- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja i wystąpienia publiczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Hawrysz Liliana
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h ćwiczenia + 10h projekt + 15h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) +5h przygotowanie prezentacji + 5h analiza studiów przypadków + 5h przygotowania komunikatów + 5h konsultacje = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
15h ćwiczenia + 10h projekt + 5h konsultacje = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
15h ćwiczenia + 10h projekt + 15h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) +5h przygotowanie prezentacji + 5h analiza studiów przypadków + 5h przygotowania komunikatów + 5h konsultacje = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych z komunikacją i wystąpieniami publicznymi. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: Podstawowych zasad komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w organizacji oraz informacji zwrotnej;- Komunikacji międzykulturowej; Komunikacji w zespołach rozproszonych; -Skutecznych metod komunikowania się z publicznością; Roli wizualizacji.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
Ćw.1-2. Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu Komunikacja w organizacji-podstawowe pojęcia i zagadnienia, strategia komunikacji, wprowadzenie do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Komunikacja z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Ćw.3-4. Komunikacja wewnętrzna- model komunikacji, kanały komunikowania się, narzędzia wspierające procesy komunikacji wewnętrznej, utrudnienia w efektywnej komunikacji, komunikacja w zespołach rozproszonych.
Ćw.5-8. Zasady skutecznej komunikacji wewnętrznej: wymagania wobec odbiorcy, wymagania wobec nadawcy, znaczenie informacji zwrotnej. Audyt komunikacji wewnętrznej. Wprowadzenie do wystąpień publicznych.
Ćw. 9-10. Komunikacja międzykulturowa, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wystąpień publicznych
Ćw. 11-12. Komunikacja zewnętrzna- wprowadzenie do zagadnienia, komunikacja na poziomie organizacji, produktu, osoby, narzędzia komunikacji zewnętrznej.
Ćw. 13-15. Komunikacja z różnymi grupami interesariuszy (klienci, partnerzy biznesowi, media, liderzy opinii w Internecie, mieszkańcy), mapowanie interesariuszy, dobór kanałów i narzędzi komunikacji do poszczególnych grup interesariuszy. Audyt komunikacji zewnętrznej- analiza dotychczas realizowanej polityki komunikacji z różnymi grupami interesariuszy
D.Projekt
P.1-2.Skuteczne metody komunikowania się z publicznością, rola wizualizacji i mediów
P.3-4. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych- omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych. Księga zarządzania kryzysowego. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, kata-strofy .Przygotowanie procedury informowania: służb właściwych dla zagrożenia; organów administracji publicznej; interesariuszy; rodzin poszkodowanych; podmiotów zależnych, mediów(2h)
P. 5-10. Przygotowanie i zaprezentowanie scenariuszy kryzysu- np.: pandemia, wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; po-ważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, test zaliczeniowy.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z czterech części zaliczenia (aktywność+ studia przypadków+ komunikaty+ test zaliczeniowy): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
D. Projekt
1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia ( aktywność+ prezentacja+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z oby-dwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena
końcowa jest wystawiana według następującej skali:
51-61 – 3,0
62-71 – 3,5
72-81 – 4,0
82-91 – 4,5
92-100 – 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Cornelissen J. (2010), Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Wolters Kluwer, Warszawa.
2. Stefaniuk T. (2014), Komunikacja w zespole wirtualnym, Difin, Warszawa.
3. Jaworowicz M., Jaworowicz P. (2017), Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa.
4. Hamilton Ch. (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa
Uzupełniająca:
1. Davies A.( 2007), Public relations, Polskie Wydawnictwo Eko-nomiczne, Warszawa.
2. Wójcik K. (2015), Public relations, Wiarygodny dialog z oto-czeniem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W toku studiów ćwiczenia powinny się odbyć jako pierwsze, dopiero później mogą odbywać się projekty
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U17
- Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K06
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, pod-trzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: