- Nazwa przedmiotu:
- Metody doskonalenia jakości
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Skroban Katarzyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 12h rozwiązywanie praktycznych problemów + 6h przygotowanie do zaliczenia testów + 10h studiowanie literatury + 4h konsultacji= 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,88 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 4h konsultacji= 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 12h rozwiązywanie praktycznych problemów + 6h przygotowanie do zaliczenia testów + 10h studiowanie literatury + 4h konsultacji= 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość Podstaw zarządzania jakością oraz statystyki
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zastosowania metod badań i oceny jakości. Nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi i metod jakości w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów jakości. Pozyskanie wiedzy o sposobach wykorzystania metod i technik jakości w podnoszeniu sprawności i skuteczności przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowe pojęcia: metoda i technika organizatorska, jakość. innowacja, przedsiębiorczość, ryzyko, zmiana.
2. Nowoczesne metody i techniki organizatorskie. Klasyfikacja. Przegląd. Znaczenie człowieka jego innowacyjność i przedsiębiorczość.
3. Metody wspomagające proces zarządzania jakością w firmie. Burza mózgów i jej odmiany.
4. Siedem klasycznych narządzi zarządzania jakością: wykresy Ishikawy, wykresy Pareto, itd
5. Siedem nowych metod zarządzania jakością.
6. Metody ekonomiczne: Analiza SWOT, Analiza wartości
7. Japońskie techniki doskonalenia jakości.
8. Nowoczesne metody zarządzania jakością.
9. Statystyczna Kontrola Jakości.
10. Statystyczne sterowanie procesem (SPC - Statistical Process Control).
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Klasyfikacja metod.
2. Burza mózgów.
3. Karta zbiorcza.
4. Wykres Pareto.
5. Diagram podobieństwa.
6. Diagram relacji.
7.Wykres Ishikawy.
8. Poka –Yoka.
9. Analiza wartości.
10. Metoda QFD.
11. Metoda FMEA
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena znajomości zagadnień poruszanych podczas wykładu, w formie testu.
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć;
2. Ocena sumatywna: ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej, ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3;
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z wykonywanych ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Łuczak J., Matuszak-Flejszmar A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością, Warszawa: Quality Progress
2. Hamrol A., 2008, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: PWN
3. Klimecka-Tatar D., 2012, Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające, Warszawa: Verlag Dashofer
4. Wawak S., 2011, Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Gliwice: Helion
Uzupełniająca:
5. Imaii M., 2007, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Warszawa: MT Biznes
6. Szczepańska K., 2009, Metody i techniki w TQM, , Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
7. Eckers G., 2011, Six Sigma, Warszawa: Wiedza I Praktyka
8. Huber Z., 2007, Analiza FMEA procesu, Poznań: Złote Myśli
9. Łazicki A., 2013, Lean Manufacturing - praktyczne zastosowanie metodologii – case, Warszawa: Wiedza i Praktyka
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Do ćwiczeń potrzebne arkusze papieru formatu A0, żółte karki, mazaki grubo piszące, nożyczki, taśma klejąca
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W05
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U06
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: