Nazwa przedmiotu:
Projektowanie i prototypowanie innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Lamparska Agata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia +10h projekt + 10h przygotowanie do zajęć, analiza literatury + 15h studia literaturowe + 5h konsultacje = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,17 ECTS: 20h ćwiczenia +10h projekt + 5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 20h ćwiczenia +10h projekt + 10h przygotowanie do zajęć, analiza literatury + 15h studia literaturowe + 5h konsultacje = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o organizacji produkcji, obejmująca, takie zagadnienia jak: ogólne modele i typologie organizacji produkcji, Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, elementów organizacji – technologii, procesów, zarządzania jako procesu informacyjno-decyzyjnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych. Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych. Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały. Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania i prototypowania innowacji w przedsiębiorstwie, potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę do optymalizacji kosztowej procesów produkcyjnych zgodnie z celami strategicznymi przedsiębiorstwa, potrafił zaprojektować przedsięwzięcie innowacyjne zmieniające organizację procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie, potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: Podmiotem ćwiczeń są wybrane przez zespół studentów innowacje produktowe i procesowe 1. VA - Analiza wartości (w tym wartość dodana) 2. FPS - Funkcjonalne wymagania eksploatacyjne (potrzeby klienta – ograniczenia – przedmiot innowacji) 3-5. MP SP - 5-fazowa metoda ulepszania systemów i procesów – faza analityczna (funkcje: analiza diagnostyczna, wartościowa-nie), innowacyjna (funkcje krytyczne, kryterium czasu, zakres zmian) 6-8. QFD - Rozwinięcie funkcji jakości, „dom jakości” 9. Prototypowanie – program badań (badane cechy, metody, miejsce, czas) 10. Zaliczenie ćwiczeń D.Projekt (zajęcia 2h): 1. Wybór przedmiotu innowacji (wyrobu, procesu) 2. Charakterystyka porównawcza przedmiotów konkurencji 3. Określenie wymagań funkcjonalnych w odniesieniu do konkurencji 4. Zaprojektowanie cech innowacyjnych przedmiotu (parametry, charakterystyka) 5. Wytyczne wdrożeniowe Należy wykorzystać całość lub fragmenty ćwiczeń
Metody oceny:
B.Ćwiczenia, D.Projekt: 1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń i kolejnych elementów projektu 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna raportu z ćwiczeń i końcowego projektu, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia dotyczącej zrealizowanego projektu: ocena z ćwiczeń i projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Szatkowski K. 2008, Przygotowanie produkcji, Warszawa, Wydawnictwo naukowe PWN 2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Mo-czała Aleksander 2014 Zarządzanie innowacjami Warszawa: PWN 3. Szatkowski K. 2016 Zarządzanie innowacjami i transferem technologii Warszawa: PWN Uzupełniająca: 1. Brzeziński M. (red.) 2001, Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Warszawa, Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierun-ki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami.
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.studenta praca przejściowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W05
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U10
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U11
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Rozmowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K05
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Rozmowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: