- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcja i integracja rakiet nośnych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Mieloszyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS755
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 40 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.2 ECTS – 30 godzin:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym:
• udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godz.
• sporządzenie sprawozdania z laboratorium - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zapis konstrukcji - CAD 1 (NW118)
Dynamika lotu (NK326)
Zaawansowane zagadnienia wymiany ciepła w lotnictwie i kosmonautyce (NK328)
Wytrzymałość konstrukcji 2 (NK427)
Fizyka przestrzeni kosmicznej (NS638)
- Limit liczby studentów:
- 50
- Cel przedmiotu:
- Student nabywa wiedzę i umiejętności praktyczne o budowie i integracji rakiet, które pozwalają mu opracować projekt koncepcyjny rakiety.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Układy brył naddźwiękowych statków latających: rakieta, rakietoplan. Podział rakiet z uwagi na przeznaczenie. Układy konstrukcyjne rakiet: jedno-, dwu- i wielostopniowe. Podstawowe systemy rakiet: struktura, systemy separacji stopni, systemy sterowania, instalacje paliwowe, integracja zespołu napędowego i ładunku płatnego. Bilans mas składowych. Przenoszenie obciążeń w różnych warunkach lotu. Układy etapów procesu projektowania, misja, selekcja wymagań, projekt koncepcyjny.
Ćwiczenia:
Opracowanie projektu koncepcyjnego rakiety, uwzględniającego poszczególne etapy procesu projektowania takie jak: sformułowanie wymagań wstępnych i misji rakiety, selekcja wyposażenia rakiety, wstępne rysunki konstrukcyjne, obliczenia obciążeń aerodynamicznych, podstawowe obliczenia wytrzymałościowe struktury.
- Metody oceny:
- Wiedza teoretyczna nabyta w trakcie wykładów jest weryfikowana poprzez kolokwium zaliczeniowe.
W ramach ćwiczeń opracowywane są poszczególne etapy projektu koncepcyjnego konstrukcji rakiety, które student musi opisać w sprawozdaniu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- .• Walter E. Hammond „ Design Methodologies for Space Transportation Systems”
• Walter E. Hammond “Space Transportation: A Systems Approach to Analysis and Design”
• Lewis H. Abraham „Structural Design of Missiles and Spacecraft”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS649_W1
- Student posiada wiedzę na temat układów współrzędnych stosowanych w modelowaniu dynamiki lotu rakiet.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ML.NS649_W2
- Student ma wiedzę o przebiegach misji różnego typu rakiet nośnych.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS649_U1
- Student potrafi przekształcać równania ruchu dla różnych układów współrzędnych.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ML.NS649_U2
- Student potrafi ocenić wpływ warunków atmosferycznych oraz wyboru miejsca startu na lot rakiety.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ML.NS649_U3
- Student potrafi określić wpływ liczby stopni rakiety na jej lot.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ML.NS649_U4
- Student potrafi sformułować równania ruchu rakiety dla różnej liczby stopni swobody.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ML.NS649_U5
- Student potrafi zaprojektować przebieg misji rakiety nośnej.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: