- Nazwa przedmiotu:
- Praca zespołowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-ISP-9237
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawami pracy zespołowej. Podczas wykładów studenci będą mogli zapoznać się m.in. z podstawowymi pojęciami dotyczącymi pracy zespołowej, procesami podejmowania decyzji w zespole, regułami udzielania informacji zwrotnej, rolami w zespole, fazami budowania zespołu oraz zagadnieniami specyficznymi dla pracy w zespole projektowym.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Wprowadzenie do problematyki pracy zespołowej.
2. Praca w zespole – podstawowe pojęcia. Definicja zespołu i pracy zespołowej, cechy pracy zespołowej, zalety i wady pracy zespołowej, definiowanie celów i zadań.
3. Podejmowanie decyzji i ustalanie kompetencji. Metody podejmowania decyzji. Monitoring i udzielanie informacji zwrotnej /feedback/. Reguły skutecznego udzielania i właściwego przyjmowania informacji zwrotnej.
4. Role w zespole. Charakterystyka ról zespołowych. Relacje pomiędzy osobami odgrywającymi poszczególne role zespołowe.
5. Budowanie zespołu. Ogólne warunki budowania zespołu.
6. Fazy budowania zespołu
7. Motywowanie i budowanie zaangażowania członków zespołu.
8. Kompetencje przywódcze związane z kierowaniem zespołem.
9. Komunikacja w zespole.
10. Konflikty w zespole.
11. Coaching zespołu
12. Kierowanie zespołem projektowym /zarządzanie projektem, cechy kierownika zespołu projektowego, budowanie zespołu projektowego/.
13. Kierowanie zespołem projektowym /funkcjonowanie zespołu projektowego: organizacja pracy, komunikacja, dzielenie się wiedzą, podejmowanie decyzji, motywowanie, ocenianie, radzenie sobie z konfliktami/.
14. Wady i zalety pracy zespołowej – podsumowanie.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia: praca sprawdzająca – pytania otwarte.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] Gellert M., Nowak K., Zespół, GWP, Gdańsk 2008.
Literatura uzupełniająca:
[1] Rutka R., Wróbel P., Organizacja zachowań zespołowych, PWE, Warszawa 2012.
[2] Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K., Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa 2004.
[3] Belbin M., Zespoły zarządzające: sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
[4] Belbin M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna terminologię z zakresu zarządzania projektami.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat ról pełnionych w zespole projektowym, zachowań w zespole oraz znaczenia zespołu projektowego dla organizacji.
Ma wiedzę na temat prowadzenia projektów w środowisku globalnym oraz regionalnym. Zna i rozumie specyfikę procesów zachodzących w poszczególnych etapach zarządzania projektami.
Ma wiedzę z zakresu socjologii umożliwiającą analizę procesów zachodzących podczas pracy w projekcie oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy projektowej.
Potrafi scharakteryzować role z zespole projektowym oraz specyfikę pracy w zespole.
Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze procesy zachodzące w pracy nad projektem.
Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ otoczenia na projekt oraz wpływ realizowanego projektu na otoczenie. Zna podstawowe narzędzia stosowane do analizy środowiska projektu.
Potrafi scharakteryzować specyfikę pracy w zespole wraz z podstawowymi procesami zarządzania zasobami ludzkimi w zespole projektowym.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt K2
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Rozumie znaczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami dla funkcjonowania na współczesnym rynku pracy.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06