- Nazwa przedmiotu:
- Logika matematyczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Bryś Krzysztof
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h obecność na wykładach + 15h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach + 15h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium + 10h przygotowanie do sprawdzianu wiedzy teoretycznej + 3h zapoznanie z literaturą = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,07 ECTS:
15h obecność na wykładach + 15h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach = 32h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS:
15h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach + 15h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium + 10h przygotowanie do sprawdzianu wiedzy teoretycznej + 3h zapoznanie z literaturą = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- elementarna wiedza z zakresu matematyki dyskretnej: pojęcia zbio-ru, relacji, funkcji, indukcja matematyczna, rekurencja
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawami rachunku zdań i algebr Boole’a, metodami dowodzenia tautologii, zastosowaniami logiki
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
W1-2: Rachunek zdań i rachunek kwantyfikatorów
W3-4: Pojęcie tautologii. Metody dowodzenia tautologii.
W5-6: Zbiory. Działania na zbiorach. Prawa teorii zbiorów i metody ich dowodzenia.
W7-8: Relacje. Działania na relacjach. Relacje równoważności. Relacje porządku. Zastosowania pojęcia relacji.
W9-10: Algebry Boole’a. Funkcje logiczne. Badanie spełnialności funkcji logicznych.
W11-12 Elementy logiki formalnej. Logiki pierwszego rzędu.
W13-14: Logiki wielowartościowe. Zastosowania logiki matematycznej.
W15: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
B. Ćwiczenia:
C1-4: Badanie spełnialności i dowodzenie formuł logicznych z wykorzystaniem praw rachunku zdań i rachunku kwantyfikatorów.
C5-6: Działania na zbiorach. Wykorzystanie praw rachunku zbiorów.
C7-8: Badanie własności relacji.
C9-10: Badanie własności algebr Bole’a.
C11-12 Badanie spełnialności funkcji logicznych.
C15: Sprawdzian umiejętności praktycznych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
2. Ocena sumatywna : liczba punktów z pisemnego sprawdzianu wiedzy teoretycznej, max. 40 punktów, wymagane co najmniej 20 punktów
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność podczas zajęć oraz zaliczenie kolokwium sprawdzającego umiejętności praktyczne
2. Ocena sumatywna: suma punktów za aktywność podczas zajęć oraz za kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne, max. 60 punktów, wymagane co najmniej 31 punktów
E. Końcowa ocena z przedmiotu: suma punktów uzyskanych pod-czas zaliczenia wykładu i na ćwiczeniach stanowi podstawę do wy-stawienia oceny końcowej z przedmiotu według następujących kry-teriów:
51 - 60 punktów - ocena 3.0,
61 - 70 punktów - ocena 3.5,
71 - 80 punktów - ocena 4.0,
81 - 90 punktów - ocena 4.5,
91 punktów i więcej - ocena 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Rasiowa H. 2007 Wstęp do matematyki współczesnej, Warszawa: PWN
2. Marek W., Onyszkiewicz W. 2004 Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, Warszawa: PWN
Uzupełniająca:
1. Ben-Ari M. 2006 Logika matematyczna w informatyce, Warszawa: WNT
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W05
- zna podstawowe metody dowodzenia
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U10
- potrafi praktycznie stosować logikę matematyczną
Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K02
- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności z zakresu logiki matematycznej
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: