- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie kryzysowe w organizacjach
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jacek Pietraszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A13_ZKO
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (, analiza aktów prawnych, itp) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa
- Limit liczby studentów:
- grupa specjalizacyjna
- Cel przedmiotu:
- 1. zapoznanie z przedmiotem, istotą i znaczeniem zarządzania kryzysowego w organizacjach;
2. scharakteryzowanie organizacji i podstaw prawnych zarządzania kryzysowego;
3. poznanie modelu zarządzania kryzysowego w Polsce;
4. określenie istoty działania wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za organizację zarządzania kryzysowego;
5 wyrobienie umiejętności wykorzystania źródeł prawa do rozwiązywania problemów z zakresu realizacji zadań określonych w zarządzaniu kryzysowym;
6. wyrobienie umiejętności rozróżniania i wyjaśniania misji i funkcji organów administracji publicznej odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (zagadnienia):
Podstawy prawne działań kryzysowych
Struktury kryzysowe funkcjonujące w administracji państwowej
Infrastruktura krytyczna
Tworzenie planów i procedur w zakresie działań kryzysowych
Katastrofy naturalne
Skażenia
Zakłócenia w systemie elektroenergetycznym
Epidemie pandemie
Inne zagrożenia o charakterze kryzysowym
Komunikacja w sytuacjach kryzysowych
Działania przeciw terrorystyczne
Zagrożenie terroryzmem w kraju i na świecie
Przygotowanie do współpracy z zaangażowanymi służbami i jednostkami do zwalczania terroryzmu lub zdarzeń terrorystycznych
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne. Aktywny udział w ćwiczeniach (udział w dyskusjach, rozwiązywanie problemów, prezentacje).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
B. Michailiuk, J. Solarz. J. Stempien, Zarządzanie kryzysowe w aspekcie zagrożeń terrorystycznych Akademia Sztuki Wojennej Warszawa 2019 r.
I. Denysiuk, Z. Sobejko, Akademia Sztuki Wojennej Warszawa 2017 r.
H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna, LIBER, Warszawa 2004.
H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju działalności, Lexis Nexis, Warszawa 2008.
M. Wierzbowski red., Prawo administracyjne, Lexis Nexis, Warszawa 2009.
K. Sienkiewicz-Małyjurek, F.R. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Wyd. Difin, Warszawa 2010.
G. Sobolewski, D. Majchrzak (red.), Zarządzanie kryzysowe w systemie bezpieczeństwa narodowego, AON, Warszawa 2011.J. Gryz,
Literatura uzupełniająca:
B. Kumorek (red.), M. Brunka, E. Łuczak-Kumorek, Słownik samorządu terytorialnego, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2003.
J. Hauser, Administracja publiczna, PWN, Warszawa 2005.
W. Kitler (red.), System reagowania kryzysowego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.
M. Jabłonowski, L. Smolak (red.), Zarządzanie kryzysowe w Polsce, Pułtusk 2007.
G. Sobolewski (red.), Zagrożenia kryzysowe, AON, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Przedmiot wymagający udziału studenta w ćwiczeniach oraz przygotowanie na zajęcia z zadań zleconych przez wykładowcę.
Efekty uczenia się