- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy komutacji cyfrowej
- Koordynator przedmiotu:
- Krzysztof BRZEZIŃSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PKC
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta:
- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
- przygotowanie do wykładów (przejrzenie notatek): 15 x 30 min. = 7.5 godz.
- udział w konsultacjach w semestrze (przy założeniu, że student czterokrotnie korzysta z 1 godz. konsultacji): 4 godz.
- przygotowanie do kolokwiów: 4 x 2 godz. = 8 godz.
- udział w laboratoriach: 12 x 2.5 godz. = 30 godz.
- przygotowanie do laboratoriów: 12 x 2 godz. = 24 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 12 godz.
- konsultacje przed egzaminem: 2 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem:
30 + 7.5 + 4 + 8 + 30 + 24 + 12 + 2 = 117.5 godzin,
co odpowiada 5 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
30 + 4 + 12 (udział nauczyciela w laboratorium) + 2 = 48 godz.,
co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami praktycznymi:
30 godz. (laboratorium)
co odpowiada ok. 1 punktowi ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Od studentów oczekuje się podstawowej znajomości zagadnień obwodów elektrycznych, układów cyfrowych i zasad określania architektury funkcjonalnej systemów. Przedmiot podstawowy - brak wymagań szczególnych.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- 1. Ukształtowanie zrozumienia związków pomiędzy cechami usług telekomunikacyjnych a wariantowymi koncepcjami i środkami ich realizacji.
2. Zapoznanie studentów z kanonem koncepcji i technik stosowanych w systemach telekomunikacyjnych / teleinformatycznych: tradycyjnych (komutacja łączy w sieciach PSTN/ISDN) i nowej generacji (komutacja pakietów, Internet).
3. Ukształtowanie podstawowych umiejętności rozpoznawania, jakościowego i ilościowego opisywania oraz powiązywania ze sobą zjawisk zachodzących w procesie realizacji usługi, zwłaszcza dotyczących sygnalizacji i komutacji.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
Część 1: System, sieć, protokół.
[] Pojęcie i rodziny definicji Systemu; klasyfikacja systemów; specyfika systemów sztucznych (artefaktów); funkcja właściwa (misja) systemu; komunikacja jako misja i jako mechanizm wewnętrzny; struktura a zachowanie; systemy (tele-)komunikacyjne i (tele-)informatyczne.
[] Podstawy projektowania systemów: definiowanie i modelowanie, proces i produkt, usługa jako rodzaj produktu; trajektorie cyklu życia, podejścia do projektowania, weryfikacja i walidacja, idea, rola i praktyka zastosowań metod formalnych w projektowaniu systemów teleinformatycznych.
[] Zasady i narzędzia sformalizowanego opisu i analizy różnych aspektów systemu teleinformatycznego; standaryzacja "metod formalnych" (FDT): SDL, MSC, TTCN, ASN.1. Pojęcie protokołu, protokół jako język, poziomy lingwistyczne protokołu, protokół a usługa; Protocol Engineering: tezy, podejścia, praktyka.
[] Typologia protokołów jako takich i ich specyfika teleinformatyczna. Zastosowanie języków formalnych i ich wsparcia narzędziowego w standaryzacji i projektowaniu protokołów związanych z usługami teleinformatycznymi (SDL, MSC: podstawy, przykłady).
Część 2: Usługi.
[] Usługa: istota, różnorodność interpretacji środowiskowych, klasyczne i nowe klasyfikacje; usługa "tele...": elementy definicyjne i warianty realizacyjne; zasady opisu usług w standardach: aspekty statyczne i dynamiczne; sygnalizacja dla realizacji usługi: rola, klasyfikacje, protokoły sygnalizacyjne (przykłady w konkretnych sieciach). Pojęcie "usługi komutowanej"; usługi realizowane w trybie połączeniowym i bezpołączeniowym; intuicja pojęcia komutacji i jej odmian.
[] Panowanie nad złożonością: pojęcie "architektury"; abstrakcja, idealizacja, dekompozycja, punkty widzenia, modele odniesienia, podziały (obszary funkcjonalne, warstwy, płaszczyzny...); wielość architektur jednego systemu; meta-standardy architektoniczne, architektura OSI (wyprowadzenie) i jej praktyczne zastosowania (m.in. w sieci ISDN); nowe modele architektoniczne.
[] Jakość w ogóle (Pirsig, Garvin) a jakość produktów (w tym - usług) teleinformatycznych: rozumienie, miary, pomiary, standaryzacja; związek jakości z cechami funkcjonalnymi i poza-funkcjonalnymi systemu.
Część 3: Transport danych.
[] Sieć transportu danych: rola. Użytkownicy sieci i źródła ruchu. Ruch: strumienie zgłoszeń i strumienie danych; charakterystyka strumieni i wymagania na ich obsługę. Matematyczny opis ruchu – proces Poissona, własności, rozkład Poissona.
[] Funkcje płaszczyzny danych sieci: transmisja, zwielokrotnienie, komutacja. Techniki komutacji: komutacja kanałów i komutacja pakietów. Techniki zwielokrotnienia – zwielokrotnienie przestrzenne, częstotliwościowe, czasowe. Matematyczny model obsługi ruchu – łańcuchy Markowa, analiza systemów obsługowych.
[] Model płaszczyzny danych – komponenty topologiczne, komponenty transportowe, funkcje transportowe. Dekompozycja sieci – pionowa (warstwy) i pozioma (podsieci). Styki UNI i NNI.
[] Płaszczyzna sterowania. Model funkcjonalny płaszczyzny sterowania – komponenty i funkcje. Protokoły: sygnalizacyjne, routingowe, zarządzania łączem. Proces zestawiania połączenia: centralizacja a rozproszenie.
Część 4: Zarządzanie.
[] Zarządzanie systemem telekomunikacyjnym i realizowanymi w nim usługami; CSP - uwarunkowania techniczne i biznesowe; fizyczne i wirtualizowane zasoby sieciowe/usługowe. Systematyzacja – cykl życia zasobów, warstwy i obszary funkcjonalne zarządzania.
[] Procesy zarządzania sieciami/usługami. Model TMF-TOM. Klasy procesów – service/network provisioning, service fulfillment, assurance, billing. Przykłady realizacji procesów zarządzania.
[] Systemy NMS/EMS, interfejsy zarządzania; modelowanie zasobów na potrzeby zarządzania; protokoły zarządzania (SNMP).
LABORATORIUM
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie składa się z trzech powiązanych ze sobą części, mających na celu zapoznanie studentów z pojęciem protokołu i jego związkami z realizowaną przez system funkcją oraz ze sposobami i narzędziami specyfikowania protokołu i jego analizowania (weryfikacji, walidacji). W ćwiczeniu wykorzystuje się symulację komputerową działania rozproszonego systemu sterowania obiektu teleinformatycznego, zainstalowany w laboratorium działający węzeł zintegrowanej sieci teleinformatycznej oraz profesjonalne, licencjonowane środowisko projektowe języka SDL: PragmaDev. Program symulacyjny i okrojona wersja środowiska SDL są udostępniane studentom do celów przygotowania się do ćwiczeń, a ponadto studenci mają możliwość uzyskania zdalnego dostępu do środowiska w wersji pełnej.
[] Część (a): Zadaniem studentów jest zaobserwowanie działania i nieformalne przeprowadzenie weryfikacji i walidacji protokołów zdefiniowanych w przykładowym systemie rozproszonym (systemie sterowania węzła sieci telekomunikacyjnej), na podstawie: zadanych diagramów SDL zawierających (celowo ułomną) specyfikację tych protokołów, dotychczas posiadanej wiedzy o zachowaniu systemu/sieci telekomunikacyjnej (w konfrontacji z zaobserwowanym działaniem rzeczywistego węzła), oraz symulacji komputerowej stanowiącej (celowo ułomną) implementację zadanej specyfikacji. Ta część ćwiczenia ma także dwa dodatkowe cele: zapoznanie studentów z pół-formalnym sposobem użycia języka SDL charakterystycznym dla standardów teleinformatycznych oraz wyrobienie intuicji na temat klasycznych mechanizmów obsługi zgłoszenia użytkownika (przywołania usługi) w tradycyjnych sieciach telekomunikacyjnych.
[] Część (b): Wstęp do projektowania systemu (jego struktury i protokołów) z formalnym użyciem języka SDL. Celem tej części jest: zapoznanie studentów z charakterem formalnego, rygorystycznego użycia języka SDL w zastosowaniu do prostych protokołów; oswojenie studentów z podstawowymi funkcjami profesjonalnego środowiska projektowego PragmaDev; wyrobienie zdolności do samodzielnego przeprowadzenia “lekkiego cyklu rozwojowego” protokołu z użyciem narzędzia wspomagającego (w odróżnieniu od metody „ręcznej” prezentowanej w Części a); poznanie i wypróbowanie kilku przydatnych patternów – charakterystycznych fragmentów specyfikacji protokołu, które typowo pojawiają się w różnych kontekstach. W ramach ćwiczenia, studenci w interakcji z prowadzącym projektują, zapisują formalnie i uruchamiają prosty system (o cechach teleinformatycznego systemu realizującego usługę na rzecz użytkowników). W zakresie mini-projektu laboratoryjnego leży także zaprojektowanie i zbudowanie funkcjonalnej makiety urządzenia zewnętrznego, dołączonego do projektowanego systemu.
[] Część (c): W tej części, bazując na wiedzy i umiejętnościach wyniesionych z Części (b) oraz wykładów, studenci samodzielnie projektują, weryfikują i demonstrują działanie systemu obsługi użytkowników, z jego protokołami. Ponownie wykorzystuje się narzędzie PragmaDev.
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie ma na celu zapoznanie studentów z działaniem i technicznymi możliwościami obserwacji i oceniania poprawności protokołów towarzyszących realizacji usług w sieciach telekomunikacyjnych / teleinformatycznych różnych klas.
[] Część (a): Celem tej części jest praktyczne (hands-on) zapoznanie studentów z realizacją klasycznych telekomunikacyjnych połączeniowych usług konwersacyjnych (w tym: telefonii i wideotelefonii) w środowisku rzeczywistej (nie symulowanej) laboratoryjnej sieci PSTN/ISDN i ugruntowanie wiedzy na temat powiązań między obserwowanym zachowaniem usługi a wykonaniem związanych z nią protokołów sterujących w przekroju dostępu abonenckiego. Wykorzystuje się do tego monitor sygnalizacji MONDIS konstrukcji własnej IT P.W. oraz, informacyjnie, komercyjne monitory sygnalizacji firmy Tektronix. Będące przedmiotem ćwiczenia protokoły i usługi ISDN pozostają w użyciu (choć są wypierane przez kolejne generacje rozwiązań, będące przedmiotem kolejnych ćwiczeń), a ponadto stanowią klarowne przykłady wprowadzanych na wykładach podziałów i klasyfikacji.
[] Część (b): Zapoznanie się z protokołami i usługami „internetowymi”, funkcjonującymi w strukturach Internetu Rzeczy. Te usługi i protokoły mają inne pochodzenie, charakter, i wymagają innych narzędzi do ich badania, niż te będące przedmiotem Części (a). W ćwiczeniu zwraca się uwagę na analogie, podobieństwa i różnice. Wśród celów ćwiczenia leży wyrobienie podstawowej umiejętności posługiwania sie popularnym monitorem / analizatorem protokołów Wireshark. Studenci mogą zainstalować i użyć tego narzędzia na ich prywatnych zasobach, w celu lepszego przygotowania się do ćwiczenia.
[] Część (c): Wprowadzenie do zarządzania, na przykładzie usług dodatkowych towarzyszących klasycznym telekomunikacyjnym usługom konwersacyjnym w sieci PSTN/ISDN. Studenci, ze wsparciem prowadzącego, dokonują działań z obszaru zarządzania i sterowania usługami dodatkowymi, a następnie obserwują ich efekty: na poziomie percepcji użytkownika i na poziomie technicznym, w którym obserwuje się zawartość wiadomości sygnalizacyjnych. W ćwiczeniu wykorzystuje się rzeczywisty zintegrowany system teleinformatyczny PSTN/ISDN/IP (DGT 3450 Millenium) wraz z jego systemem zarządzania oraz, do obserwacji sygnalizacji, monitory MONDIS. Działania zarządzające są dokonywane z wykorzystaniem aparatów końcowych (klienckie „sam-zarządzanie”) oraz z wykorzystaniem systemu zarządzania systemu. Ćwiczenie jest zarazem zapowiedzią i prostą egzemplifikacją treści z zakresu zarządzania, które są przekazywane w dalszej części wykładu i utrwalane na Ćwiczeniu 4.
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie składa się z trzech powiązanych ze sobą części, realizowanych z wykorzystaniem zestawu wspólnych, popularnych narzędzi sieciowych, takich jak: emulator sieci Mininet, wirtualny przełącznik sieciowy Open vSwitch, generatory ruchu iPerf oraz D-ITG, a także sterownik SDN Ryu. Studenci w sposób praktyczny poznają zagadnienia przekazane na wykładach oraz zapoznają się z konfiguracją i podstawowymi komendami wykorzystywanych narzędzi. Podczas zajęć niezbędne jest również uzupełnianie prostych skryptów napisanych w języku Python. W celu przygotowania do ćwiczeń studenci korzystając z narzędzi wykonują krótkie zadania domowe.
[] Część (a) – Strumienie danych. Celem tej części jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi ze strumieniami danych oraz przybliżenie narzędzi używanych podczas kolejnych zajęć. Proces losowego napływu danych, rozkład wykładniczy i proces Poissona. Emulator sieci Mininet, podstawowe komendy. Generatory ruchu iPerf oraz D-ITG, generowanie strumieni danych o zadanej charakterystyce.
[] Część (b) – Płaszczyzna danych. Tworzenie sieci o zadanej topologii w emulatorze Mininet. Konfigurowanie dróg przesyłu danych przez sieć; konfigurowanie wirtualnego przełącznika Open vSwitch. Przesyłanie danych generowanych z wykorzystaniem generatorów ruchu i usługi wideorozmowy. Jakość przesyłu danych QoS, sposób zapewniania jakości, mechanizmy kolejek i ich konfigurowanie.
[] Część (c) – Płaszczyzna sterowania. Zadania sterownika SDN, podstawowe pojęcia; architektura i cechy sterownika SDN Ryu. Zasady pisania programów na sterownik SDN, realizujących zadany routing strumieni danych. Routing z wykorzystaniem najkrótszych ścieżek oraz routing uwzględniający mierzone obciążenie łączy; tworzenie i uzupełnianie skryptów sterownika SDN w języku Python.
Ćwiczenie 4
[] Część (a) - Protokół i modele informacyjne SNMP w zarządzaniu urządzeniami sieci (NEML). Monitorowanie hosta z systemem operacyjnym Linux; monitorowanie i konfigurowanie interfejsów sieciowych hosta.
[] Część (b) - Wykorzystanie interfejsów SNMP i CLI do zarządzania w warstwie elementów sieci (NEML) i sieci (NML). Monitorowanie i konfigurowanie mechanizmów OSPF, MPLS i BGP.
- Metody oceny:
- Sprawdzanie osiągnięcia założonych celów kształcenia w zakresie oceny sumatywnej jest realizowane poprzez:
[] sprawdzanie wiedzy i umiejętności wykazanych na egzaminie pisemnym o charakterze testu zamkniętego z możliwymi elementami otwartymi (zadanie problemowe);
[] sprawdzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych wykazanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych: sprawozdanie z ćwiczenia, uzupełniająca ocena bieżąca (w uzasadnionych przypadkach)
[] dodatkowe sprawdzanie wiedzy i umiejętności podczas czterech mini-kolokwiów, organizowanych na zakończenie merytorycznie wydzielonych ciągów wykładów i towarzyszących im spotkań laboratoryjnych
Sprawdzanie osiągnięcia założonych celów kształcenia w zakresie oceny formatywnej następuje poprzez interaktywne elementy wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych oraz podczas bezpośrednich kontaktów ze studentem w ramach konsultacji.
Ćwiczenia laboratoryjne są zajęciami obowiązkowymi. Nieobecność należy usprawiedliwiać; w razie przyjęcia usprawiedliwienia, prowadzący wyznaczy sposób uzupełnienia zajęć. Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest złożenie wszystkich wymaganych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocenianie następuje na podstawie sumy punktów zdobytych z mini-kolokwiów, egzaminu i ćwiczeń laboratoryjnych, w skali standardowej. Zaliczenie przedmiotu: powyżej 50p (na 100p).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] K.Brzeziński, Istota sieci ISDN. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1999
[2] M.Dąbrowski (ed.), Sterowanie i oprogramowanie w telekomunikacyjnych sieciach zintegrowanych. WKŁ, 1990
[3] H.Hanrahan, Network Convergence: Services, Applications, Transport, and Operations Support. Wiley, 2007
[4] W.Kabaciński, M.Żal, Sieci telekomunikacyjne. WKŁ, 2008
[5] H. Koenig, Protocol Engineering. Springer, 2012
[6] W. Stallings, Fundamentals of modern networking SDN, NFV, QoE, IoT and Cloud. Pearsons, 2017.
[7] Frameworx Reference. Core Frameworks Concepts and Principles, TM. Forum, 2018.
[8] Materiały wykładowe, wyrywki z zalecanych pozycji bibliograficznych, bogata literatura uzupełniająca (w tym artykuły i standardy), instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z rozszerzonym wprowadzeniem - udostępniane studentom w postaci elektronicznej na stronie przedmiotu
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka PKC1-W1
- Zna sposób realizacji usług w sieci z komutacją łączy (PSTN i ISDN) , jego genezę i uwarunkowania (także pozatechniczne)
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2, egzamin, ćwiczenie 1a, 2a, 2c
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W08, K_W10, K_W12, K_W14, K_W16, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, III.P6S_WG.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka PKC1-W2
- Ma podstawową wiedzę na temat roli, rodzajów, mechanizmów, sposobów wyrażania w standardach, a także elementów projektowania i implementowania protokołów sygnalizacyjnych
Weryfikacja: kolokwia 1..4, egzamin, ćwiczenia 1..4
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W05, K_W08, K_W12, K_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, III.P6S_WG.o
- Charakterystyka PKC1-W3
- Zna ogólną budowę elementów sieci i aparatów końcowych oraz zadania i zasady działania ich podstawowych wewnętrznych części (obwodów, podsystemów), w tym - pól komutacyjnych
Weryfikacja: kolokwium 1, 2, 3, egzamin, ćwiczenie 1, 2, 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W08, K_W11, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka PKC1-W4
- Ma podstawową wiedzę na temat zjawisk obsługi masowej
Weryfikacja: kolokwium 3, egzamin, ćwiczenie 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka PKC1-W5
- Zna ogólną ideę i sposób prowadzenia działań eksploatacyjnych i utrzymaniowych węzła komutacyjnego
Weryfikacja: kolokwium 2 i 4, egzamin, ćwiczenie 2c i 4
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W08, K_W11, K_W12, K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka PKC1-U1
- Potrafi krytycznie odnieść sposób realizacji usług w sieciach z komutacją łączy do zasad i technik stosowanych w systemach telekomunikacyjnych innych typów
Weryfikacja: kolokwium 2 i 3, egzamin, ćwiczenie 2b i 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.3.o
- Charakterystyka PKC1-U2
- Potrafi rozpoznać i zaklasyfikować elementy syntaktyczne i proceduralne protokołów sygnalizacyjnych oraz zinterpretować przebiegi sygnalizacji abonenckiej i międzycentralowej PSTN/ISDN w typowych scenariuszach realizacji usług
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2, egzamin, ćwiczenie 1a, 2a, 2c
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U14, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka PKC1-U3
- Potrafi wyrazić matematycznie podstawowe prawa rządzące zjawiskami obsługi masowej oraz wykorzystać te prawa w prostych zadaniach projektowania (wymiarowania) sieci łączy, z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego
Weryfikacja: kolokwium 3, egzamin, ćwiczenie 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U09, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.4.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka PKC1-K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: kolokwia, egzamin, laboratoria
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO