Nazwa przedmiotu:
Inżynieria komunikacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr inź. Brzeziński Andrzej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 30h wykład + 15h projekt + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu + 15h przygotowanie ćwiczeń = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,80 ECTS 30h wykład + 15h projekt = 45h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,80 ECTS 15h projekt + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu + 15h przygotowanie ćwiczeń = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań i procesów zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
• Przedstawienie studentom podstawowych zasad planowania systemów transportowych i ich infrastruktury oraz projektowania obiektów inżynierii komunikacyjnej tj. dróg samochodowych i dróg szynowych. Na podstawie informacji przekazanych w ramach przed-miotu studenci powinni posiąść umiejętność projektowania najprostszych obiektów komunikacyjnych takich jak droga lokalna, parking. • Stworzenie studentom wyjściowej bazy wiedzy dla przedmiotów specjalistycznych na dalszych semestrach. • Poszerzenie wiedzy studentów nt. zagadnień związanych z inżynierią komunikacyjną
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1 Podstawy planowania systemów transportu – informacja o przedmiocie, historia rozwoju i podstawowe charakterystyki systemu transportowego i jego podsystemów; zadania i użytkownicy systemu transportowego; systemy międzynarodowe, krajowe i lokalne, oceny systemu transportowego. 2 Polityka transportowa – planowanie zamiejskich (krajowych i regionalnych) systemów transportowych (sieć dróg szybkiego ruchu); polityka transportowa miasta, planowanie miejskich systemów transportowych, analizy typu SWOT. 3 Strategie rozwojowe – strategie rozwoju systemu transportowego; planowanie zamiejskich (krajowych i regionalnych) systemów transportowych (sieć dróg szybkiego ruchu). 4 Badania ruchu, symulacje i prognozy ruchu; metodyka analizy 5 Bezpieczeństwo w transporcie, strefy ruchu uspokojonego. 6 i 7 Transport miejski i zamiejski – cechy ekologiczne i konkurencyjność transportu publicznego, komunikacja autobusowa, komunikacja szynowa, organizacja i zarządzanie ruchem, parkowanie, powstawanie, badania i prognozy ruchu; transport towarów w miastach; transport zamiejski drogowy i szynowy; metody i środki inżynierii ruchu usprawniające transport ciężarowy i ograniczające negatywny wpływ na funkcjonowanie systemu transportowego miasta. 8 Transport pieszy i rowerowy – planowania i projektowanie. 9 Węzły transportowe - integracja podsystemów transportowych; węzły przesiadkowe, transport intermodalny; terminale transportowe dla transportu pasażerskiego i towarowego; węzły komunikacyjne w miastach. 10 Transport a środowisko – konflikt między wymogami sprawności i ekonomii a ochrony środowiska; oddziaływań transportu na środowisko i sposoby ich ograniczania; środki planistyczne i techniczne stosowane w ochronie środowiska. 11 i 12 Zasady projektowania dróg samochodowych: – klasy i funkcje dróg; potrzeby uczestników ruchu i otoczenia; wymagania ogólne jakie powinny spełniać drogi; elementy dróg zamiejskich i ulic; zasady projektowania dróg, skrzyżowań i węzłów; stadia projektowania i zakres dokumentacji technicznej; modernizacja dróg i kierunki rozwoju infrastruktury drogowej. 13 Elementy inżynierii ruchu drogowego: – przepustowość dróg i skrzyżowań, sterowanie ruchem; systematyka i przykłady rozwiązań elementów układów drogowych. 14 Zasady eksploatacji dróg samochodowych: – konstrukcja nawierzchni dróg; zasady eksploatacji dróg, wyposażenie techniczne dróg (urządzenia odwadniające, obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu). 15 Perspektywy postępu w transporcie w XXI wieku – Postęp techniczny: pojazdy, infrastruktura, organizacja; Inteligentne Systemy Transportu (ITS); zastosowania Internetu; wyzwania i szanse stwarzane inżynierowi 2000+. D. Projekt: Zespołowe zadanie z zakresu inżynierii komunikacyjnej
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin z wykładu stanowiący podstawę oceny wiedzy i umiejętności z rozpatrywanego zakresu. 2. Ocena sumatywna : punktowa ocena zaliczenia w formie testu sprawdzającego wiedzę D. Projekt: 1. Ocena formatywna: interaktywno-ćwiczeniowa forma prowadzenia zajęć oraz zaliczenie projektu stanowiące podstawę oceny wiedzy i umiejętności z rozpatrywanego zakresu. 2. Ocena sumatywna: punktowa ocena zaliczenia projektu E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia z ocen z wykładu i ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. 2008 Inżynieria ruchu drogowego. Warszawa: WKiŁ Uzupełniająca: 2. Materiały konferencyjne Miasto i Transport 2007-2013 (www.transeko.pl) 3. Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie. 4. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, 5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, 6. Agenda 21,http://pelczyce.org/agenda/Agenda-21.pdf. 7. Szczuraszek T. 2006 Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. Warszawa: WKiŁ. 8. Wyszomirski O. 2002 Gospodarowanie w komunikacji miejskiej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 9. Czasopisma: Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka INZKO1U1
Umie zaprojektować wybrane elementy projektu drogowego i transportu zbiorowego. Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi sporządzić i interpretować rysunki drogowe. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowa-nia, wykonywania dróg i ich elementów.
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka INZKO1U1
Umie zaprojektować wybrane elementy projektu drogowego i transportu zbiorowego. Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi sporządzić i interpretować rysunki drogowe. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania dróg i ich elementów
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka INZKO1K1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań. Rozumie znaczenie i potrafi stosować za-sady zrównoważonego rozwoju w inżynierii komunikacyjnej. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: