Nazwa przedmiotu:
Przedmiot obieralny 12 Ekologia Krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
dr Bożena Degórska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIOB707
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 16 godz Zapoznanie się z literaturą 10 godz. Przygotowanie do egzaminu 14 godz. Razem godz. 40 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność na wykładach 16 godz. Razem 16 godz. co odpowiada 1 punktowi ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma mieć podstawową wiedzę na temat środowiska przyrodniczego Polski, a zwłaszcza w zakresie geomorfologii. Ma mieć wiedze na temat planowania przestrzennego w Polsce. Ma mieć wiedze na temat baz danych o środowisku i SIP.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z uwarunkowaniami krajobrazowymi Polski. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i planowania krajobrazu. Zapoznanie z metodami ochrony, planowania i zarządzania krajobrazem.
Treści kształcenia:
Wykład wprowadzający: definicje krajobrazu i typy krajobrazu. Uwarunkowania krajobrazowe Polski. Prawne podstawy ochrony krajobrazu. Ochrona krajobrazu w systemie ochrony przyrody i środowiska. Podstawy planowania krajobrazu w Polsce i w Unii Europejskiej. Planowanie krajobrazu w systemie planowania przestrzennego, z uwzględnieniem skali przestrzennej. Planowanie krajobrazu a kształtowanie ładu przestrzennego. Zarządzanie krajobrazem.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu: Sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
Europejska Konwencja Krajobrazowa, sporządzona we Florencji dnia 20 października 2000 r., Dz.U. 2006 nr 14 poz. 98 [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20060140098] Jędraszko Andrzej, 1998, Planowanie środowiska i krajobrazu w Niemczech na przykładzie Stuttgartu, Unia Metropolii Polskich, Warszawa. Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. [ http://strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju_2030.pdf ], [http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/strony/koncepcja_przestrzennego_zagospodarowania_kraju.aspx] Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy [http://architektura.um.warszawa.pl/zmiany-studium] Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_13
ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii krajobrazu; zna podstawowe procesy geologiczne oraz mechanizmy powstawania form geomorfologicznych, ma wiedzę o typach krajobrazu Polski i jego zróżnicowaniu, ma wiedzę o ochronie, planowaniu i zarządzaniu krajobrazem w Polsce i Unii Europejskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U001
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U16
potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji o środowisku , wskazać zasady oraz warunki korzystania z jego zasobów z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K03
ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: