Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie relacjami z interesariuszami
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rojek Danuta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne + 4x4h opracowanie rozwiązania zadań + 15h przygotowanie do zaliczenia + 17h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,08 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne = 27h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 10h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 4h konsultacje indywidualne + 4x4h opracowanie rozwiązania zadań + 15h przygotowanie do zaliczenia + 17h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, organizacji w otoczeniu jako obiekcie zarządzania, elementów organizacji – ludzie, technologie, procesy, informacje i komunikacja w zarządzaniu, struktury organizacyjnej, zarządzania jako procesu informacyjno-decyzyjnego, metod zarządzania, roli kierowniczej, stylów kierowania, umiejętności kierowniczych, zarządzania w warunkach globalizacji. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych. Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych. Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały. Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy wewnątrz przedsiębiorstwa, - posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy zewnętrznych z przedsiębiorstwem, - potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę do kształtowania relacji interesariuszy zgodnie z celami strategicznymi przedsiębiorstwa, - potrafił zaprojektować przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy wewnątrz przedsiębiorstwa, - potrafił zaprojektować przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy zewnętrznych z przedsiębiorstwem, - potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Informacja o organizacji i programie zajęć. Podstawowe pojęcia. Definiowanie i mapowanie grup interesariuszy. 2. Społeczna odpowiedzialność biznesu. 3. Narzędzia zarządzania relacjami z interesariuszami. 4. Kapitał relacyjny i jego pomiar. 5. Model biznesowy przedsiębiorstwa - perspektywa interesariuszy. 6. Studia przypadków - zarządzanie relacjami z interesariuszami w wybranych przedsiębiorstwach w Polsce. B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Przydział zadań. 2. Przedstawienie przedsiębiorstwa będącego podmiotem realizowanego projektu. 3. Opracowanie mapy interesariuszy przedsiębiorstwa. 4. Diagnoza relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami (wewnętrznymi i zewnętrznymi). 5. Ocena zarządzania relacjami z interesariuszami przedsiębiorstwa (wewnętrznymi i zewnętrznymi) – narzędzia; mocne i słabe strony. 6. Zdefiniowanie zadania projektowego. Istota usprawnienia w obszarze zarządzania relacjami z wybraną grupą interesariuszy. 7. Omówienie procesu wdrożenia oraz skutków wdrażanego usprawnienia w obszarze zarządzania relacjami z interesariuszami. 8. Prezentacja wykonanego zdania projektowego. 9. Rozmowa zaliczeniowa z NA prowadzącym zajęcia - dotycząca wykonanego projektu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna – obecność na wykładzie nieobowiązkowa. 2. Ocena sumatywna – przeprowadzenie egzaminu pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny ≥ 3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna – na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń – elementów projektu składających się na końcowy projekt. 2. Ocena sumatywna – oceniana jest wartość merytoryczna końcowego projektu i jego możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu, jakość prezentacji projektu na zajęciach oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z NA prowadzącym zajęcia - dotyczącej zrealizowanego projektu; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny ≥ 3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeżeli ocena zarówno z wykładu, jak i ćwiczeń jest ≥ 3. Ocena końcowa z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z egzaminu + 0,5 x ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Magier-Łakomy E., Boguszewicz-Kreft M. i Dworak J. (red.), 2014. Relacje przedsiębiorstwa z interesariuszami. Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa. 2. Porter M., 2006. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. 3. Tyszkiewicz R., 2017. Zarządzanie relacjami z interesariuszami. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet. Uzupełniająca: 1. Gąsiorkiewicz L., 1996. Wybrane zagadnienia ekonomiki przedsiębiorstw, ćwiczenia. Warszawa: OWPW. 2. Mikołajczyk Z., 2003. Zarządzanie procesem zmian w organizacjach. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa. 3. Moszkowicz M., 2000. Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. Warszawa: PWE. 4. Nalepka A., 1999. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki. Warszawa: PWN. 5. Sapijaszka Z., 1997. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, szanse i ograniczenia. Warszawa: PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Projekt usprawnienia procesu zarządzania, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W10
Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów przy zastosowaniu metod twórczego myślenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U11
Absolwent potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem różnych systemów zarządzania oraz procesów produkcji.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U18
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania z zakresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K05
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: