- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 3
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tadeusz Jagodziński; starszy wykładowca; tadeusz.jagodzinski@mini.pw.edu.pl
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Fizyka Techniczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1050-FO000-ISP- 3AM3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- obecność na wykładach – 30,
obecność na ćwiczeniach – 30,
przygotowanie do ćwiczeń – 30,
przygotowanie do kolokwiów – 10,
udział w konsultacjach – 15,
zapoznanie się z literaturą – 20,
przygotowanie do egzaminu – 15.
Razem 150 godzin, co odpowiada 6 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach – 30,
obecność na ćwiczeniach – 30,
udział w konsultacjach – 15.
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna 1, Analiza matematyczna 2
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi funkcji zmiennej zespolonej i przekazanie metod funkcji zespolonych do rozwiązywania niektórych zagadnień analizy rzeczywistej. Zapoznanie studentów z podstawowymi typami zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych i metodami ich rozwiązywania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Płaszczyzna zespolona, holomorficzność funkcji, równania Cauchy’ego-Riemanna, funkcje analityczne.
2. Uogólniony wzór całkowy Cauchy’ego i wnioski z niego wypływające, twierdzenie Liouville’a, podstawowe twierdzenie algebry jako wniosek z tw. Liouville’a, holomorficzność a analityczność.
3. Punkty osobliwe, klasyfikacja punktów osobliwych, szeregi Laurenta, związek rozwinięcia na szereg Laurenta z rodzajem osobliwości.
4. Residua, twierdzenie o residuach, zastosowania twierdzenia o residuach do obliczania całek rzeczywistych, lemat Jordana i jego zastosowania.
5. Klasyfikacja RRCz rzędu drugiego w Rn dla n=2 oraz dla n>2. Postać kanoniczna. Zagadnienia graniczne poprawnie postawione.
6. Równanie struny, wzór d’Alemberta dla równania jednorodnego i niejednorodnego (struna nieograniczona). Geometryczna interpretacja rozwiązania. Jednoznaczność i stabilność rozwiązania.
7. Zagadnienia brzegowe dla struny ograniczonej (przypadek ogólny) – rozwiązywanie metodą rozdzielania zmiennych (met. Fouriera) oraz przy pomocy wzoru d’Alemberta.
8. Podstawowe wiadomości o funkcjach Bessela. Membrana kołowa.
9. Równanie przewodnictwa cieplnego, pierwsze zagadnienie Fouriera dla pręta ograniczonego – metoda Fouriera. Zasada maksimum dla równania przewodnictwa.
10. Wzór całkowy Fouriera w postaci rzeczywistej. Zagadnienie Cauchy’ego dla równania przewodnictwa cieplnego dla pręta nieograniczonego. Rozwiązanie podstawowe równania przewodnictwa cieplnego.
11. Zagadnienie stygnącego walca – zastosowanie funkcji Bessela.
12. Równania eliptyczne. Własności funkcji harmonicznych – zastosowanie tożsamości Greena.
13. Zagadnienie Dirichleta dla koła (zewnętrzne i wewnętrzne) – rozwiązywanie metodą rozdzielania zmiennych. Metoda funkcji Greena dla koła.
14. Jednoznaczność i stabilność zagadnienia Dirichleta i Neumanna.
Ćwiczenia:
1. Badanie holomorficzności i analityczności funkcji zmiennej zespolonej.
2. Wyznaczanie całek zespolonych za pomocą wzoru całkowego Cauchy’ego.
3. Rozwijanie funkcji na szereg Laurenta i wyznaczanie residuów.
4. Zastosowanie twierdzenia o residuach do obliczania całek zespolonych i rzeczywistych.
5. Zastosowanie metody Fouriera do rozwiązywania pewnych zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych typu hiperbolicznego i parabolicznego.
6. Zastosowanie wzoru d’Alemberta do pewnych zagadnień typu hiperbolicznego.
7. Zastosowanie wzoru całkowego Fouriera do równania przewodnictwa cieplnego.
8. Zastosowanie funkcji Bessela w obszarach o symetrii walcowej.
9. Metoda funkcji Greena i metoda rozdzielenia zmiennych dla równań eliptycznych.
- Metody oceny:
- kolokwia i egzamin końcowy
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Krysicki W, Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II. Warszawa PWN;
2) Szabat B. W., Wstęp do analizy zespolonej, Warszawa PWN;
3) Kącki R., Siewierski L., Wybrane działy matematyki wyższej z ćwiczeniami, Warszawa WNT;
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AM3_W01
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie wybranych zagadnień teorii funkcji zmiennej zespolonej.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt AM3_W02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AM3_U01
- Potrafi wyznaczać całki z pewnych funkcji zespolonych i rzeczywistych za pomocą wzoru całkowego Cauchy’ego i twierdzenia o residuach.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt AM3_U02
- Potrafi znajdować rozwinięcia podstawowych typów funkcji zmiennej zespolonej na szeregi potęgowe i szeregi Laurenta.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt AM3_U03
- Potrafi stosować metodę Fouriera do rozwiązywania wybranych zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu typu hiperbolicznego i parabolicznego.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt AM3_U04
- Potrafi stosować inne wybrane metody do rozwiązywania pewnych zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu wszystkich typów.
Weryfikacja: Egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AM3_K01
- Rozumie konieczność samokształcenia.
Weryfikacja: Egz. pisemny/ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, X1A_K05, T1A_K01