Nazwa przedmiotu:
Systemy i usługi informacyjne w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Urbaniak Krzysztof
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_SUIA
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 32 godz., w tym: a) udział w wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 2 godz. Razem: 32 godz. = 1,3 ECTS 2) Praca własna studenta - 18 godz., w tym: a) przygotowanie do zajęć (10 godzin), b) przygotowanie do zaliczenia (8 godzin). Razem: 18 godz. = 0,7 ECTS RAZEM: 50 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba godzin kontaktowych - 32 godz., w tym: a) udział w wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 2 godz. Razem: 32 godz. = 1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zalecana podstawowa znajomość terminologii związanej z funkcjonowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, bezpieczeństwa w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych i funkcjonowania sieci teleinformatycznych (wiedza ogólna).
Limit liczby studentów:
wykład: brak ograniczeń
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy słuchaczy w zakresie kluczowych usług teleinformatycznych realizowanych przez Państwo. Osoby zostaną zapoznani ze strategicznymi usługami i systemami teleinformatycznymi Państwa (ePUAP, EZD, Profil zaufany, Węzeł krajowy itd.) oraz perspektywami rozwoju nowych usług i STI Państwa (EZD RP, Portal gov.pl, AIP). Studenci zostaną zapoznani z nowymi projektami i usługami wprowadzanymi przez Ministra właściwego ds. informatyzacji, w tym projektami i usługami przetwarzanymi w chmurze. Ważnym elementem wykładu będą także kwestie dotyczące regulacji prawnych i dokumentów (ustawy, rozporządzenia, normy) regulujące i wpływające na strategię informatyzacji, rozwój systemów i usług teleinformatycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i ochrony danych przetwarzanych w instytucjach publicznych (RODO, UODO, KRI itp.). Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym. Wykłady dotyczą najważniejszych problemów związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego i wpływu elektronicznej administracji na dynamikę i podnoszenie świadomości obywateli w zakresie efektywnego wykorzystywania systemów teleinformatycznych i usług w kontaktach z administracją publiczną, bezpiecznego przetwarzania i ochrony danych i znajomości prawnych regulacji w tym zakresie. Wykłady wyjaśnią kwestie teoretyczne oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów. Samodzielne studiowanie literatury rozwija i pogłębia wiedzę oraz ugruntowuje problematykę niektórych zagadnień z wykładów.
Treści kształcenia:
1. Dane, informacja, wiedza. Identyfikacja i zarządzanie zasobami instytucji. System teleinformatyczny. Środki komunikacji elektronicznej. Świadczenie usług droga elektroniczną. Cechy systemów teleinformatycznych. 2. Funkcjonowanie systemów teleinformatycznych w administracji publicznej. Uwarunkowania prawne. Ustawa o informatyzacji. Krajowe Ramy Interoperacyjności. RODO itd. 3. Rola i znaczenie ICT w administracji publicznej. 4. Elektroniczna administracja - czynniki rozwoju. 5. Rola Państwa w rozwoju usług i systemów teleinformatycznych. Przeznaczenie systemów i ich rola i wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego. 6. Architektura Informacyjna Państwa - wizja architektury, modele i standardy rozwoju usług i systemów. 7. Rola i znaczenie kluczowych usług i systemów teleinformatycznych Państwa. 8. Rola i znaczenie systemu ePUAP. Usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. 9. Systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją - EZD. Funkcjonalności, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. 10. Węzeł Krajowy. Funkcjonalności, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. 11. Portal gov.pl. Funkcjonalności, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. Informacje publiczne. 12. Bezpieczeństwo usług sieciowych i systemów teleinformatycznych.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu: sprawdzian pisemny na zakończenie wykładu. Pytania otwarte i problemowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
Konarski X., Wpływ prawa nowych technologii na funkcjonowanie administracji publicznej, [w:] A. Drogoń, A. Lityński, G. Sibiga (red.), Miscellanea iuridica, t. 4: Problemy samorządu terytorialnego. Dostęp do informacji publicznej, Tychy 2004. Kotecka S., E-administrarcja. Rzeczywistość i plany projektu, „IT w administracji” 2008, nr 4. Kowalczyk M., E-urząd w komunikacji z obywatelem, Warszawa 2009. Krzysztofek K., Umowa strategiczna w Polsce, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2002. Marcinkowska E., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, „Czas Informacji” 2011, nr 3. Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Warszawa 2008. Ozga W., Wprowadzenie do ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracją publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Sibiga G., Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011. Sobczak K., Prawo a informatyka, Warszawa 1978. Szpor G., Urzędnicy w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2007. Walczak E., Usługi administracji publicznej na ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. http://www.itwadministracji.pl https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugi Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracja publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, Warszawa 2008. Stempnakowski Z., Administracja elektroniczna, [w:] A. Szewczyk (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007. Strony internetowe projektów realizowanych na rzecz rozwoju elektronicznej administracji i społeczeństwa informacyjnego.
Witryna www przedmiotu:
nie dotyczy
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Zna i rozumie pojęcia z zakresu systemów teleinformatycznych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_02
Zna istotę, znaczenie oraz wpływ usług i systemów informacyjnych administracji (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_03
Wie jak poprawnie i efektywnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W10, K_W04, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z ich przeznaczeniem (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_02
Umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_03
Potrafi znajdować właściwe informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Jest gotów do świadomego uczestniczenia w otoczeniu zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem w administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K06, K_K07, K_K10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
Ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania przez społeczeństwo publicznie dostępnych usług informacyjnych (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K06, K_K07, K_K10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, I.P6S_KO
Charakterystyka K_03
Jest gotów do świadomego podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, konieczności rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz informatyzacji administracji publicznej (świadoma identyfikacja szans i zagrożeń wynikających z globalnego procesu informatyzacji) (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K06, K_K07, K_K10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, I.P6S_KO