- Nazwa przedmiotu:
- Pracownia modelowania zarządzania produkcją
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Smagowicz Justyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
30h zajęcia projektowe + 10h studiowanie literatury + 14h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie projektów +6h konsultacje= 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,44 ECTS:
30h zajęcia projektowe +6h konsultacje= 36h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
30h zajęcia projektowe + 10h studiowanie literatury + 14h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie projektów +6h konsultacje= 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Organizacja i zarządzanie procesami produkcyjnymi, Narzędzia modelowania procesów produkcyjnych 1, Narzędzia modelowania procesów produkcyjnych 2.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student potrafił tworzyć i realizować w wybranych narzędziach modele procesów produkcyjnych dla celów podejmowania decyzji w obszarze zarządzania produkcją
- Treści kształcenia:
- D.Projekt:
1. Wprowadzenie do narzędzi symulacyjnych. Zadania do samo-dzielnego wykonania.
2. Analiza procesu produkcyjnego z wykorzystaniem narzędzi do badania zużycia zasobów (TPS)
3. Optymalizacja asortymentowo-ilościowego planu produkcji przedsiębiorstwa (FS)
4. Usprawnienie procesu produkcyjnego z wykorzystaniem zasad równoważenia linii montażowej (TPS)
5. Usprawnienie wybranego procesu logistycznego (FS)
6. Usprawnienie produkcji potokowej z wykorzystaniem linii U-kształtnej (TPS)
7. Analiza procesu produkcyjnego z wykorzystaniem dedykowa-nej komputerowej gry symulacyjnej
8. Zaliczenie
W czasie obowiązywania procesu dydaktycznego w formie zdalnej możliwość zastąpienia wybranych zadań projektowych (z uwagi na dostępność oprogramowania) następującymi zadaniami:
• Usprawnienie procesu produkcyjnego realizowanego w sposób nieprzerwany w ramach zdefiniowanego cyklu przetwarzania (TPS)
• Usprawnienie procesu produkcji materiałów płynnych i sypkich (FS)
- Metody oceny:
- D.Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych projektów, elementy projektów są omawiane ze studentami
2. Ocena sumatywna: oceniana jest:
• wartość merytoryczna projektów,
• poprawność wnioskowania w projektach,
• terminowość wykonania projektów.
ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia projektów wymagane jest uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych projektów) – uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kaczmar I., 2019, Komputerowe modelowanie procesów logistycznych w środowisku FlexSim, Warszawa, PWN
2. Lewandowski J., Skołud B., Plinta D. 2014 Organizacja systemów produkcyjnych Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
3. Pająk E., Kosieradzka A., Klimkiewicz M. 2014 Zarządzanie produkcją i usługami Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Uzupełniająca:
1. Goldratt E., Cox J.: Cel I. 2007 Doskonałość w produkcji. Warszawa: Mintbooks
2. Kosieradzka A. (red.) 2016 Podstawy zarządzania produkcją: ćwiczenia Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
3. Maciąg A., Kukla S., Pietroń R. 2013 Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują projekty z użyciem oprogramowania TECNOMATIX i FLEXSIM.
Z uwagi na charakter zajęć powinny się one odbywać w bloku 4-godzinnym.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W08
- główne trendy rozwojowe w zakresie inżynierii produkcji
Weryfikacja: Indywidualne ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego;
Konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U07
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu inżynierii produkcji, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Indywidualne ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego;
Konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U13
- planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: Indywidualne ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego;
Konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U12
- prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu inżynierii produkcji
Weryfikacja: Indywidualne ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego;
Konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Indywidualne ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego;
Konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: