Nazwa przedmiotu:
Lean startup
Koordynator przedmiotu:
dr Skala Agnieszka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 8h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym + 14h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 12h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 10h studiowanie literatury + 9h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 5h przygotowanie prezentacji końcowej = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 8h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS 12h ćwiczenia + 5h konsultacje z prowadzącym + 14h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 12h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 10h studiowanie literatury + 9h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 5h przygotowanie prezentacji końcowej = 67h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Średniozaawansowana wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
Treści kształcenia:
A.Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania: 1. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe; 2. Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS); 3. Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera; 4. Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu; 5. Prototypowanie, koncepcja MVP; 6. Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego; 7. Zasady prawidłowego „pitchu” projektu. B.Ćwiczenia: Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4. Weryfikacja hipotez biznesowych, 5. Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach 2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1. C. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72 2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri Uzupełniająca: 1. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno 2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W06
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Egzamin i praca projektowa
Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Z2_W10
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U06
Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U11
Student potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K03
Student wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K05
Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: