Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie kryzysowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Grzegorz Kunikowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 8h wykład + 8h ćwiczenia + 2h konsultacje + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowane do zaliczenia = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 ECTS: 8h wykład + 8h ćwiczenia + 2h konsultacje = 18h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 ECTS: 8h ćwiczenia + 2h konsultacje + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowane do zaliczenia = 42h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Przyswojenie pojęć i poznanie procesów związanych z publiczny zarządzaniem kryzysowym w odniesieniu do nauk o zarządzaniu, nauki o administracji i nauki o bezpieczeństwie. Poznanie struktur organizacyjnych i istoty zarządzania kryzysowego w państwie. Zapoznanie się z etapami zarządzania kryzysowego oraz z lokalnymi i regionalnymi organami zarządzania kryzysowego i ich funkcjonowaniem. Zidentyfikowanie i zapoznanie się z zadaniami instytucji funkcjonujących w systemie ratownictwa i w zarządzaniu kryzysowym. Student po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć zidentyfikować przyczyny powstawania sytuacji kryzysowych, znać powstawanie procedur zachowań w sytuacjach kryzysowych oraz posiadać wiedzę umożliwiającą planowanie i kierowania akcjami w sytuacjach kryzysowych na lokalnych szczeblach administracji publicznej.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Administracja publiczna w systemie organów państwa. struktury administracji rządowej i samorządowej. (2h) 2. Publiczne zarządzanie kryzysowe w perspektywie nauk o administracji, nauk o zarządzaniu i nauk o bezpieczeństwie. Realizacja dobra wspólnego. Współzarządzanie publiczne. (2h) 3. Podstawy prawne publicznego zarządzania kryzysowego w Polsce. Publiczne zarządzanie kryzysowe a logistyka społeczna. (2h) 4. Zarządzanie kryzysowe na szczeblu krajowym i wojewódzkim. (2h) 5. Zarządzanie kryzysowe na szczeblu powiatowym i gminnym. (2h) Ćwiczenia: 1. Fazy publicznego zarządzania kryzysowego. (2h) 2. Instytucje systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego. (2h) 3.Centra zarządzania kryzysowego. (2h) 4. Gminny plan zarządzania kryzysowego. (2h) 5. krajowy plan zarządzania kryzysowego. (2h)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny testowy 2. Ocena sumatywna : 10 pytań wielokrotnego wyboru B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt zespołowy. 2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach C. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Grocki, R., 2012. Zarządzanie kryzysowe: dobre praktyki. Warszawa: Difin. 2. Kudrycka, B., B Guy Peters i Suwaj, P.J., 2009. Nauka administracji. Stan prawny na 1 września 2009 r. wyd. Seria Akademicka - Wolters Kluwer Polska. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. 3. Sienkiewicz-Malyjurek, K. i Krynojewski, F., 2010. Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. 2 edition wyd. Warszawa: Difin. 4. Zdyb, M., Sikora, K.R., Stelmasiak, J., Spasowska, H., Bielecki, L. i Lebowa, D., 2015. System bezpieczeństwa i porządku publicznego: organy i inne podmioty administracji. Stan prawny na 15 kwietnia 2015 r. wyd. Seria Akademicka - Wolters Kluwer Polska. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer business. Uzupełniająca: 1. Skomra, W., 2016. Zarządzanie kryzysowe: praktyczny przewodnik. Stan prawny na 31 stycznia 2016 r. wyd. Administracja Publiczna. Biblioteka. Wrocław: Presscom. 2. Sobolewski, G., Majchrzak, D. i Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej red., 2013. Zarządzanie kryzysowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej. 3. Szymonik, A., 2011. Logistyka w bezpieczeństwie. Wyd. 2. wyd. Zarządzanie Bezpieczeństwem. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W03
Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U02
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie zarządzania
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U03
Student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-prawnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy. Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K03
Student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: