- Nazwa przedmiotu:
- Rewitalizacja
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Agnieszka Wendland
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GPSIK.526
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 70, w tym:
a) udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.
2. Praca własna studenta - 40 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz.,
b) dokończenie sprawozdań z zajęć projektowych: 7 godz.
c) realizacja zadań projektowych: 12 godz.
d) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 14 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,6 ECTS - liczba godzin kontaktowych - 70, w tym:
a) udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS - 59 godzin, w tym:
a) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
b) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz.,
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.,
d) realizacja zadań projektowych: 12 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Omówienie podstaw prawnych oraz gminnych programów rewitalizacji regulujących lokalną politykę przestrzenną. Uzyskanie wiedzy z zakresu rewitalizacji obszarów podlegających presji przemysłowej, obszarów powojskowych, poportowych i pokolejowych. Omówienie znaczenia dziedzictwa w kreowaniu przestrzeni miejskiej oraz znaczenia procesu rewitalizacji w jego ochronie. Poznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranych aspektów uwarunkowań procesów rewitalizacji, programów i projektów realizowanych w ramach programu rewitalizacji. Uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie uwarunkowań lokalnych).
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1.Pojęcie rewitalizacji, geneza i znaczenie tego procesu w gospodarowaniu przestrzenią.
2.Cele procesu rewitalizacji oraz aspekty przestrzenno-urbanistyczne, społeczne, gospodarcze, środowiskowe i techniczne.
3.Motywy i uwarunkowania procesu rewitalizacji w polityce samorządowej kraju w kontekście polityki Unii Europejskiej.
4.Partycypacja społeczna i jej znaczenie w strategii rozwoju miast i gmin w świetle obowiązujących przepisów prawa/ ustawodawstwa.
5.Gminne programy rewitalizacji – ich opracowanie, wdrażanie, finansowanie i monitoring.
6.Wybrane problemy/ przykłady rewitalizacji obszarów zurbanizowanych, poprzemysłowych, po kolejowych, po portowych, powojskowych .
7.Kulturowe aspekty procesu rewitalizacji i znaczenie dziedzictwa kulturowego w dokumentach międzynarodowych oraz w planowaniu miejscowym rożnych skalach.
8.Rewitalizacja zabytków i ich ochrona.
9.Systemy informacji przestrzennej i ich znaczenie dla potrzeb procesu rewitalizacji.
10.Analizy przestrzenne wykorzystywane w programach rewitalizacji.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
1. Analiza gminnego programu rewitalizacji (GPR) wybranego miasta
2. Projekt rewitalizacji obszaru zdegradowanego w wybranej gminie.
3. Analiza studium przypadków rewitalizacji obszaru cennego kulturowo.
W ramach zajęć wykorzystuje się formę kształcenia zdalnego e - learning (platforma MS Teams).
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu (zaliczenie pisemne/ustne). Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z egzaminu (waga 50%) i średniej arytmetycznej z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 50%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Jarczewski W., 2009, Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe, powojskowe. Tom 4., Kraków: Instytut Rozwoju Miast
2. Kołodziej J., (red.), 2011, Rewitalizacja dziedzictwa przemysłowego, Instytut Historii Nauki PAN, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz – Warszawa
3. Kopeć M., 2010. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck
4. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., (red.), 2009, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk
5. Lorens P., 2010, Rewitalizacja miast. Planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Gdańsk
6. Maciejewska A., Turek A., 2019, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Warszawa: PWN
7. Poczobut J., (red.), 2009, Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, Politechnika Gdańska, Forum Rewitalizacji, UM Starogardu Gdańskiego, Kraków
8. Siemiński W., Topczewska T., 2009, Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa
9. Swianiewicz P., Krukowska J., Nowicka P., 2011, Zaniedbane dzielnice w polityce wielkich miast, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa
10, Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 802, 1086, z 2021 r. poz. 11
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK526_W1
- zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_W2
- zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_W3
- zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_W4
- zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK526_U1
- potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_U2
- potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_U3
- potrafi zaproponować alternatywne źródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK526_K1
- ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SIK526_K2
- potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degradacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: