- Nazwa przedmiotu:
- Układy automatycznego sterowania lotem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marcin Żugaj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS637
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) udział w wykładach - 15 godz.,
b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz.,
c) konsultacje - 3 godz.
2. Praca własna studenta - 20 godzin, w tym:
a) praca własna polegająca na przygotowaniu do kolokwium - 5 godz.,
b) praca własna w domu związana z przeglądem literatury, opanowaniem wiedzy dostarczonej na wykładzie oraz wykonaniem projektu - 15 godz.
Razem - 53 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) udział w wykładach - 15 godz.,
b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz.,
c) konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
-
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i właściwościami podstawowych typów układów automatycznego sterowania lotem, metodami modelowania i analizy właściwości dynamicznych obiektu sterowania oraz metodami doboru struktury i paramentów układów automatycznego sterowania.
- Treści kształcenia:
- Cześć wykładowa obejmuje wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Omawiana jest budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Prezentowane są metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji; metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu; rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego; metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów.
Część projektowa dotyczy projektu układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę właściwości dynamicznych statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz projektu. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Żugaj M.: Układy automatycznego sterowania lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011.
2. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
3. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990.
4. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000.
5. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka
- Uwagi:
- Witryna WWW przedmiotu dostępna jest tylko w semestrze, w który przedmiot jest prowadzony.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka ML.NS637_W1
- Posiada wiedzę z zakresu modelowania i badania właściwości dynamicznych samolotów na potrzeby projektowania układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W11, LiK2_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS637_W2
- Zna typowe rozwiązania strukturalne układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS637_W3
- Zna metody projektowania, analizy i syntezy układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W13, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka ML.NS637_U1
- Potrafi określić podstawowe właściwości dynamiczne samolotu.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U02, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS637_U2
- Potrafi dobrać strukturę układu automatycznego sterowania samolotem dla typowych konfiguracji płatowców.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U10, LiK2_U15, LiK2_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS637_U3
- Umie zaprojektować i dokonać analizy jakościowej typowego układu automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U11, LiK2_U12, LiK2_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS637_U4
- Umie wykorzystać dedykowane oprogramowanie do projektowania i analizy układów automatycznego sterowania oraz prezentować wyniki swojej pracy.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U03, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: