- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria komunikacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inź. Brzeziński Andrzej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
30h wykład + 15h projekt + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu + 15h przygotowanie ćwiczeń = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,80 ECTS
30h wykład + 15h projekt = 45h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,80 ECTS
15h projekt + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu + 15h przygotowanie ćwiczeń = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań i procesów zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- • Przedstawienie studentom podstawowych zasad planowania systemów transportowych i ich infrastruktury oraz projektowania obiektów inżynierii komunikacyjnej tj. dróg samochodowych i dróg szynowych. Na podstawie informacji przekazanych w ramach przed-miotu studenci powinni posiąść umiejętność projektowania najprostszych obiektów komunikacyjnych takich jak droga lokalna, parking.
• Stworzenie studentom wyjściowej bazy wiedzy dla przedmiotów specjalistycznych na dalszych semestrach.
• Poszerzenie wiedzy studentów nt. zagadnień związanych z inżynierią komunikacyjną
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1 Podstawy planowania systemów transportu – informacja o przedmiocie, historia rozwoju i podstawowe charakterystyki systemu transportowego i jego podsystemów; zadania i użytkownicy systemu transportowego; systemy międzynarodowe, krajowe i lokalne, oceny systemu transportowego.
2 Polityka transportowa – planowanie zamiejskich (krajowych i regionalnych) systemów transportowych (sieć dróg szybkiego ruchu); polityka transportowa miasta, planowanie miejskich systemów transportowych, analizy typu SWOT.
3 Strategie rozwojowe – strategie rozwoju systemu transportowego; planowanie zamiejskich (krajowych i regionalnych) systemów transportowych (sieć dróg szybkiego ruchu).
4 Badania ruchu, symulacje i prognozy ruchu; metodyka analizy
5 Bezpieczeństwo w transporcie, strefy ruchu uspokojonego.
6 i 7 Transport miejski i zamiejski – cechy ekologiczne i konkurencyjność transportu publicznego, komunikacja autobusowa, komunikacja szynowa, organizacja i zarządzanie ruchem, parkowanie, powstawanie, badania i prognozy ruchu; transport towarów w miastach; transport zamiejski drogowy i szynowy; metody i środki inżynierii ruchu usprawniające transport ciężarowy i ograniczające negatywny wpływ na funkcjonowanie systemu transportowego miasta.
8 Transport pieszy i rowerowy – planowania i projektowanie.
9 Węzły transportowe - integracja podsystemów transportowych; węzły przesiadkowe, transport intermodalny; terminale transportowe dla transportu pasażerskiego i towarowego; węzły komunikacyjne w miastach.
10 Transport a środowisko – konflikt między wymogami sprawności i ekonomii a ochrony środowiska; oddziaływań transportu na środowisko i sposoby ich ograniczania; środki planistyczne i techniczne stosowane w ochronie środowiska.
11 i 12 Zasady projektowania dróg samochodowych: – klasy i funkcje dróg; potrzeby uczestników ruchu i otoczenia; wymagania ogólne jakie powinny spełniać drogi; elementy dróg zamiejskich i ulic; zasady projektowania dróg, skrzyżowań i węzłów; stadia projektowania i zakres dokumentacji technicznej; modernizacja dróg i kierunki rozwoju infrastruktury drogowej.
13 Elementy inżynierii ruchu drogowego: – przepustowość dróg i skrzyżowań, sterowanie ruchem; systematyka i przykłady rozwiązań elementów układów drogowych.
14 Zasady eksploatacji dróg samochodowych: – konstrukcja nawierzchni dróg; zasady eksploatacji dróg, wyposażenie techniczne dróg (urządzenia odwadniające, obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu).
15 Perspektywy postępu w transporcie w XXI wieku – Postęp techniczny: pojazdy, infrastruktura, organizacja; Inteligentne Systemy Transportu (ITS); zastosowania Internetu; wyzwania i szanse stwarzane inżynierowi 2000+.
D. Projekt:
Zespołowe zadanie z zakresu inżynierii komunikacyjnej
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin z wykładu stanowiący podstawę oceny wiedzy i umiejętności z rozpatrywanego zakresu.
2. Ocena sumatywna : punktowa ocena zaliczenia w formie testu sprawdzającego wiedzę
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: interaktywno-ćwiczeniowa forma prowadzenia zajęć oraz zaliczenie projektu stanowiące podstawę oceny wiedzy i umiejętności z rozpatrywanego zakresu.
2. Ocena sumatywna: punktowa ocena zaliczenia projektu
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia z ocen z wykładu i ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. 2008 Inżynieria ruchu drogowego. Warszawa: WKiŁ
Uzupełniająca:
2. Materiały konferencyjne Miasto i Transport 2007-2013 (www.transeko.pl)
3. Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie.
4. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
6. Agenda 21,http://pelczyce.org/agenda/Agenda-21.pdf.
7. Szczuraszek T. 2006 Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. Warszawa: WKiŁ.
8. Wyszomirski O. 2002 Gospodarowanie w komunikacji miejskiej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
9. Czasopisma: Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka INZKO1U1
- Umie zaprojektować wybrane elementy projektu drogowego i transportu zbiorowego. Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi sporządzić i interpretować rysunki drogowe. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowa-nia, wykonywania dróg i ich elementów.
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka INZKO1U1
- Umie zaprojektować wybrane elementy projektu drogowego i transportu zbiorowego. Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi sporządzić i interpretować rysunki drogowe. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania dróg i ich elementów
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka INZKO1K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań. Rozumie znaczenie i potrafi stosować za-sady zrównoważonego rozwoju w inżynierii komunikacyjnej. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Weryfikacja: zaliczenie wykładu, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: