- Nazwa przedmiotu:
- Interpretacja przekazu medialnego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- GK.SIOB201
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 28 godzin, w tym
15 godz. wykłady,
2 godz. konsultacje,
11 godz praca własna (przygotowanie do sprawdzianu i wykładów)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 15 godz. wykładów
2 godz. konsultacji
0,7 punktów ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- -Celem zajęć jest zapoznanie studentów z formalnymi i merytorycznymi aspektami interpretacji przekazów medialnych.
- Treści kształcenia:
- - Dlaczego są różne przekazy medialne tej samej rzeczywistości?
- O walce i zmaganiu się różnych wspólnot w świecie: Ludwik Gumplowicz (1838-1909). O hierarchii mocarstw i państw w świecie.
- Istota polityczności polega na odróżnieniu przyjaciela od wroga (Carl Schmitt: 1888 –1985).
- O celach deklarowanych i celach rzeczywistych w kontaktach miedzy ludźmi.
- Język propagandy (politycznej).
- Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? Czwartą władzę stanowią dysponenci mediów.
- W świecie manipulacji: porządek prezentacji (agenda setting), spirala milczenia, efekt trzeciej osoby, perswazja ukryta, „fakty medialne” i „prowokacje”
- Cechy „niusów”, czyli konstrukcja przekazu.
- Analiza wybranych przekazów medialnych z życia społecznego i politycznego, np. walka z ksenofobią, walka o prawa człowieka, walka w 2014 i 2015 r. na Ukrainie, transformacja ustrojowa itd.
- Metody oceny:
- - sprawdzian pisemny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
- M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009
VII. W świecie manipulacji s. 77-107
X. Cechy „niusów”, czyli konstrukcja przekazu s. 187-196.
- J. Zubelewicz, Cele rzeczywiste i cele deklarowane w kontaktach międzyludzkich, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 82-86
- J. Zubelewicz, Cechy języka propagandy realnego socjalizmu, w: Skłonność metafizyczna. Bogusławowi Wolniewiczowi w darze, WFiS UW, Warszawa 1997, s. 373-388
- B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Wyd. Antyk – Marcin Dybowski, Komorów 2010
- Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa, s. 309-316
- Walka z ksenofobią s. 22- 28
Literatura dodatkowa
- Stanisław Michalkiewicz, Wilki zmieniły skórę, czyli transformacja ustrojowa, w: „Polonia Christiana” 2014, nr 38 (maj – czerwiec). Przedruk: S. Michalkiewicz, Teoria spiskowa, Wydawnictwo von Borowiecky, Radzymin-Warszawa 2015, s. 5-16.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SIOB201_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie interpretacji przekazu medialnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SIOB201_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GK.SIOB201_K07
- rozumie potrzebę formułowania i przekazywania spoleczeństu poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii dotyczących działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07