- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot ograniczonego wyboru - Principles of transport economics
- Koordynator przedmiotu:
- dr Hanna Trojanowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodesy and Cartography
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- 1060-GK000-MSA-2000
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godziny - w tym
udział w zajęciach (30godzin)
konsultacje 5 godzin
sprawdzanie wiedzy 2 godziny
studiowanie literatury, i samodzielne przygotowanie się do testu (13 godzin)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- nie ma
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie umiejętności i wiedzy w następujących obszarach:
• Znajomość podstawowych pojęć mikroekonomii
• Zrozumienie, jak wdrożyć podstawowe pojęcia mikroekonomii w sektorze transportu
• Zrozumienie podstawowych zasad rynku transportowego
- Treści kształcenia:
- Zakres ekonomii jako nauki; podział na makro- i mikroekonomię; różne systemy ekonomiczne; mikroekonomiczna perspektywa transportu; popyt i podaż; elastyczność; cena; podatki; rodzaje kosztów; przychody i zysk; doskonała konkurencja, monopol; konkurencja monopolistyczna i oligopol; efektywność rynku; transport i ekonomia; transport miejski; transport publiczny; zarządzanie parkingami i ruchem; planowanie i polityka.
- Metody oceny:
- Test wielokrotnego wyboru ( minimum 60%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- N Gregory Mankiw, Principles of economics, Fort Worth : The Dryden Press, 1998.
Ryszard Janecki, Stanisław Krawiec, Grzegorz Sierpiński (Red.), Contemporary transportation systems : selected theoretical and practical problems : the transportation as the factor of the socio-economic development of the regions, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice : 2012.
William R Black, Sustainable transportation: problems and solutions, The Guilford Press, New York, London 2010. Konstadinos G Goulias, transportation system planning: methods and applications, CRC Press, Boca Raton 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań prowadzenia działalności inżynierskiej.
Weryfikacja:
Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10
- Efekt K_W02
- Zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii i zasady funkcjonowania współczesnej gospodarki rynkowej w branży transportowej
Weryfikacja:
Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje z różnych źródeł na temat ekonomiki transportu, rozumie je, interpretuje i wyraża na ich podstawie opinie.
Weryfikacja:
Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt K_U02
- Posiada umiejętność samodzielnego dokształcania się w zakresie zagadnień związanych z ekonomiką transportu oraz zarządzania wiedzą
Weryfikacja:
Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji zawodowych.
Weryfikacja:
Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt K02
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i efektywny.
Weryfikacja: Verification: Multiple choice test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06