Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie komunikacją w zapewnianiu ciągłości działania
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Hawrysz Liliana
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS: 10h projekt + 5h przygotowanie się do testu + 8h przygotowanie scenariusza kryzysu +2h konsultacje = 25h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,48 ECTS 10h projektów + 2h konsultacje = 12h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 10h projekt + 5h przygotowanie się do testu + 8h przygotowanie scenariusza kryzysu +2h konsultacje = 25h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych ze znaczeniem komunikacją dla zapewnienia ciągłości działania. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: zasad skutecznego komunikowania się; public relations, modeli komunikacji stosowanych w organizacjach; sytuacji potencjalnie kryzysowych; przygotowania księgi zarządzania kryzysowego; uwarunkowań oraz założeń komunikacji kryzysowej; powołania sztabu kryzysowego.
Treści kształcenia:
B. Projekt: 1. Zasady skutecznego komunikowania się. Uwarunkowania oraz założenia komunikacji kryzysowej. Sztab kryzysowy. Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego. Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu (2 h) 2. Public relations, modele komunikacji stosowane w organizacjach. Omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych. Księga zarządzania kryzysowego. Przygotowanie procedury informowania: informowania służb właściwych dla zagrożenia; informowania organów administracji publicznej; informowania interesariuszy; informowania rodzin poszkodowanych; informowania podmiotów zależnych (2h) 3. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy.(2h) 4. Scenariusze kryzysu- np.: pandemia, wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.(8h) 5. Komunikaty dla mediów dla każdego z powyższych scenariuszy kryzysu.(1 h)
Metody oceny:
B. Projekt: 1. Ocena formatywna: ocenie polega: test zaliczeniowy, aktywność podczas zajęć, scenariusze kryzysu. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (test zaliczeniowy+ aktywność+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 26-34 – 3,0 35-39 – 3,5 40-43 – 4,0 45-47 – 4,5 48-50 – 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jaworowicz M., Jaworowicz P., (2017), Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa. 2. Hamilton Ch., (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa. 3. Wójcik K., (2015), Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 4. Kaczmarek T., Ćwiek G., (2009), Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), (2016), Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, edu-Libri, Kraków-Legionowo. 2. Cornelissen J., (2010), Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Wolters Kluwer, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W07
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U19
Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K03
Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, scenariusze kryzysu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: