- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie komunikacją w zapewnianiu ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Hawrysz Liliana
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS:
15h projektów+ 5h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie scenariusza kryzysu = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,67 ECTS
15h projektów + 5 h konsultacje = 20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
15h projektów+ 5h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie scenariusza kryzysu = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych ze znaczeniem komunikacją dla zapewnienia ciągłości działania. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: zasad skutecznego komunikowania się; public relations, modeli komunikacji stosowanych w organizacjach; sytuacji potencjalnie kryzysowych; przygotowania księgi zarządzania kryzysowego; uwarunkowań oraz założeń komunikacji kryzysowej; powołania sztabu kryzysowego.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
1. Zasady skutecznego komunikowania się. Uwarunkowania oraz założenia komunikacji kryzysowej. Sztab kryzysowy. Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego. Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu (2 h)
2. Public relations, modele komunikacji stosowane w organizacjach. Omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych. Księga zarządzania kryzysowego. Przygotowanie procedury informowania: informowania służb właściwych dla zagrożenia; informowania organów administracji publicznej; informowania interesariuszy; informowania rodzin poszkodowanych; informowania podmiotów zależnych (2h)
3. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy.(2h)
4. Scenariusze kryzysu- np.: pandemia, wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.(8h)
5. Komunikaty dla mediów dla każdego z powyższych scenariuszy kryzysu.(1 h)
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: ocenie polega: test zaliczeniowy, aktywność podczas zajęć, scenariusze kryzysu.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (test zaliczeniowy+ aktywność+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali:
26-34 – 3,0
35-39 – 3,5
40-43 – 4,0
45-47 – 4,5
48-50 – 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jaworowicz M., Jaworowicz P., (2017), Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa.
2. Hamilton Ch., (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa.
3. Wójcik K., (2015), Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
4. Kaczmarek T., Ćwiek G., (2009), Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Difin, Warszawa.
Uzupełniająca:
1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), (2016), Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, edu-Libri, Kraków-Legionowo.
2. Cornelissen J., (2010), Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierun-ki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W07
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U19
- Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: