- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Gospodarki Rynkowej
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr Alina Naruniec
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- ML.NW145
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) udział w wykładach – 30 godz.
b) Konsultacje – 2 godz.
2. Praca własna studenta – 20 godz.
a) przygotowanie do zajęć; korzystanie z materiałów dodatkowych i pomocniczych – 10 godz.
b) przygotowanie do 2 sprawdzianów – 10 godz..
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) udział w wykładach – 30 godz.
b) Konsultacje – 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- C1. Zapoznać ze sposobem funkcjonowania gospodarki rynkowej.
C2. Objaśnić pozycję gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
C3. Zapoznać z rolą państwa i mechanizmu rynkowego.
C4. Wyrobić umiejętności w zakresie oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
C5. Zapoznać z modelami współczesnej gospodarki rynkowej.
Efekty kształcenia (wiedza):
Student ma podstawową wiedzę nt. gospodarki rynkowej niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Efekty kształcenia (umiejętności): Student Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
- Treści kształcenia:
- 1. Współczesne systemy gospodarcze. Gospodarka rynkowa i jej typy. 2 godz.
2. Ekonomiczna rola współczesnego państwa. Dwa modele współczesnego państwa. Interes publiczny. 2 godz.
3. Rynek. Podstawowe pojęcia i rodzaje rynków. Czynniki wpływające na popyt i podaż, ingerencja państwa w mechanizm cenowy. 2 godz.
4. Przedsiębiorstwo. Istota, formy i funkcje przedsiębiorstwa. Rachunek kosztów i korzyści. Wybór optymalnego poziomu produkcji. 2 godz.
5. Czynniki produkcji. Praca, kapitał, ziemia. Kapitał rzeczowy i finansowy, rynek ziemi. Kreatywność jako zasoby intelektualne. - 2 godz.
6. Rynek pracy. Pojęcie rynku pracy i uwarunkowania zatrudnienia. Istota i rodzaje bezrobocia. Płace, rola związków zawodowych na rynku pracy. - 2 godz.
7. Rynek kapitałowy. Rola rynku kapitałowego w gospodarce. Funkcjonowanie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. - 1 godz.
8. Sprawdzian - 1 godz.
8. Rachunek dochodu i produktu narodowego. Produkt krajowy i produkt narodowy. Podział dochodu narodowego. Model równowagi makroekonomicznej.
9. Wzrost rozwój gospodarczy. Czynniki wzrostu gospodarczego. Mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Pojęcie cyklu koniunkturalnego. Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie.
10. Budżet państwa i polityka fiskalna. System podatkowy państwa. - 2 godz.
11. Pieniądz i system bankowy. Bank centralny i banki komercyjne. Polityka monetarna - 2 godz.
12. Inflacja i jej skutki. Inflacja a polityka ekonomiczna państwa - 2 godz.
13. Handel zagraniczny. Polityka handlowa, bilans płatniczy, kurs walutowy, integracja gospodarcza. - 2 godz.
14. Globalizacja procesów gospodarczych - 1 godz.
15. Sprawdzian 1 godz.
- Metody oceny:
- Zasady wystawiania ocen z sprawdzianu pisemnego (test wielokrotnego wyboru) :
2,0 – student nie uzyskał 51% punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu, co oznacza zarówno brak wiedzy, jak umiejętności i kompetencji na poziomie dostatecznym.
3,0 – student uzyskał co najmniej 51% punktów z kolokwiów na poziomie zadowalającym
3,5 – student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów
4,0 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów na poziomie zadowalającym
4,5 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów na poziomie zadowalającym
5,0 – student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów na poziomie zadowalającym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa:
1. S. Marciniak (red.).: „Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy”, PWN, Warszawa, 2013,
2. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2008
Uzupełniająca:
3. H.Ch. Binswanger, Spirala wzrostu, ZYSK I S-Ka Wydawnictwo, Poznań 2011
4. D. Kahneman, Pułapki myślenia, o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina Sp. z o.o., Poznań 2012
- Witryna www przedmiotu:
- Brak
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NW145_W03
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W31, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NW145_U01
- Student potrafi pozyskiwać informacje oraz analizować zjawiska gospodarcze i ich wpływ na system społeczno-gospodarczy
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NW145_K01
- Student ma potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt ML.NW145_K02
- Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02