Nazwa przedmiotu:
Narzędzia informatyczne organizacji produkcji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Szwed
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia laboratoryjne + 15h studiowanie literatury + 15h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie zadań ćwiczeniowych i laboratoryjnych = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia laboratoryjne = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia laboratoryjne + 15h studiowanie literatury + 15h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie zadań ćwiczeniowych i laboratoryjnych = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnym wykazem narzędzi informatycznych stosowanych w organizacji produkcji, które stanowią zaplecze narzędziowe współczesnego przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do zajęć. Narzędzia do planowania zasobów przedsiębiorstwa. 2. Narzędzia klasy MES. 3. Narzędzia klasy APS. Narzędzia klasy SCADA. 4. Narzędzia do analizy danych. Hurtownie i bazy danych. 5. Narzędzia do technicznego przygotowania produkcji. 6. Narzędzia do symulacji procesów produkcyjnych. 7. Zaliczenie. C. Laboratorium: 1. Wprowadzenie. Instalacja, uruchomienie i eksploatacja programów do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. 2. Obiekty modeli. Definiowanie, edycja atrybutów, ustalanie i zmiana stanu obiektu. 3. Budowa modeli. Wstawianie i łączenie obiektów, dziedziczenie i hierarchie. Linie, ścieżki, drogi transportowe. 4. Stacje załadowcze i rozładowcze. Modelowanie wykorzystania pracowników. 5. Statystyki, tabele, wykresy, raporty. Zaliczenie.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowana znajomość przez studentów wprowadzanych zagadnień i / lub jest omawiany ze studentami sposób wykonania poszczególnych ćwiczeń analitycznych. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest: • znajomość narzędzi, • umiejętność doboru narzędzia do rozwiązywanego problemu, • terminowość wykonania ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń) – uzyskanie oceny >=3 C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowane i omawiane ze studentami wykonanie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest: • poprawność budowy modeli i przeprowadzenia symulacji w ramach poszczególnych ćwiczeń, • prawidłowość doboru obiektów i narzędzi do rozwiązania postawionych problemów, • terminowość wykonania. Ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych) – uzyskanie oceny >=3 E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych z laboratorium (waga: 0,5) i ćwiczeń (waga: 0,5).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Lewandowski J., Skołud B., Plinta D., 2014, Organizacja systemów produkcyjnych, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2. Pająk E., Kosieradzka A., Klimkiewicz M., 2014, Zarządzanie produkcją i usługami, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 3. Zdanowicz R., 2007, Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Gliwice : Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 4. Orłowski C., Lipski J., Loska A., 2012, Informatyka i komputerowe wspomaganie prac inżynierskich, Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1. Ciszak O., 2007 Komputerowo wspomagane modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych, Poznań: Wyd. Politechniki Poznańskiej 2. FlexSim Textbook materials downloads, 2018 https://www.flexsim.com/students/#textbook-materials 3. Kosieradzka A. (red.), 2016, Podstawy zarządzania produkcją: ćwiczenia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 4. Plant Simulation Student Download, 2018, https://www.plm.automation.siemens.com/en/academic/resources/tecnomatix/simulation-download.cfm
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka WD_INZ_02
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań technologii produkcyjnych
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka WD_INZ_03
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń i laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka UM_INZ_03
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń i laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka UM_INZ_05
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń i prezentacja wyników
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: