- Nazwa przedmiotu:
- Innowacyjność w działalności przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Stefan Krajewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EMPS4
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna: przegląd literatury – 15 h stacjonarne, 29 h niestacjonarne
przygotowanie do ćwiczeń – 15 h
przygotowanie do egzaminu – 15 h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,92
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,20
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy mikroekonomii oraz polityki gospodarczej
- Limit liczby studentów:
- min. 24
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy o mechanizmach i uwarunkowaniach wpływających na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach oraz o wpływie innowacyjności na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstw i gospodarki w długim okresie. Powinno to być osadzone w kontekście polskiej gospodarki i jej obecnych problemów. Studenci powinni umieć wykorzystać tę wiedzę w pracy zawodowej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1. Innowacyjność jako nowoczesny czynnik wzrostu we współczesnej gospodarce
2. Rola przedsiębiorstw w łańcuchu innowacyjnym
3. Etapy działalności innowacyjnej
4. Strategie innowacyjne przedsiębiorstw:
– niewielkie usprawnienia,
– zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń
– zakup licencji
– wykorzystanie własnych programów B+R
5. Poziom techniczny środków trwałych i produkcji w polskich przedsiębiorstwach
6. Wpływ jakości czynnika ludzkiego na działalność innowacyjną przedsiębiorstw
7. Bariery innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach
8. Wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw przez państwo
9. Rola środków pomocowych Unii Europejskiej w rozwijaniu działalności innowacyjnej przedsiębiorstw
10. Upowszechnianie nowej techniki. Ochrona własności intelektualnej
11. Cykl życia produktów
12. Czynniki determinujące innowacyjność przedsiębiorstw
13. Wpływ innowacyjności na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstw w długim okresie
Ćwiczenia (tematy)
1. Treść i pojęcie innowacyjności
2. Innowacje odtwórcze i oryginalne
3. Organizacja działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwach
4. Motywowanie pracowników do aktywności innowacyjnej
5. Ocena innowacyjności polskich przedsiębiorstw
6. Regionalne i branżowe różnice innowacyjności i ich uwarunkowania
7. Współpraca przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi w działalności innowacyjnej
8. Instytucje wspierające innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce
9. Rola klastrów w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw
10. Sposoby przepływu nowoczesnej techniki z zagranicy do polskich przedsiębiorstw
11. Wpływ BIZ na działalność innowacyjną przedsiębiorstw
- Metody oceny:
- Ćwiczenia: Obecność na zajęciach, aktywność, a na koniec semestru pisemny sprawdzian wiedzy obejmujący kilka pytań opisowych
Wykład: Egzamin w formie pisemnej. Studenci otrzymują trzy pytania, na które powinni odpowiedzieć w rozwiniętej (opisowej) formie. Pytania będą miały charakter problemowy i obejmą materiał zawarty w literaturze, ale przede wszystkim ten, który zostanie omówiony na wykładach.
Ocena łączna obejmuje: egzamin (70% udziału) i ćwiczenia (30% udziału)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Władysław Janusz, Katarzyna Kozioł-Nadolna, Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
2. Joanna Kotowicz-Jawor, Stefan Krajewski, Ewa Okoń-Horodyńska, Determinanty rozwoju Polski. Polityka innowacyjna, PTE, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Jakub Czerniak, Polityka innowacyjna w Polsce. Analiza i proponowane kierunki zmian, Difin, Warszawa 2013.
2. Jeff Dyer, Hal Geregersen, Clayton M. Christensen, DNA innowatora. Jak opanować pięć umiejętności przełomowych innowatorów, ICAN Institute, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_WO5
- Ma podstawową wiedzę o roli i miejscu człowieka jako podmiotu wpływającego na innowacyjność przedsiębiorstw i gospodarki.
Weryfikacja:
1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05
- Efekt K_WO8
- Ma wiedzę o procesach innowacyjnych, przyczynach zachodzących zmian, ich ekonomicznych uwarunkowań i konsekwencji.
Weryfikacja:
1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05, S1P_W08
- Efekt K_W13
- Ma podstawową wiedzę z zakresu strategii innowacyjnych, barier innowacyjności oraz roli państwa i Unii Europejskiej w promowaniu innowacyjności.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U01
- Umie krytycznie analizować podstawowe zjawiska dotyczące innowacji oraz związki miedzy nimi
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U01
- Efekt K_U04
- Potrafi wykorzystywać wybrane metody i narzędzia do prognozowania zjawisk i procesów innowacyjnych oraz określenia ich praktycznych skutków ekonomicznych, finansowych i społecznych.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U04
- Efekt K_U06
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności pozyskane w trakcie praktyki zawodowej do oceny różnych strategii innowacyjnych.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U06
- Efekt K_U13
- Potrafi ocenić skutki decyzji o innowacjach przedsiębiorstwa działającego w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U04
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_KO1
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, aktywności i innowacyjności.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01
- Efekt K_KO2
- Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role, w tym kierownicze i wykonawcze.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO2
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K02, S1P_K07
- Efekt K_KO6
- Potrafi dążyć do systematycznego rozwoju i aktywności poprzez poszerzanie nabytej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO6
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01, S1P_K06
- Efekt K_KO7
- Jest kreatywny, potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, zaangażowany i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO7
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K07