- Nazwa przedmiotu:
- Zaawansowane metody zarządzania ryzykiem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Wiśniewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 3h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne + 10h zapoznanie się ze wskazana literaturą + 17h przygotowanie do zajęć = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0.92 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 3h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,68 ECTS
10h ćwiczenia + 3h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne + 10h zapoznanie się ze wskazana literaturą + 17h przygotowanie do zajęć = 42h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza i ocena ryzyka
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest aby student znał i rozumiał różnicę między niepewnością i ryzykiem. Znał róże klasyfikacje ryzyk i potrafił je dobierać do rozpatrywanego przypadku. Znał różne narzędzia pomiaru ryzyka i potrafił je dobierać do rozpatrywanego przypadku. Znał dedykowane infrastrukturze krytycznej i usługom kluczowym, metody zarządzania ryzykiem. Znał obowiązujące standardy zarządzania ryzykiem dedykowane projektom i procesom.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie do zajęć, Niepewność – zagrożenie – ryzyko - zakłócenie, Kontekst ryzyka,
2. Założenia teoretyczne foresight, Metody i techniki foresight,
3. Standardy zarządzania ryzykiem (PMI, ISO31000)
4. Pomiar ryzyka (z uwzględnieniem rozszerzonych wzorów na ryzyko),
5. Metody i narzędzia pomiaru ryzyka, Postępowanie z ryzykiem,
6. Test zaliczeniowy
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do zajęć, wybór procesu do analizy
2. Opracowanie modelu procesu (opis i struktura zadań)
3. Opracowanie modelu procesu (przypisanie niezbędnych zasobów do zadań)
4. Analiza ryzyka (określenie zagrożeń)
5. Ocena podatności zasobów na zagrożenia
6. Oszacowanie skutków wystąpienia zagrożeń
7. Ocena ryzyka
8. Przyjęcie strategii postępowania z ryzykiem
9. Prezentacja wyników
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: Test zaliczeniowy (pytania zamknięte i otwarte)
2. Ocena sumatywna : Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 30 pkt)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Praca w zespołach 2-3 osobowych, Raport (max. 55 pkt.), Prezentacja (max. 15 pkt.)
2. Ocena sumatywna: Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 70 pkt.)
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% Wykład, 70% Ćwiczenia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: Test zaliczeniowy (pytania zamknięte i otwarte)
2. Ocena sumatywna : Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 30 pkt)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Praca w zespołach 2-3 osobowych, Raport (max. 55 pkt.), Prezentacja (max. 15 pkt.)
2. Ocena sumatywna: Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 70 pkt.)
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% Wykład, 70% Ćwiczenia
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Praca w zespołach 3-4 osobowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B2_W10
- Student zna zasady identyfikacji zagrożeń oraz analizy i zarządzania ryzykiem w zakresie obowiązujących teorii, podejść i metod ze szczególnym uwzględnieniem obowią-zujących standardów zarządzania ryzykiem (projektowych i procesowych)
Weryfikacja: Test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B2_U09
- Student potrafi wykonać model procesu oraz dokonać jego analizy pod kątem zasobów niezbędnych do realizacji procesu. Następnie na odstawie modelu procesu student potrafi wskazać zagrożenia, na które rozpatry-wany proces jest podatny, dokonać oszacowania skut-ków ich wystąpienia, ocenić ryzyko i wskazać strategię postępowania z ryzykiem.
Weryfikacja: Raport z ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B2_K03
- Student jest gotowy do wypełniania zobowiązań spo-łecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: