- Nazwa przedmiotu:
- Fine Machine Design III
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ksawery Szykiedans
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronics
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- FMD3
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 32 godz.
• wykład 15 godz,
• projektowanie 15 godz.,
• konsultacje 2 godz.
2) Praca własna studenta: 30 godz.
• obliczenia i opracowanie konstrukcji, wykonanie dokumentacji 23 godz.
• opracowanie sprawozdania z prac projektowych - 3 godz.
• przygotowanie do sprawdzianu 4 godz.
RAZEM 62 godziny = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - 32 godz.
• wykład 15 godz,
• projektowanie 15 godz.,
• konsultacje 2 godz
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 punktu ECTS - 41 godzin, w tym:
• obecność podczas projektowania 15 godz.
• obliczenia i opracowanie konstrukcji, wykonanie dokumentacji 23 godz.
• opracowanie sprawozdania z prac projektowych - 3 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe zagadnienia: z grafiki inżynierskiej (rzuty, przekroje, wymiarowanie), mechaniki (statyka, kinematyka, dynamika), wytrzymałości materiałów (obliczanie naprężeń i odkształceń przy podstawowych stanach obciążenia), materiałoznawstwa (znajomość podstawowych materiałów metalowych i tworzyw sztucznych), technologii wytwarzania (obróbka skrawaniem, plastyczna, kształtowanie z proszków metali i z tworzyw sztucznych), metrologii (analiza wymiarowa, rachunek błędów), informatyki (komputerowe wspomaganie projektowania ). Zagadnienia z przedmiotu Fine Machines Design 1 I 2
- Limit liczby studentów:
- bez ograniczeń
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności tworzenia projektu prostego urządzenia mechatronicznego, określenia jego funkcji, wydzielenia zespołów funkcjonalnych, wybrania sposobu ich realizacji wg znanych założeń oraz sporządzenia dokumentacji w/w działań.
- Treści kształcenia:
- Wykład
Przekładnie cierne: Zasady działania poszczególnych typów przekładni ciernych . Ocena ich działania i budowy. Dokładność działania. Sprzęgła i hamulce: Zespoły do przekazywania momentów sił i ruchu z jednego wałka na drugi - sprzęgła. Rodzaje sprzęgieł. Zasady działania sprzęgieł i ich funkcje, możliwości łączenia poszczególnych funkcji. Zakłócenia wprowadzane przez sprzęgła. Hamulce
Mechanizmy funkcjonalne: Mechanizmy śrubowe napędowe, ustawcze i regulacyjne, mechanizmy zamieniające ruch obrotowy na ruch liniowy, dokładność kinematyczna mechanizmów. Mechanizmy ustalające. Ograniczniki ruchu.
Prowadnice: Zespoły do realizacji przemieszczeń liniowych – prowadnice, rodzaje: ślizgowe, toczne, sprężyste, specjalne (hydrostatyczne, aerostatyczne, magnetyczne). Zasady działania i zasady doboru prowadnic. Zakleszczanie prowadnic, opory ruchu, dokładność.
Pokrycia elementów konstrukcyjnych stosowane w urządzeniach mechatronicznych , informacje ogólne, klasyfikacja, zastosowania.
Projektowanie
Realizowany jest projekt urządzenia mechatronicznego - urządzenia laboratoryjnego Projekt obejmuje określenie wymagań technicznych na podstawie ogólnych założeń projektowych. Przeprowadzenie podziału urządzenia na bloki funkcjonalne, wybór sposobu realizacji funkcji ze względu na założone wymagania. Opracowanie projektu i wykonanie dokumentacji mechanizmu. Dobór elementów handlowych i znormalizowanych. Wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej i opisu zaprojektowanego urządzenia.
- Metody oceny:
- Wykład zaliczany jest na podstawie sprawdzianu pisemnego realizowanego na ostatnich zajęciach semestru. Sprawdzianów zawiera 5 pytań ocenianych od 0 do 5 punktów. Maksymalna suma punktów z części wykładowej to 25 pkt. Osoby, które opuściły sprawdzian z przyczyn usprawiedliwionych muszą przystąpić do sprawdzianu przed końcem semestru. W ramach ćwiczeń projektowych wykonywany jest projekt grupowy (grupa 2 osobowa) polegający na zaprojektowaniu wskazanego urządzenia. W ramach oceny za projekt oceniane są innowacyjność pomysłu, jakość i technika wykonania, systematyczność prac. Łączna ocena z ćwiczeń projektowych wynosi do 25 pkt.
Zaliczenie wykładu w formie 1 kolokwium pisemnego, za które można uzyskać do 25 punktów ma 50% udziału w ocenie podsumowującej, zaliczenie ćwiczeń projektowych do 25 punktów kolejne 50% udziału w ocenie podsumowującej. Ocena końcowa wystawiana jest zgodnie ze skalą przedstawioną w Regulaminie Studiów w Politechnice Warszawskiej. Wyliczenie oceny końcowej następuje wg zależności
Poniżej 25 pkt 2.0 (niezaliczenie przedmiotu/);
26 – 29 pkt. 3.0;
30 – 24 pkt. 3.5;
35 – 39 pkt. 4.0;
40 – 44 pkt. 4.5;
45 – 50 pkt. 5.0;
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Slocum A. H., Precision Machine Design, Society of Manufacturing; 1992
Soemers H., Design Principles for precision mechanisms, Universiteit Twente, 2010
Trylinski W. Fine Mechanisms and Precision Instruments - Principles of Design
Pergamon Press / WNT 1971
V. C. Venkatesh, Sudin Izman, Precision Engineering, McGraw Hill Professional 2008
Oleksiuk W. red.: Konstrukcja przyrządów i urządzeń precyzyjnych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 1996.
Portykus J. red.: Poradnik mechanika. Wydawnictwo Rea, Warszawa 2009, Licencja Europa-Lehrmittel Verlag
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Studenci mogą uczestniczyć we wszystkich organizowanych zaliczeniach i egzaminach w danym okresie rozliczenia. W przypadku gdy student uzyskał już ocenę zaliczającą a przystępuję do zaliczenia lub egzaminu w celu poprawienia wyniku ocena będzie wyliczona z wyniku ostatniej pracy oddanej do oceny .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka FMD3_W01
- Ma wiedzę na temat konstrukcji, działania i podstawowych właściwości: przekładni ciernych, sprzęgieł, hamulców i prowadnic występujących w urządzeniach mechatronicznych. Umie dobrać materiały i pokrycia do w/w elementów.
Weryfikacja: Sprawdzian, sprawozdanie z projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13, K_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka FMD3_U01
- Student potrafi zaprojektować urządzenie mechatroniczne , określić wymagania techniczne na podstawie ogólnych założeń projektowych, przeprowadzić podział urządzenia na bloki funkcjonalne, wybrać sposób realizacji funkcji ze względu na założone wymagania, przeprowadzić niezbędne obliczenia konstrukcyjne i sprawdzające, dobrać katalogowe elementy i podzespoły, oraz wykonać dokumentację konstrukcyjną.
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U22, K_U23, K_U26, K_U01, K_U04, K_U08, K_U14, K_U15, K_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UO, I.P6S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka FMD3_K01
- Potrafi pracować w zespole, podczas planowania i projektowania urządzenia.
Weryfikacja: Zaliczenie projektowania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KR