- Nazwa przedmiotu:
- Prawne aspekty procesu inwestycyjno-budowlanego
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dominik Sypniewski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-ISP-9215
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na wykładach 30 godz., praca własna studenta 20 godz. w tym: analiza materiałów dydaktycznych (akty prawne, orzeczenia sądowe, prezentacje) udostępnionych przez prowadzącego 5 godz., przygotowanie do zaliczenia 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania jest wyjaśnienie podstawowych uwarunkowań procesu inwestycyjno-budowlanego, ze szczególnym uwzględnieniem planowania i zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz prawa budowlanego.
Studenci poznają prawne znaczenie pojęć stosowanych w procesie inwestycyjno-budowlanym, a także podstawowe zasady procedury administracyjnej.
Wykład będzie uzupełniony o analizę case studies oraz przegląd najważniejszego orzecznictwa sądów powszechnych i administracyjnych.
- Treści kształcenia:
- 1. System planowania przestrzennego w Polsce.
2. Podstawowe pojęcia stosowane w procesie inwestycyjno-budowlanym.
3. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
4. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
5. Decyzja o warunkach zabudowy oraz decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
6. Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym.
7. Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych przedsięwzięcia.
8. Uczestnicy procesu budowlanego.
9. Ograniczenia wolności budowlanej.
10. Samowola budowlana.
11. Prowadzenie robót budowlanych.
12. Oddanie do użytkowania obiektu budowlanego.
13. Nadzór budowlany.
14. Samodzielne funkcje techniczne i uprawnienia budowlane.
15. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna w budownictwie.
- Metody oceny:
- Test wielokrotnego wyboru.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Nieruchomości. Zagadnienia prawne, red. H. Kisilowska, wyd. 6, Warszawa 2011;
[2] Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2013;
[3] D. Sypniewski, H. Kisilowska, Prawo budowlane, Warszawa 2012;
[4] Prezentacje udostępnione przez prowadzącego.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie prawnych aspektów procesu inwestycyjno-budowlanego.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W14, K1_W19, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przebiegu procesu realizacji inwestycji budowlanych oraz praw i obowiązków uczestników tego procesu.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W13, K1_W14, K1_W22, K1_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach organów administracji publicznej odpowiedzialnych za reglamentację i nadzór nad działalnością w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi posługiwać się źródłami prawa oraz orzecznictwem sądów administracyjnych z zakresu procesu inwestycyjno-budowlanego w celu analizowania sytuacji faktycznych.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U_02
- Potrafi rekonstruować na podstawie przepisów prawa i aktów administracyjnych obowiązki uczestników procesu budowlanego oraz właścicieli i zarządców obiektów budowlanych.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U19, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość konieczności ochrony interesu publicznego oraz zagwarantowania udziału społeczeństwa w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03, K1_K07, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K03, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02