- Nazwa przedmiotu:
- Procesy zintegrowane
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Eugeniusz Molga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1070-IC000-ISP-OBMB5
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 6
3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 12
4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 8
Sumaryczny nakład pracy studenta 56
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej, chemii fizycznej oraz kinetyki procesowej.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z podstawami koncepcji procesów zintegrowanych.
2. Zapoznanie studentów z reaktorami wielofunkcyjnymi, w których realizowane są procesy zintegrowane.
3. Nabycie umiejętności formułowania modeli dla wybranych reaktorów wielofunkcyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Strategia zrównoważonego rozwoju i koncepcja procesów zintegrowanych. Klasyfikacja procesów zintegrowanych i reaktorów wielofunkcyjnych.
2. Ogólna charakterystyka procesów separacji reaktywnej (integracja reakcji chemicznych z procesami separacji).
3. Szczegółowe omówienie procesów adsorpcji reaktywnej (reakcje integrowane z adsorpcją).
4. Szczegółowe omówienie reaktorów adsorpcyjnych i reaktorów chromatograficznych.
5. Modelowanie reaktorów adsorpcyjnych i chromatograficznych.
Ćwiczenia projektowe
1. Formułowanie modeli reaktorów adsorpcyjnych.
2. Formułowanie modeli reaktorów chromatograficznych.
3. Symulacje działania wybranych reaktorów wielofunkcyjnych.
- Metody oceny:
- 1. sprawdzian pisemny
2. praca domowa
3. dyskusja
4. referat
5. sprawozdanie
6. seminarium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. E. Molga, Procesy adsorpcji reaktywnej – reaktory adsorpcyjne i chromatograficzne, WNT, Warszawa, 2008.
2. K. Sudmacher, A. Kienle, A. Seidel-Morgenstern (Eds.), Integrated Chemical Processes, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2005.
3. M.L. Paderewski, Procesu adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999.
4. Najnowsze publikacje polecane przez prowadzącego.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Wykład:
Wykład jest jednym z elementów przedmiotu.
Zajęcia wykładowe odbywają się w formie: 15 wykładów po 1 godz. w tygodniu.
Obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa.
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia dla tej części przedmiotu jest dokonywana na podstawie wyniku sprawdzianu pisemnego.
Wyznacza się dwa terminy: bezpośrednio po zakończeniu wykładów w sesji letniej.
Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest przygotowanie odpowiedzi (eseju) na temat zadany przez prowadzącego.
Odpowiedź ta przygotowana jest przez studentów „w domu” i składana w wyznaczonym terminie.
Wymagania dotyczące zakresu materiału obowiązującego na sprawdzianie są przekazywane studentom w formie ustnej podczas wykładu oraz w formie pisemnej na ostatnim wykładzie.
Warunkiem zaliczenia części wykładowej przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu (min. 3.0) zgodnie ze skalą ocen; od 2,0 do 5,0.
Ćwiczenia projektowe:
Drugim elementem przedmiotu jest wykonanie i zaliczenie jednego projektu.
Terminy wydawania zadania projektowego, składania wykonanego projektu oraz jego ustnego zaliczenia wyznaczane podczas trwania semestru i podawane z wyprzedzeniem przez prowadzącego.
Przed wydaniem zadania projektowego przewidziane jest spotkanie informacyjnie, w postaci krótkiego wykładu objaśniającego istotę, cel i zakres projektu. Podczas wykonywania projektu odbywać się będą spotkania konsultacyjne z prowadzącym.
Warunkiem zaliczenia projektu jest: złożenie projektu w terminie, poprawne wykonanie projektu oraz zaliczenie ustnego sprawdzianu (tzw. obrona projektu). Projekt może być zaliczony, jeżeli student uzyska pozytywną ocenę (tzn. min. 3.0) zgodnie ze skalą ocen; od 2,0 do 5,0. Podczas ustnego zaliczania projektu studenci nie mogą korzystać z żadnych materiałów.
W przypadku nieuzyskania zaliczenia z projektu istnieje możliwość jego jednokrotnej poprawy. Poprawa polega na ponownym zaliczeniu wszystkich elementów projektu w terminie uzgodnionym z prowadzącym, jednak nie później niż 2 tygodnie po terminie podstawowym dla danego projektu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z części wykładowej oraz z projektu.
Oceny te są wpisywane jako odrębne zaliczenia oraz wystawiana jest łączna ocena końcowa będąca średnią z ocen składowych.
W przypadku nieuzyskania zaliczenia przedmiotu konieczne jest jego powtórzenie w kolejnym cyklu realizacji zajęć, przy czym powtórzeniu podlega jedynie ta część przedmiotu (wykład i/lub ćwiczenia projektowe), z której student nie uzyskał oceny pozytywnej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Posiada wiedzę z matematyki, fizyki i chemii fizycznej w zakresie umożliwiającym opis przebiegu reakcji chemicznych oraz procesów separacji, w tym przede wszystkim procesu adsorpcji.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_W04, K1_W01, K1_W02, K1_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, III.P6S_WG, P6U_W
- Charakterystyka W2
- Ma wiedzę niezbędną do obliczeń złożonych równowag fazowych i chemicznych. Posiada wiedzę o korzyściach płynących z integracji procesów, w tym synergicznego oddziaływania integrowanych procesów.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Ma umiejętności samokształcenia się. Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych opracowywanego tematu
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U01, K1_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU
- Charakterystyka U2
- Potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi oraz potrafi przygotować własne proste programy.
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U3
- Potrafi modelować przebieg procesów chemicznych w reaktorach adsorpcyjnych i chromatograficznych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS1
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz potrafi przekazać informacje o osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej, i różnych aspektach zawodu inżyniera w sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_K01, K1_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK, P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KR
- Charakterystyka KS2
- Prawidłowo reaguje na problemy związane z pracą inżyniera.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR, P6U_K