Nazwa przedmiotu:
Narodowe systemy innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Dyrda Stanisław
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń realizowanych w zespołach 2-3 osobowych + 5h przygotowanie pisemnego sprawoz-dania + 2h przygotowanie prezentacji wyników zadań ćwiczenio-wych zespołów + 3h przygotowanie do sprawdzianu pisemnego = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,33 ECTS 10h ćwiczenia = 10h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń realizowanych w zespołach 2-3 osobowych + 5h przygotowanie pisemnego sprawoz-dania + 2h przygotowanie prezentacji wyników zadań ćwiczenio-wych zespołów + 3h przygotowanie do sprawdzianu pisemnego = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza nt.: innowacji jako czynnika wzrostu gospodarczego w gospodarce globalnej, źródeł innowacji, kierunków rozwoju systemów transferu technologii, globalizacji innowacji, uwarunkowań powstawania innowacji w układzie regionalnym i metropolitalnym oraz branżowym i technologicznym.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad organizacji działalności innowacyjnej na poziomie krajowym w Polsce i w wybranych krajach, efektywnie wykorzystujących innowacyjność do budowania przewagi konkurencyjnej w gospodarce globalnej. Poznanie charak-terystyki, roli i znaczenia poszczególnych komponentów polskiego NSI.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia 1. Pojęcie i organizacja systemu innowacyjnego. Definicje Narodowego Sys-temu Innowacji 2. Klasyfikacja systemów innowacyjnych. Narodowe Systemy Innowacji. Re-gionalne i metropolitalne systemy innowacji. Branżowe i technologiczne systemy innowacji. 3. Powiązania różnych typów systemów innowacyjnych - przykład Polski. 4. Charakterystyka, rola i znaczenie istotnych komponentów polskiego NSI. 5. Analiza innowacyjności wybranych gospodarek na świecie. 6. Narodowe systemy innowacji w wybranych krajach będących liderami in-nowacyjności. 7. Analizowanie uwarunkowań innowacyjności: technologicznych, ekonomicznych, instytucjonalnych, geograficznych, kulturowych. Globalizacja działalności innowacyjnej. Międzynarodowy system innowacji.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań ćwiczeniowych; po-szczególne zadania są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy raportów/ prezentacji/ sprawozdań związanych z realizowanymi zadaniami. 2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań ćwiczeniowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportów, sprawozdań oraz prezentacja zaliczeniowa członków zespołu; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium w postaci testu wielokrotnego wyboru. Ocena z kolokwium 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 Ocena jest obliczana jako suma ważona ocen z kolokwium z wagą 20% oraz oceny z zadań ćwiczeniowych z wagą 80% z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., Zarządzanie innowacjami, PWE, 2014. 2. Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer, 2013. 3. Weresa M. A., Systemy innowacyjne we współczesnej gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Uzupełniająca: 4. Dyer J., Gregersen H., Christensen C.M., DNA innowatora. Jak opanować pięć umiejętności przełomowych innowatorów, ICAN Institute, Warszawa 2012. 5. Christensen C. M., Raynor M.E., Innowacje napęd wzrostu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2008. 6. Prahalad C. K., Ramaswamy V., Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości z klientami, PWE, Warszawa 2005. 7. Drucker P.F., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992. 8. OECD Reviews of Innovation Policy: http://www.oecd.org/sti/inno/oecd-reviews-of-innovation-policy.htm 9. OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. https://doi.org/10.1787/9789264304604-en
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W10
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U17
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U19
komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U20
prowadzić debatę w zakresie nauk o zarządzaniu i problemów zarządzania
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U23
kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U24
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K04
inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K06
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględ-nieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń, uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: