Nazwa przedmiotu:
Podstawy zarządzania projektami
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Waszkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 10h projekt + 10h przygotowanie do wykładu + 10h przygotowanie do zaliczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie projektu + 5h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 10h wykład + 10h projekt + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 10h projekt + 10h przygotowanie do wykładu + 10h przygotowanie do zaliczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie projektu + 5h konsultacje = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami – w szczególności w odniesieniu do projektów o charakterze inżynierskim - w podstawowym jego wymiarze (m.in. podstawowe pojęcia, metodyki, planowanie i harmonogramowanie projektu, zarządzanie ryzykiem projektu).
Treści kształcenia:
A. Wykład: W1-2. Wprowadzenie. Przegląd metodyk i standardów zarządzania projektami, w tym PRINCE2, PMBoK, AGILE PM. W3-4. Cykl życia projektu. Struktura projektów w przedsiębiorstwie. Struktura podziału pracy. W5-6. Harmonogramowanie za pomocą metody ścieżki krytycznej. Przykład przeliczenia harmonogramu. W7-8. Przypisanie ograniczeń projektowych. Dokumentacja projektowa. W9-10. Definiowanie i przypisywanie ról i zasobów do projektu. W11-12. Optymalizacja planu projektowego. W13. Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Controlling projektu. W14. Raportowanie. W15. Kolokwium zaliczeniowe. D. Projekt: P1. Wprowadzenie i rozpoczęcie pracy projektowej – Cele, założenia wstępne, problem projektowy, kryteria oceny projektu. P2-3. Podstawowe parametry i determinanta projektu – Zdefiniowanie etapów pracy i struktury projektu. P4-5. Planowanie projektu – Zadania projektowe, podział zadań WBS. P6-7. Czynniki zasobowe i harmonogram wykonania projektu – Zasoby, czas, koszty, źródła finansowania. P8. Czynniki ryzyka projektowego – Szacowanie ryzyka realizacji, raport planowania. P9. Wykonanie projektu – Alokacja zadań do wykonania, plan wykonawczy. P10. Zadania kontrolne – Przegląd, monitorowanie, raportowanie. P11-12. Elementy analizy matematyczno-statystycznej w działaniach projektowych. P13. Zakończenie projektu – Rezultaty, dokumentacja, raport końcowy, archiwizacja. P14. Podsumowanie wykonania zadań projektowych – Praktyka w projektowaniu. P15. Złożenie projektu zaliczeniowego.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, aktywność i obecność na zajęciach jako dodatkowy element oceny 2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny min. 3.0 z kolokwium zaliczeniowego. Punktacja jest następująca: Punktacja Ocena 14-15 pkt. 5.0 12,5-13,5 pkt. 4.5 11-12 pkt. 4.0 9,5-10,5 pkt. 3.5 8-9 pkt. 3.0 poniżej 8 pkt. nzal Aktywność będzie elementem umożliwiającym podniesienie oceny z kolokwium zaliczeniowego o pół punktu. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: projekt zaliczeniowy, systematyczny przegląd wiedzy pozyskanej w poprzednich zajęć, aktywność na zajęciach jako dodatkowy element oceny 2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia zajęć projektowych jest uzyskanie z projektu zaliczeniowego oceny min. 3.0 (w skali nzal – 5.0). Na ocenę składają się: terminowość dostarczenia pro-jektu w wersji papierowej i elektronicznej, merytoryczna zawartość i możliwości implementacyjne wykonywanych zadań projektowych. Aktywność na zajęciach projektowych będzie elementem umożliwiającym podniesienie oceny z projektu zaliczeniowego o pół oceny. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna z zajęć wykładowych i zajęć projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Wydawnictwo HELION 2. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1. Ostoja-Ostaszewski, A., 2006. Matematyka w ekonomii: modele i metody. 1, Algebra elementarna. Warszawa: PWN
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, w tym zarządzania projektami, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W13
Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U13
Absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym w szczególności dotyczących planowania, optymalizacji i efektywnej realizacji projektów korzystających z wiedzy inżynierskiej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych (m.in. członka zespołu projektowego), w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: