Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Hawrysz Liliana
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie się do zajęć + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) + 5h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 20h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie się do zajęć + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) + 5h konsultacje = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, którymi zajmuje się społeczna odpowiedzialność organizacji. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: - trendów w strategiach CSR i modeli CSR - roli kultury organizacyjnej, etyki, zaufania w relacji ze wszystkimi interesariuszami, a także roli przywództwa we wdrażaniu strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia 1. Organizacje zajmujące się w Polsce społeczną odpowiedzialnością (FOB, CSRinfo).(2h) 2. Kształtowanie kultury organizacji odpowiedzialnej społecznie-case study.(2h) 3. Raportowanie — ważny element działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności. (2h) 4. Analiza raportów społecznych. (2h) 5. Społecznie Odpowiedzialna Uczelnia. (2h) 6. Analiza interesariuszy. (2h) 7. Cele zrównoważonego rozwoju. (2h) 8. Zaliczenie przedmiotu. (1h)
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza case study, test zaliczeniowy. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (aktywność+ case study+ test zaliczeniowy): max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest min 51 pkt. (ocena 3,0). Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 51-61 – 3,0 62-71 – 3,5 72-81 – 4,0 82-91 – 4,5 92-100 – 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wolak-Tuzimek A. (2019), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a konkurencyjność przedsiębiorstw, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa. 2. Buglewicz K. (2017), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa. 3. Paliwoda-Matiolańska A. (2014), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH Beck, Warszawa. 4. Filek J. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków. 5. Rudnicka A. (2012), CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A. Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości, Poltext, Warszawa. 2. Gasparski W. (2012), Biznes, etyka, odpowiedzialność:, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Visser, W. (2011) The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, London, Wiley.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W11
Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współ-czesnej cywilizacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W13
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U08
Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K03
Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K05
Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: