- Nazwa przedmiotu:
- Lean startup
- Koordynator przedmiotu:
- dr Skala Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym + 14h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 12h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 10h studiowanie literatury + 9h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 5h przygotowanie prezentacji końcowej = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
8h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym + 14h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 12h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 10h studiowanie literatury + 9h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 5h przygotowanie prezentacji końcowej = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Średniozaawansowana wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania:
1. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe;
2. Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS);
3. Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera;
4. Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu;
5. Prototypowanie, koncepcja MVP;
6. Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego;
7. Zasady prawidłowego „pitchu” projektu.
B.Ćwiczenia:
Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy):
1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta,
2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich,
4. Weryfikacja hipotez biznesowych,
5. Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach
2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%)
2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72
2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri
Uzupełniająca:
1. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W06
- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Egzamin i praca projektowa
- Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Z2_W10
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U06
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U11
- Student potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K03
- Student wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K05
- Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: