- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe - Analiza i ocena strategii
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Gierszewska Grażyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
18h warsztatów projektowych + 12h przygotowanie studenta do zajęć + 15h opracowanie projektu strategii przedsiębiorstwa + 5h konsultacje indywidualne i w grupach = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS:
18h warsztatów projektowych + 5h konsultacje indywidualne i w grupach = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
18h warsztatów projektowych + 12h przygotowanie studenta do zajęć + 15h opracowanie projektu strategii przedsiębiorstwa + 5h konsultacje indywidualne i w grupach = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wszystkie przedmioty modułu Zarządzanie
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania kluczowych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa zjawisk, trendów, procesów w otoczeniu organizacji i jej wnętrzu decydujących o sformułowaniu i wdrożeniu skutecznych strategii.
Wykształcenie umiejętności posługiwania się metodami zarządzania strategicznego, a przede wszystkim oceny ich użyteczności w procesach formułowania strategii.
- Treści kształcenia:
- Projekt:
1. Wprowadzenie organizacyjne i teoretyczne
2. Wybór przedsiębiorstwa do analizy i oceny jego strategii
3. Ocena uwarunkowań przedsiębiorstwa do działania w makrootoczeniu
4. Ocena uwarunkowań przedsiębiorstwa do działania w otoczeniu konkurencyjnym
5. Wyznaczenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa w sektorze i określenie możliwości jej zmiany
6. Formy współpracy przedsiębiorstwa w sektorze: alianse, kooperencja, partnerstwo, współpraca w klastrach
7. Ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa:
• struktura portfela produktowego,
• segmentacja rynkowa,
• logistyka zaopatrzenia i sprzedaży,
• pomiar kapitału intelektualnego, analiza i ocena metod zarządzania ludźmi.
8. Sformułowanie strategii ogólnej przedsiębiorstwa
9. Sformułowanie strategii funkcjonalnych przedsiębiorstwa:
• produktowo-rynkowej,
• zarządzania ludźmi i innymi zasobami niematerialnymi,
• inwestycyjno-finansowej.
10. Ocena wykonalności strategii: warunki zewnętrzne i wewnętrzne
11. Kierunki zmian organizacji w perspektywie 3-5 lat
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: obecność na zajęciach potwierdzona listą obecności. Studenci pracują na zajęciach nad przygotowaniem projektu strategii dla wybranego przedsiębiorstwa.
2. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych zajęciach. Oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna, argumentacja i uzasadnienie przyjętego rozwiązania oraz terminowość wykonania prac.
Ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę. Projekt końcowy wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę.
Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami). Student, który zebrał ponad 50% możliwych punktów, co daje ocenę >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa i uzupełniająca: podana w sylabusach ze specjalności
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- absolwent zna i rozumie: w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu i kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami, zarządzania zmianami, logistyki, zasady budowania inteligentnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena z projektu i pracy na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W15
- zasady zarządzania zasobami niematerialnymi, w tym własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości i budowania relacji z otoczeniem
Weryfikacja: ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- absolwent potrafi: identyfikować ważniejsze problemy organizacyjno-zarządcze w przedsiębiorstwie, dokonywać analizy przyczyn ich występowania, dobierać i stosować adekwatne metody ich rozwiązania na poziomie strategicznym, a także identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U15
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego i jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ocena opracowanej strategii organizacji i strategii funkcjonalnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K03
- absolwent jest gotów: do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: obserwacja pracy studentów w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: