- Nazwa przedmiotu:
- Ilustracja muzyczna w technikach multimedialnych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marek Dobosz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Wariantowe
- Kod przedmiotu:
- IMTM
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 33h, w tym:
a) wykład - 30h;
b) ćwiczenia - 0h;
c) laboratorium - 0h;
d) projekt - 0h;
e) konsultacje - 3h;
2) Praca własna studenta 30 h w tym:
a) przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych– 10 h;
b) przygotowanie do zajęć (zadania domowe) - 10h;
c) studia literaturowe - 10h;
Suma:63 h (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 33h w tym:
a) wykład - 30 h;
b) ćwiczenia - 0h;
c) laboratorium - 0h;
d) projekt - 0h;
e) konsultacje - 3h;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje inżynierskie dotyczące fizycznych podstaw rozchodzenia się fali akustycznej
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Student zdobywa informacje i umiejętności przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu prezentacji muzycznych i filmowych z istotnym udziałem dźwięku. Poznaje mechanizmy percepcji estetycznej dźwięku oraz obrazu ilustrowanego dźwiękiem. Uzyskuje podstawowe informacje przygotowujące go do pracy w studiach udźwiękowienia filmów. Otrzymuje podstawowe informacje pozwalające mu na współpracę i porozumiewanie się z artystami, muzykami, reżyserami.
- Treści kształcenia:
- Percepcja muzyki. Muzyka jako spadek ewolucyjny. Parametry muzyki i ich oddziaływanie na odbiorcę Parametry odnoszące się do dźwięku (głośność, dynamika, czas trwania, wysokość, pogłos) i odnoszące się do utworu muzycznego (tonacja, barwa, wysokość, harmonia, tempo, agogika, rytm, metrum, motoryka, melodia, kontur, artykulacja, vibrato, sonoryka, aranżacja, dynamika, instrumentacja, kompozycja, szmery i trzaski, wokaliza, scat, zwroty zakończeniowe).
Wybrane gatunki muzyki. Muzyka absolutna i programowa. Wybrane gatunki muzyki użytkowej. M. etniczna, M. tradycyjna i awangardowa.
Estetyka muzyczna. Istota i zakres badań. Koncepcje EM (w tym autonomizna i heteronomiczna wraz z podgrupami). Psychologiczne aspekty odbioru muzyki. Typy ludzkie ze względu na odbiór muzyki. Sposoby percepcji m. Współczynniki i preferencje osobowościowe (wiek, płeć, kompetencja intelektualno-psychiczna, profil społeczno-kulturowy (problem akulturacji, stan psychofizyczny). Elementy zewnętrzne wpływające na odbiór muzyki (środowisko, wpływ sugestii i reklamy). Podzielność i koncentracja uwagi (efekt coctail-party). Pozasłuchowe działanie dźwięków i muzyki. Sposoby słuchania muzyki.
Psychofizjologiczne oddziaływanie muzyki. Elementy muzykoterapii, neurofizjologia muzyczna. Muzyka jako proces ekonomiczny. Rozpoznawanie instrumentów muzycznych.
Percepcja w sztuce audiowizualnej. Waga komponentu akustycznego i wizualnego. Odbiór pełny a odbiór regulowany. Muzyka jako ilustracja obrazu. Znaczenie muzyki w il. obr.. Synchronizacja zmysłów. Rola dźwięku w filmie (np.:dźwięk diegetyczny zewnętrzny i wewnętrzny, niediegetyczny). Wyznaczniki stylu muzyki filmowej (kryteria: geograficzne, historyczne, rodzaju i indywidulane twórcy). Zasada zgodności miejsca i czasu. Zasada kontrastu. Zgodność tempa, rytmu i motoryki. Zgodność tematyczna, emocjonalna. Wykorzystanie archetypu. Monumentalizm. Muzyka ilustrująca obraz statyczny. Obraz ilustrujący muzykę. Karaoke. Muzyka w reklamie. Percepcja progowa i podprogowa. Specyfika ilustracji muzycznej dla przekazu w kinie i telewizji.
Nagłaśnianie pomieszczeń. Rozpoznawanie położenia źródła dźwięku – problem odbić fali akustycznej. Pogłos. Fale stojące. Ustalenie odległości między głośnikami oraz pozycji słuchacza.
Realizacja dźwięku. Synchronizacja urządzeń. Montaż dźwięku. Zgranie. Udźwiękowienie. Dźwięk: synchroniczny, asynchroniczny: -postsynchroniczny –presynchroniczny. Dubbing. Ton międzynarodowy. Muzyka w różnych formach filmu telewizyjnego.
Stereofoniczne techniki mikrofonowe – przykłady dźwiękowe: Metody A-B; XY; M-S, skrzyżowanych ósemek, MM, binauralna.
Okresy historyczne w muzyce. Muzyka starożytna. Średniowiecze (chorał gregoriański). Gotyk. Renesans. Barok. Klasycyzm. Romantyzm. Ekspresjonizm.
- Metody oceny:
- Obecność i aktywność w trakcie zajęć. Możliwe testy sprawdzające
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Jan Wierszyłowski „ Psychologia muzyki" 1982
Marek Kłosiński „Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką" 1995
Janina Koblewska-Wróblowa „Typy przeżyć muzycznych" 1989
Lidia Kusielczuk „Film a telewizja - niektóre problemy realizacji i percepcji dźwięku"
1997 doktorat Akademii Muzycznej
Joanna Fidos „Ilustracja dźwiękowa w audiowizualnych środkach przekazu" 1997
doktorat Akademii Muzycznej
Paweł Krukow „Muzyka i mózg”.
Philip G. Zimbardo „Psychologia i życie”.
Alicja Helman, Rola muzyki w fimie (Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe, 1964)
Małgorzata Przedpełsa-Bieniek, Dźwięk w filmie (Warszawa: Agencja Producentów Filmowych, 2006)
David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka Filmowa (Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011)
Tematyczne strony www
Materiały dydaktyczne dostarczone przez prowadzącego
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
- Ze względu na obszerność tematyki wykładu oraz jego prowadzenie w oparciu o koncepcję D. Kolba działy: „Stereofoniczne techniki mikrofonowe” oraz „Okresy historyczne w muzyce” mogą być skrócone lub pominięte.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka IMTM_2st_W01
- Uzyskuje wiedzę na temat: psychologicznych aspektów odbioru muzyki, estetyki muzycznej, psychofizjologicznych aspektów oddziaływania dźwięku, rodzajów materiałów dźwiękowych, percepcji w sztuce audiowizualnej, instrumentoznawstwa, elementów techniki udźwiękowienia, ważniejszych gatunków muzyki, wzajemnej ilustracji obrazu i dźwięku.
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności, Testy sprawdzające wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W10, K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka IMTM_2st_U01
- Student nabywa umiejętności przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu prezentacji muzycznych i filmowych z istotnym udziałem dźwięku
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK, I.P7S_UU, III.P7S_UW.o
- Charakterystyka IMTM_2st_U02
- Uzyskuje umiejętności komunikacyjne przygotowujące go do pracy w studiach udźwiękowienia filmów.
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK, I.P7S_UU
- Charakterystyka IMTM_2st_U03
- Otrzymuje podstawowe umiejętności pozwalające mu na współpracę i porozumiewanie się z artystami; muzykami, choreografami, plastykami i reżyserami.
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka IMTM_2st_K01
- Ma świadomość specyfiki współpracy i porozumiewanie się z artystami; muzykami, reżyserami.
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KR, P7U_K