Name of course:
Nauka o administracji
Coordinator of course:
dr hab. Jacek Janowski - prof. uczelni
Type of course:
Compulsory
Level of education:
First cycle studies
Programme:
Administracja
Group of courses:
Obowiązkowe
Code of course:
A11_NoA
Nominal semester:
2 / AY 2020/2021
Number of ECTS credits:
3
Number of hours of student’s work to achieve learning outcomes:
udział w wykładach 30 przygotowanie do zajęć 20 czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie do zaliczenia 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h tj. 3 pkt. ECTS
Number of ECTS credits on the course with direct participation of academic teacher:
1,2 p. ECTS
Language of course:
polish
Number of ECTS credits on practical activities on the course:
0
Form of didactic studies and number of hours per semester:
  • Lecture30h
  • Exercise type of course0h
  • Laboratory0h
  • Project type of course0h
  • Computer lessons0h
Preliminary requirements:
brak
Limit of students:
cały rok
Purpose of course:
Ukazanie istoty, zakresu i obszaru zainteresowań nauki o administracji publicznej. Zapoznanie studentów z podstawami nauki o administracji, pojęciem administracji, podstawami doktrynalnymi administracji publicznej, koncepcjami badawczymi, kierunkami zmian. Ukazanie administracji publicznej jako systemu. Pokazanie struktur i ich znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania administracji i ochrony dobra wspólnego. Przedstawienie głównych narodowych modeli administracji publicznej funkcjonujących we współczesnym świecie. oraz roli kadr w administracji. Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami koncepcji administracji publicznej w Unii Europejskiej i funkcjami administracji publicznej w Polsce i UE a także z rolą administracji państwowej, regionalnej i lokalnej w realizacji zadań publicznych. Wykłady dotyczą całości problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią podstawy dla studiowania szczegółowych problemów z zakresu administracji.
Contents of education:
1. Pojęcia i podstawowe funkcje administracji publicznej Administracja państwowa, rządowa i samorządowa 2. Realizacja dobra wspólnego jako podstawowy cel działania administracji publicznej. Służba publiczna 3. Podstawy doktrynalne administracji publicznej 4. Pojęcie nauki administracji. Klasyczna triada nauk administracyjnych 5. Dzieje dyscypliny. Wybitni administratywiści polscy i zagraniczni 6. Koncepcje badawcze w nauce administracji .Metody badań w nauce administracji 7.Kierunki badawcze w nauce administracji. Nowe publiczne zarządzanie, public governance. 8. Administracja publiczna jako system 9. Struktury i formy aktywności administracji publicznej 10. Narodowe modele administracji publicznej 11.Organizacja administracji centralnej i terenowej w Polsce. Reformy administracji 12.Kadry w administracji. Wiedza, umiejętności, etyka 13.Administracja publiczna a społeczeństwo obywatelskie. Rola i znaczenie organizacji pozarządowych 14.Administracja publiczna w Unii Europejskiej. Administracja ponadnarodowa. Sprawdzian końcowy. 15 Społeczeństwo wiedzy. Trwały i zrównoważony rozwój w skali globalnej i lokalnej. Podsumowanie.
Methods of evaluation:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 - Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu. 3.5 - Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu.. 4.0 - Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu. 4.5 - Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu. 5.0 - W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
Exam:
yes
Literature:
Literatura podstawowa: Cieślak Z. (red.), Nauka o administracji, Warszawa 2017 Peters B. Guy, P.J. Suwaj, Kurdycja B.(red), Nauka administracji, Warszawa, 2009 Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne. Warszawa, 2004 Leoński Z., Nauka administracji. Warszawa, 2010 Literatura uzupełniająca: Nauka administracji. pod red. Z Cieślaka, Warszawa, 2012 Szreniawski J., Wstęp do nauki administracji, Lublin 2003
Website of the course:
-
Notes:
brak

Effects of education

General academic profile - knowledge

Charakterystyka W_01
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_W01
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W03
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
Charakterystyka W_03
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_W03, K_W07
Area of study related learning outcomes: II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_04
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_05
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o

General academic profile - skils

Charakterystyka U_01
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_U01, K_U03
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_02
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_U01, K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_03
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW
Charakterystyka U_04
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW

General academic profile - social competences

Charakterystyka K_01
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_K04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
-
Verification: -
Field of study related learning outcomes: K_K05
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO