- Nazwa przedmiotu:
- Techniki badawcze
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Łucja Dybowska-Sarapuk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Wariantowe
- Kod przedmiotu:
- TB
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 47h w tym:
a) wykład – 15h
b) ćwiczenia - 15h
c) laboratorium - 15h
d) konsultacje - 2h
2) Praca własna studenta 40h, w tym:
a) przygotowania do zadań laboratoryjnych i wykonania sprawozdań - 15h
b) studia literatury – 10h
c) przygotowanie do ćwiczeń i prezentacje - 15h
w sumie: 87 (3 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin bezpośrednich 52h, w tym:
a) wykład – 15h
b) ćwiczenia - 15h
c) laboratorium - 15h
d) konsultacje - 7h
suma: 52h (2 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 47h w tym:
a) wykład – 15h
b) ćwiczenia - 15h
c) laboratorium - 15h
d) konsultacje - 2h
2) Praca własna studenta 40h, w tym:
a) przygotowania do zadań laboratoryjnych i wykonania sprawozdań - 15h
b) studia literatury – 10h
c) przygotowanie do ćwiczeń i prezentacje - 15h
w sumie: 87 (3 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Samodzielne prowadzenie pracy badawczej zarówno naukowej jak i przemysłowej, zgodnie ze współczesnymi wymaganiami środowiska naukowego i otoczenia społeczno-gospodarczego. Zakres przedmiotu obejmuje szeroki zbiór zagadnień od pozyskania finansowania na prace badawcze, przez organizację zespołu badawczego i zaplecza technicznego, planowanie i prowadzenie eksperymentu, po umiejętność prezentowania i publikowania wyników. Uczestnik zdobędzie umiejętności zidentyfikowania i formułowania problemu badawczego przez analizę informacji i syntezę wiedzy, pozna zasady przygotowywania wniosków o finansowanie projektu badawczego lub propozycji inwestorskiej na prace rozwojowe, a także zapozna się ze strukturą publikacji naukowych i z technikami zrozumiałego przekazywanie informacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Definiowanie problemu badawczego i waga odpowiedniej nomenklatury. Techniki stosowane do analizy problemów: metoda naukowa, metoda Feinmana, metoda sokratyczna. Poszukiwanie informacji w źródłach literaturowych (publikacje, patenty, doniesienia medialne), analiza informacji pod kątem wiarygodności i przydatności. Planowanie eksperymentu od strony merytorycznej, kompetencji zespołu, zasobów, harmonogramu i budżetu. Dokumentowanie i analiza wyników badań, wraz z dyskusją i wkładem w rozwój dziedziny naukowej. Upowszechnianie wyników badań: publikacje naukowe, prezentacje naukowe, plakaty konferencyjne, doniesienia medialne. Źródła finansowania prac badawczych w środowisku naukowym i przemysłowym. Przedstawienie struktury administracyjnej jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych. Koncepcja open science.
Projekt: Opracowanie koncepcji projektu badawczego na podstawie stanu wiedzy ze źródeł literaturowych i patentów. Prezentacja wyników analizy literaturowej, wyników badań, opracowanie wniosku o finansowanie badań naukowych i przemysłowych.
Laboratorium: Przygotowanie planu eksperymentu i realizacja dla wybranych procesów z zakresu technologii elektroniki, wytwarzania przyrostowego, technologii nanokompozytów. Zapoznanie ze stanowiskami badawczymi w jednostce naukowej, w jednostce badawczo-rozwojowej i w dziale badawczo-rozwojowym MSP.
- Metody oceny:
- Ocena wniosku o finansowanie badań (40%), ocena projektu (30%), ocena realizacji eksperymentów laboratoryjnych (30%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- www.nauka.gov.pl
Korzyński M., Metodyka eksperymentu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2013
R. Zieliński, Planowanie eksperymentu, PWN, 2001
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka TB_W01
- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod i narzędzi koniecznych do opracowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Ocena wniosku o finansowanie projektu badawczego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka TB_U01
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty badawcze
Potrafi przeprowadzić analizę informacji literaturowej
Potrafi wyciągnąć wnioski z wyników badań i je zaprezentować
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania na podstawie przedstawionego planu badań i wyników
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U17, K_U08, K_U13, K_U14, K_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka TB_K01
- Potrafi współpracować z zespołem badawczym podczas planowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Ocena przebiegu zajęć i jakości uzyskanych wyników
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK, I.P7S_KO, I.P7S_KR