Nazwa przedmiotu:
Rewitalizacja
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Agnieszka Wendland
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GPSIK.526
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 70, w tym: a) udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz. b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz. c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz. 2. Praca własna studenta - 40 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz., b) dokończenie sprawozdań z zajęć projektowych: 7 godz. c) realizacja zadań projektowych: 12 godz. d) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 14 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,6 ECTS - liczba godzin kontaktowych - 70, w tym: a) udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz. b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz. c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS - 59 godzin, w tym: a) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., b) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz., c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz., d) realizacja zadań projektowych: 12 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Omówienie podstaw prawnych oraz gminnych programów rewitalizacji regulujących lokalną politykę przestrzenną. Uzyskanie wiedzy z zakresu rewitalizacji obszarów podlegających presji przemysłowej, obszarów powojskowych, poportowych i pokolejowych. Omówienie znaczenia dziedzictwa w kreowaniu przestrzeni miejskiej oraz znaczenia procesu rewitalizacji w jego ochronie. Poznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranych aspektów uwarunkowań procesów rewitalizacji, programów i projektów realizowanych w ramach programu rewitalizacji. Uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie uwarunkowań lokalnych).
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1.Pojęcie rewitalizacji, geneza i znaczenie tego procesu w gospodarowaniu przestrzenią. 2.Cele procesu rewitalizacji oraz aspekty przestrzenno-urbanistyczne, społeczne, gospodarcze, środowiskowe i techniczne. 3.Motywy i uwarunkowania procesu rewitalizacji w polityce samorządowej kraju w kontekście polityki Unii Europejskiej. 4.Partycypacja społeczna i jej znaczenie w strategii rozwoju miast i gmin w świetle obowiązujących przepisów prawa/ ustawodawstwa. 5.Gminne programy rewitalizacji – ich opracowanie, wdrażanie, finansowanie i monitoring. 6.Wybrane problemy/ przykłady rewitalizacji obszarów zurbanizowanych, poprzemysłowych, po kolejowych, po portowych, powojskowych . 7.Kulturowe aspekty procesu rewitalizacji i znaczenie dziedzictwa kulturowego w dokumentach międzynarodowych oraz w planowaniu miejscowym rożnych skalach. 8.Rewitalizacja zabytków i ich ochrona. 9.Systemy informacji przestrzennej i ich znaczenie dla potrzeb procesu rewitalizacji. 10.Analizy przestrzenne wykorzystywane w programach rewitalizacji. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: 1. Analiza gminnego programu rewitalizacji (GPR) wybranego miasta 2. Projekt rewitalizacji obszaru zdegradowanego w wybranej gminie. 3. Analiza studium przypadków rewitalizacji obszaru cennego kulturowo. W ramach zajęć wykorzystuje się formę kształcenia zdalnego e - learning (platforma MS Teams).
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu (zaliczenie pisemne/ustne). Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z egzaminu (waga 50%) i średniej arytmetycznej z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 50%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Jarczewski W., 2009, Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe, powojskowe. Tom 4., Kraków: Instytut Rozwoju Miast 2. Kołodziej J., (red.), 2011, Rewitalizacja dziedzictwa przemysłowego, Instytut Historii Nauki PAN, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz – Warszawa 3. Kopeć M., 2010. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck 4. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., (red.), 2009, Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk 5. Lorens P., 2010, Rewitalizacja miast. Planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Gdańsk 6. Maciejewska A., Turek A., 2019, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Warszawa: PWN 7. Poczobut J., (red.), 2009, Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, Politechnika Gdańska, Forum Rewitalizacji, UM Starogardu Gdańskiego, Kraków 8. Siemiński W., Topczewska T., 2009, Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa 9. Swianiewicz P., Krukowska J., Nowicka P., 2011, Zaniedbane dzielnice w polityce wielkich miast, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 10, Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 802, 1086, z 2021 r. poz. 11
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK526_W1
zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_W2
zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_W3
zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_W4
zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK526_U1
potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_U2
potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_U3
potrafi zaproponować alternatywne źródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK526_K1
ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SIK526_K2
potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degradacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: