- Nazwa przedmiotu:
- Prawo konstytucyjne
- Koordynator przedmiotu:
- wykład: dr hab. P. Radziewicz, prof. uczelni; ćwiczenia: ks. dr J. Połowianiuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_PK
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125 godzin, w tym: praca na wykładach 20 godzin, ćwiczenia 15 godz.
praca własna studenta - 90 godz.(przeczytanie i opanowanie literatury, aktów normatywnych i orzecznictwa; rozwiązywanie kazusów i innych prac pisemnych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot jest przedmiotem obowiązkowym dla wszystkich studentów I roku studiów licencjackich.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami oraz z siatką pojęciową prawa konstytucyjnego w stopniu umożliwiającym rozumienie zagadnień prawnych i samodzielne ich studiowanie, a także rozumienie konsekwencji społecznych przyjętych w danym państwie rozwiązań prawnych. Podczas wykładów zostaną omówione m.in.: podstawowe zasady ustroju RP, system źródeł prawa, wolności i prawa jednostki oraz instytucje odpowiedzialne za ich ochronę, a także organizacja i zasady działania konstytucyjnych organów państwa, w tym Sejmu, Senatu, Prezydenta, Rady Ministrów, sądów i trybunałów.
- Treści kształcenia:
- 1. PRZEDMIOT PRAWA KONSTYTUCYJNEGO. 1.1 Prawo konstytucyjne jako gałąź nauk prawnych. 1.2. Historia polskiego konstytucjonalizmu. 1.3. Cechy konstytucji jako ustawy zasadniczej. 1.4. Inne źródła prawa konstytucyjnego (ujęcie teoretyczne i dogmatyczne).
2. WYBRANE ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ. 2.1. Pojęcie zasady ustroju. 2.2. Zasada suwerenności narodu. 2.3. Zasada konstytucjonalizmu. 2.4. Zasada demokratycznego państwa prawnego i pojęcie demokracji konstytucyjnej. 2.5. Zasada podziału władzy. 2.6. Zasada legalizmu. 2.7. Zasada przyrodzonej godności człowieka.
3. KONSTYTUCYJNY STATUSU JEDNOSTKI. 3.1. Prawa człowieka, ich źródła i ewolucja. 3.2. Zasady przewodnie praw człowieka w Konstytucji z 1997 r. 3.3. Podmioty wolności i praw. 3.4. Adresaci wolności i praw. 3.5. Ograniczenia wolności i praw — zasada proporcjonalności. 3.6. System ochrony wolności i praw — instytucje państwa i środki prawne. 3.7. Wybrane wolności i prawa jednostki na gruncie Konstytucji z 1997 r.
4. ŹRÓDŁA PRAWA. 5.1. Dualistyczny charakter system źródeł prawa. 5.2. Konstytucyjny katalog źródeł prawa. 5.3. System prawa krajowego. 5.4. Prawo międzynarodowej i prawo UE w krajowym porządku prawnym.
5. WŁADZA USTAWODAWCZA: STRUKTURA, SKŁAD I ORGANIZACJA PARLAMENTU. 6.1. Zasada kadencyjności. 6.2. Zasada dwuizbowości. 6.3. Zgromadzenie Narodowe. 6.4. Organizacja wewnętrzna i tryb pracy. 6.5. Status posła i senatora. 6.6. Funkcje parlamentu.
6. WŁADZA WYKONAWCZA: PREZYDENT, RADA MINISTRÓW, ADMINISTRACJA RZĄDOWA I ADMINISTRACJA ZDECENTRALIZOWANA. 6.1. Pozycja ustrojowa. 6.2. Wybory prezydenta i jego mandat. 6.3. Kontrasygnata i prerogatywa. 6.4. Kompetencje prezydenta. 6.5. Powoływanie i odpowiedzialność Rady Ministrów. 6.6. Organizacja wewnętrzna i zakres działania Rady Ministrów. 6.7. Prezes Rady Ministrów, ministrowie, administracja rządowa. 6.8. Podstawy działania i ustrój samorządu terytorialnego.
7. SĄDY I TRYBUNAŁY. 7.1. Struktura i konstytucyjne zasady działania sądów powszechnych i administracyjnych. 7.3. Pozycja ustrojowa i kompetencje Sądu Najwyższego. 7.4. Krajowa Rada Sądownictwa. 7.3. Pozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego. 7.4. Skarga konstytucyjna i pytania prawne sądów. 7.5. Spory kompetencyjne i orzekanie o zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych. 7.6. Trybunał Stanu.
8. ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ I OCHRONY PRAWA. FINANSE PUBLICZNE. 8.1. Najwyższa Izba Kontroli. 8.2. Rzecznik Praw Obywatelskich. 8.3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 8.4. Zadania Narodowego Banku Polskiego i Rady Polityki Pieniężnej.
9. PRAWO WYBORCZE I REFERENDUM. 9.1. Pojęcia ogólne. 9.2. Podstawowe zasady prawa wyborczego. 9.3. Organizacja wyborów. 9.4. Państwowa Komisja Wyborcza. 9.5. Referendum — typologia, cele i organizacja.
10. POLSKA W UNII EUROPEJSKIEJ — ZAGADNIENIA KONSTYTUCYJNE. 10.1. Akcesja Polski do UE. 10.2. Prawo UE w systemie źródeł prawa i zasady jego stosowania (pierwszeństwo i bezpośredni skutek). 10.3. Sądownictwo a prawo UE. 10.4. Przekazanie kompetencji organów władzy publicznej i tożsamość państwa członkowskiego UE.
- Metody oceny:
- 1. [Obecność na zajęciach] Na wykładzie obecność studenta nie jest obowiązkowa. Student ma obowiązek uczestniczyć w ćwiczeniach. Nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia będzie sprawdzał listę obecności. Student nie może przekroczyć limitu dwóch (2) nieobecności podczas ćwiczeń. W wypadku wystąpienia szczególnej sytuacji losowej, zasady usprawiedliwienia nieobecności ponad wyznaczony limit i sposób zaliczenia materiału z przedmiotu ustala indywidualnie nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia.
2. [Ocena zintegrowana] Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia na ocenę pozytywną ćwiczeń i wykładu. Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu z wykładu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
3. [Zaliczenie ćwiczeń] Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie sprawdzian pisemny (kolokwium) przeprowadzony na zakończenie ćwiczeń albo pisemna praca zaliczeniowa. Nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia może podwyższyć wyniki kolokwium lub pracy pisemnej, uwzględniając wyróżniające się przygotowanie merytoryczne i aktywność studenta podczas ćwiczeń. Zaliczenia ćwiczeń nie może uzyskać student, który przekroczył limit nieobecności na ćwiczeniach lub nie uzyskał z kolokwium albo pisemnej pracy zaliczeniowej pozytywnego wyniku. Po zakończeniu ćwiczeń nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia niezwłocznie przekaże kierownikowi przedmiotu listy obecności na zajęciach i oceny z ćwiczeń.
4. [Zaliczenie wykładu] Ze względu na ograniczenia funkcjonowania uczelni wynikające z pandemii COVID-19 zaliczenie wykładu będzie miało formę pisemnego sprawdzianu i zostanie przeprowadzone zdalnie za pomocą formularza elektronicznego w aplikacji Microsoft Forms. Sprawdzian będzie obejmował cały materiał omówiony podczas wykładów oraz materiał z podręcznika wskazany przez wykładowcę. Sprawdzian będzie testem składającym się z 15 pytań jednokrotnego wyboru. Punktacja testu: 8–9 pkt — ocena dostateczna, 10 pkt — ocena dostateczna plus, 11–12 pkt — ocena dobra, 13 pkt — ocena dobra plus, 14–15 pkt — ocena bardzo dobra. Sprawdzian będzie trwał 25 minut i odbędzie się podczas ostatnich zajęć przewidzianych w planie zajęć w WAiNS. Poprawka jest przewidziana w sesji zimowej, w terminie ustalonym z kierownikiem przedmiotu. We wszystkich terminach egzaminacyjnych obowiązują te same zasady weryfikacji wyników kształcenia. Kierownik przedmiotu ustala ocenę końcową z przedmiotu i wprowadza ją do systemu informatycznego PW (USOS) w ciągu 7 dni od dnia, w którym został przeprowadzony sprawdzian zaliczający wykład.
5. [Ocena końcowa z przedmiotu] Ocena końcowa z przedmiotu będzie uwzględniała wynik sprawdzianu z wykładu (3/4 oceny końcowej) i ocenę z ćwiczeń (1/4 oceny końcowej). W wypadku otrzymania przez studenta oceny niedostatecznej ze sprawdzianu z wykładu lub oceny niedostatecznej z ćwiczeń, ocena końcowa z przedmiotu jest automatycznie negatywna.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA: L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Wolters Kluwer, wyd. 6, Warszawa 2019. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Beck, wyd. 8, Warszawa 2017; M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Wolters Kluwer Polska, wyd. 8, Warszawa 2017; P. Sarnecki (red.), Prawo konstytucyjne RP, C.H. Beck, wyd. 9, Warszawa 2014. PODSTAWOWE AKTY NORMATYWNE: Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 319, ze zm.).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Po ukończeniu zajęć student ma poszerzoną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym o zasadach organizacji i działania konstytucyjnych organów państwa, ustroju organów władzy publicznej i relacjach występujących między nimi, źródłach prawa, prawie wyborczym, zadaniach i uprawnieniach sądów i trybunałów, stanach nadzwyczajnych.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.H.P6S_WG.3
- Charakterystyka W_02
- Student ma poszerzoną wiedzę o wolnościach i prawach jednostki oraz o środkach prawnych ich ochrony.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.H.P6S_WG.3
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi prawidłowo identyfikować problematykę ustroju państwa, zadań i kompetencji organów władzy publicznej.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Student rozpoznaje cechy aktów normatywnych (z konstytucyjnego katalogu źródeł prawa) i potrafi określić, jakie sprawy mogą być regulowane za ich pomocą.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- Student ma wiedzę o konstytucyjnych wolnościach, prawach i obowiązkach jednostki oraz o instytucjach, które gwarantują ochronę praw podstawowych, w tym w szczególności o sądownictwie konstytucyjnym.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_04
- Student potrafi posługiwać się tekstem Konstytucji oraz podstawowymi ustawami z zakresu prawa konstytucyjnego.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_05
- Student umie sięgać do odpowiednich źródeł nowej wiedzy (informacji) z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym do systemów teleinformatycznych.
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student rozumie wagę i znaczenie wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego we współczesnym świecie.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_02
- Student zdaje sobie sprawę z możliwości bezpośredniego stosowania Konstytucji, zwłaszcza w celu ochrony wolności i praw jednostki.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_03
- Student rozumie potrzebę doskonalenia instytucji konstytucyjnych oraz skutki ustrojowe nieprzestrzegania Konstytucji.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_04
- Student dostrzega związki między jakością życia zbiorowego, efektywną pracą sądów oraz ochroną praw podstawowych jednostki a należycie funkcjonującym systemem konstytucyjnym państwa.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_05
- Student potrafi ocenić i wyjaśnić, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze może mieć naruszanie konstytucyjnych standardów państwa i prawa.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO