChZT, BZTn, fosforany, fosfor ogólny.azot ogólny, indeks fenolowy. Badania osadów – uwodnienie. surfaktanty anionowe. Badania osadów – wymywalne formy metali.
- Metody oceny:
- kolokwium
opracowanie danych, sprawozdanie
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Andrews J. i inni Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1999; Wąchalewski T. Elementy chemii środowiska, Wyd. AGH, Kraków, 1997; Trzeciak A.M., Wstęp do chemii nieorganicznej środowiska, Wyd. UWr., Wrocław, 1995; Falkowska L., Korzeniewski K. Chemia atmosfery, Wyd. UGd., Gdańsk, 1995; Zieliński S. Skażenia chemiczne w środowisku, Ofi. Wyd.PWr., Wrocław, 2000; Dojlido J. Chemia wód powierzchniowych, Wyd. Ek. i Śr., Białystok, 1995; Hermanowicz W. I inni, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999; Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław, 1997
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Ma wiedzę z zakresu chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu biogospodarki oraz jej otoczenia
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W05
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą chemię ogólną i organiczną
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W13
- Ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną o ochronie środowiska w biogospodarce.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu chemii środowiska z literatury i innych właściwych źródeł; także w języku obcym; potrafi łączyć, dokonywać interpretacji, a także wyciągać wnioski z uzyskanych informacji.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U03
- Potrafi przygotować w języku polskim dobre opracowanie problemów z zakresu chemii środowiska w odniesieniu do biogospodarki .
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U04
- Potrafi przygotować prezentację z zakresu chemii środowiska .
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się p; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżyniera w biogospodarce, w tym jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt K03
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03