- Nazwa przedmiotu:
- Makroekonomia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Naruniec, ćwiczenia: dr Alina Naruniec, dr Małgorzata Orechwo, mgr Agnieszka Czupryńska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_MAKRO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Praca własna:
przygotowanie do zajęć; czytanie wskazanej literatury; przygotowanie prezentacji/referatu/eseju na ćwiczenia, przygotowanie się do dwóch kolokwiów oraz egzaminu 70 h
udział na egzaminie 2 h
konsultacje 8 h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125 h, co odpowiada 5 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 pkt ECTS,
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p.ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z mikroekonomii
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu makroekonomii, analizy procesów i zjawisk gospodarczych, zapoznanie się z podstawowymi kategoriami pojęć makroekonomicznych, modeli i teorii ekonomicznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Główne kategorie makroekonomiczne. Ruch okrężny produktów i dochodów w gospodarce – zadania . 2. Metody liczenia produktu w skali całej gospodarki . Produkt krajowy i produkt narodowy. Podział dochodu narodowego Do czego stosujemy mierniki dochodu narodowego. Wady mierników dochodu narodowego. Alternatywne mierniki poziomu gospodarczego. – zadania, analiza danych statystycznych. 3. Wzrost i rozwój gospodarczy – mierniki. Czynniki wzrostu gospodarczego oraz jego ograniczenia. Podstawowe teorie wzrostu gospodarczego; Mechanizm powstawania cykli koniunkturalnych Pojęcie cyklu koniunkturalnego. Klasyczny i współczesny cykl koniunkturalny. Przyczyny cykliczności rozwoju. Oddziaływanie państwa na przebieg cykli koniunkturalnych. Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie – zadania, omawianie studium przypadku. 4. Pojęcie, zasady budżetowe i funkcje budżetu państwa. Deficyt i nadwyżka budżetowa. Dług publiczny. Polityka fiskalna w okresie napięć inflacyjnych i recesji – zadnia, pytania otwarte. 5. Istota, ewolucja i funkcje pieniądza, czynniki określające popyt i podaż na pieniądz. Równanie obiegu pieniądza. Banki i ich funkcje. Narodowy Bank Polski, funkcje, polityka monetarna. Instrumenty polityki pieniężno-kredytowej banku centralnego – zadania, analiza danych statystycznych. 6. Inflacja – przyczyny i rodzaje. Teorie inflacji. Skutki i metody zwalczania inflacji. Związki między polityką fiskalną i monetarną. Inflacja w Polsce i na świecie – zadania, analiza danych statystycznych. 7. Handel zagraniczny. Podstawowe pojęcia , bilans płatniczy, saldo na rachunku obrotów bieżących, współczesny handel zagraniczny, struktura geograficzna, struktura towarowa. Bilans handlowy Polski – zadania, pytania otwarte. 8. Ekonomiczne problemy współczesnej globalizacji. Globalizacja w świetle kryzysu, perspektyw rozwoju gospodarek w dobie globalizacji.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz egzaminu z wykładów. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej 51% z dwóch kolokwiów. Dodatkowo oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za aktywność oraz wygłoszenie referatów. Egzamin ma formę pisemną, w formie testu wielokrotnego wyboru oraz dwóch pytań otwartych – opisowych. Warunkiem uzyskania oceny zaliczającej egzamin jest udzielenie odpowiedzi na 51% pytań. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 student uzyskał co najmniej 51% punktów z na poziomie zadowalającym
3.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów
4.0 student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów.
4.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów.
5.0 student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura i pomoce naukowe:
Literatura podstawowa:
1. S. Marciniak (red.).: „Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy”, PWN, Warszawa, 2013,
2. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2015; wydanie 3,
3. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, wydanie 3.
4. Jendrzejczak E., Naruniec A., Ćwiczenia z mikro- i makroekonomii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Begg D., Fischer S., Dornbusch , Ekonomia, t.2. Makroekonomia, PWE Warszawa 2013.
2. B. Czarny, „Podstawy ekonomii”, PWE, Warszawa 2011
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- W_01 Student ma podstawową wiedzę z dziedziny nauk społecznych, zna podstawowe pojęcia ekonomiczne.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, dyskusja na ćwiczeniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W07, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK
- Charakterystyka W_02
- W_02 Student zna najnowsze osiągnięcia odnoszące się to teorii ekonomii.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, omawianie ustne zagadnień.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12, K_W07, K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.2, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_03
- W_03 Student ma wiedzę o makroekonomicznych uwarunkowaniach rozwoju państwa
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin, omawianie zagadnień podczas ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- U_01 Student ma umiejętność wykorzystania narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych w zakresie pozyskiwania danych makroekonomicznych
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań i studium przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U06, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UU
- Charakterystyka U_02
- U_02 Student potrafi objaśnić wpływ różnych czynników ma politykę makroekonomiczną.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań i studium przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- U_03 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk ekonomicznych w odniesieniu do realizowanej polityki gospodarczej w Polsce.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, I.P6S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- K_01 Student ma świadomość znaczenia wykorzystania narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych w rozwoju gospodarczym Polski.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K06, K_K10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR, I.P6S_KK, I.P6S_KO